Musisz zainstalować flash player pobierz instalator








Wstępniak Stopka redakcyjna

Ale Numer!

Siema, na początku proszę o wybaczenie, że musieliście tak długo czekać na kolejny „Ale numer!". Wiecie, jak to jest: zakończenie semestru, próby do poloneza, bal – no, nie było czasu, by wziąć się za gazetkę. Przez ferie udało nam się ogarnąć i... oto efekt naszej pracy. Walentynki już za nami, ale to nie powód, by o nich nie przeczytać! Polecam wywiad z parą zakochanych – zgadnijcie, kto kryje się za ich charakterystykami ;). A może tak kolacja we dwoje? Nasi redaktorzy pomagają w stworzeniu romantycznego nastroju. Tych, którzy mają po kokardy tego święta, kieruję do fantastyki. Przy okazji dziękujemy Pani Ewie Paszko za poświęcenie nam czasu, czego efektem jest interesujący wywiad. Warto tez zajrzeć do sondażu na temat gazetki - bardzo pomoże nam w tworzeniu kolejnych numerów. Aha, nie zapomnieliśmy o fotoreportażu z balu! Milej lektury! Żyrandol P.S. Nie pomińcie życzeń na życzenie! str. 6-7 Spis treści: str. 3 Playlista str. 3 Nowinki z „Jedynki“ str. 4 Wywiad ze szkolną parą str. 5 Nadziewany afrodyzjak str. 6-7 Życzenia na życzenie str. 8-9 Wywiad z... Panią Ewą Paszko! str. 10-11 Fotoreportaż z balu str. 12 Jak Wam podoba się nasza gazetka? - sondaż przeprowadzony wśród 20 pierwszoklasistów str. 13 Warsztaty w „Bronku” str. 14-15 Technologie science fiction - w jakim stopniu prawda a w jakim fantastyka? Cz.1 str. 16 Krzyżówka • Red. Naczelna – Jolanta Olszewska • Okładka – Łukasz Żukowski • Michał Bojczewski • Kacper Kozłowski • Karolina Piątek • Marika Pikulska • Konrad Trześniewski • Paulina Zarosińska • Jakub Wiącek • Weronika Wójcik Playlista

Ale Numer! Nowinki z „Jedynki“ Prezentacje Tuż przed feriami zawitali do nas absolwenci. Nie bez powodu! Ich misją było nakłonienie nas do profilaktycznych badań, bowiem biorą oni udział w akcji "Mam haka na raka". Tegoroczna edycja skupia się na raku skóry - czerniaku. Swoją wiedzę przekazali nam w sposób ciekawy - ich prezentacje dały nam wiele do myślenia. Tłusty czwartek 7 lutego był ważnym dniem, w którym nikt nie liczył kalorii i nie dbał o to, ile zjadł słodkiego. Mowa oczywiście o tłustym czwartku. W tym wyjątkowym dniu większość uczniów, a także nauczycieli, zajadalo się pączkami, a w sklepach było prawdziwe urwanie głowy. Koniec semestru Nieustanna bieganina, poprawianie ocen, zagrożenia ... znasz to? Wiadomo, przecież zawsze tak jest na koniec semestru, który właśnie niedawno sie skonczyl... Wszystkiego najlepszego w kolejnym! ;) Warsztaty 23 stycznia redaktorzy naszej gazetki wybrali się do I LO im. W. Broniewskiego w Świdniku na IV Dzień Kultury i Mediów. W przerwie gimnazjalisci z calego powiatu byli częstowani pączkami, a towarzyszyła im przy tym muzyka kapeli Panic!Kick. Relacja ze spotkania – w gazetce. Bal 2 lutego 2013 r. w naszej szkole odbył sie bal gimnazjalny. Wszyscy pięknie wystrojeni trzecioklasisci bawili się przy świetnej muzyce. Dodatkowo mieli do dyspozycji ciepłe i bardzo smaczne jedzenie, a także obsluge uprzejmych kelnerów. Konkurs mitologiczny Pewnie i Wy zauważyliście plakaty w sali nr 9. To nic innego jak prace plastyczne pierwszoklasistów wykonane na konkurs mitologiczny, który rokrocznie jest organizowany z myślą o naszych nowych uczniach. Hmm, sądzę, że można nazwać to już tradycją! Walka o pierwsze miejsce była zacięta, jednak to klasie Ia udało się wygrać. Jasełka Grupa uczniów podjęła się zadania przygotowania jasełek. Naszymi pierwszymi widzami byli nie tylko uczący nas na co dzień nauczyciele i pracownicy administracji, ale także emerytowani pedagodzy. 8.01.2013 r. zademonstrowaliśmy nasze talenty uczniom. Przedstawienie było ciekawe, a chór i soliści zaprezentowali się rewelacyjnie. Redaktorzy na światowym poziomie! Nasza redakcja dostała propozycję napisania świątecznych artykułów do „Głosu Świdnika". Podekscytowani tą wiadomością chwyciliśmy za pióra. Nasze teksty mogliście przeczytać w świątecznym numerze popularnego świdnickiego tygodnika. Czekamy na kolejną możliwość współpracy. Red.

Playlista Dla tych, którzy jeszcze żyją wydarzeniem sprzed około dwóch tygodni (bal!), przygotowałam listę utworów romantycznych. Głosowanie odbyło się na Facebooku, ale również spytałam znajomych o ich ulubione piosenki. Pamiętają o nas licealiści - i tym razem wzięli czynny udział w tworzeniu playlisty. Dla zainteresowanych - http://www.youtube.com/watch?v=W4f7JG7aAyA - nowa produkcja CeZika. Dobra, nie będę wiecej przynudzać, tadam!: 1. The Beatles - All You Need is Love 2. Bracia Figo Fago feat. Sztefan Wons - Zobacz ... Co Narobilas 3. Ed sheeran - give me love 4. Lemon - Będę z Tobą 5. Scorpions - I still loving you 6. T.LOVE - I Love You 7. Michael Bolton - When a men loves a woman 8. Dirty Truck - Nie zostawiaj mnie 9. Adele - Someone likes you 10. Linkin Park - Shadow of the day Jakieś pomysły na temat kolejnej playlisty?... Żyrandol Wywiad ze szkolną parą
Para, która zgodziła się udzielić nam wywiadu, to uczniowie naszej szkoly. Po przepytaniu ich oddzielnie możemy stwierdzić, iż znają się w 100%. Życzymy dalszej wytrwałości, oby jak najdłużej!
Ale Numer!

CHŁOPAK Pytania: 1.Drugię imię 2. Kolor oczu 3. Ulubiony kolor 4. Ulubiona sławna osoba 5. Pierwszy pocałunek 6. Wzrost 7. Numer buta 8. Ulubione zajęcie ze znajomymi Odpowiedzi: TY ONA Patryk Samanta szaro - zielone niebieskie granatowy fioletowy J. Statham M. Monroe 27.08.2011r. 190 cm 162 cm 46 36-37 grać w piłkę spotykania 9. Deser 10. Imię przyjaciela 11. Ulubiony film 12. Data urodzin 13. Data od kiedy jesteście parą 14. Ulubione wspólne miejsce 15. Ulubiony klub piłkarski czekolada chipsy BW Julia "Transporter" "Przeminęło z wiatrem" 17.09.97 20.06.97 27.08.2011 wszędzie oby razem ;) Manchester Real Madrid DZIEWCZYNA Pytania: 1. Drugię imię 2. Kolor oczu 3. Ulubiony kolor 4. Ulubiona sławna osoba 5. Pierwszy pocałunek 6. Wzrost 7. Numer buta 8. Ulubione zajęcie ze znajomymi Odpowiedzi: TY ON Samanta Patryk niebieskie szarozielone fioletowy niebieski M. Monroe J. Statham 27.08.2011r. 162cm 190cm 36-37 46 spotkania piłka nożna9. Deser 10. Imię przyjaciela 11. Ulubiony film 12. Data urodzin 13. Data od kiedy jesteście parą 14. Ulubione wspólne miejsce 15. Ulubiony klub piłkarski chipsy czekolada Julia BW "Przeminęło "Transporter" z wiatrem" 20.06.97r. 17.03.97r 27.08.2011r. każde ;) Real Madrid Manchester Zuzka Nadziewany afrodyzjak
Przez wielu uważany za afrodyzjak. Można go dodać do bigosu, makaronu czy gulaszu. Najlepiej smakuje grillowany albo smażony w panierce. My bakłażana... nadziejemy! Bakłażan, zwany też oberżyną, pochodzi z Indii i Afryki, gdzie jest uprawiany od tysięcy lat i stanowi podstawę kuchni ubogich mieszkańców tamtych ziem. Jest on krewnym ziemniaka i pomidora, a do tego nie jest warzywem, ale owocem, a właściwie jagodą (?!).
Ale Numer!

Jeśli kupujemy oberżynę w sklepie, powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy nie ma plan i przebarwień. Jeżeli ma, oznacza to, że jest przejrzały i zbytnio nie nadaje się do gotowania. Podobnie jest wtedy, kiedy bakłażan jest niedojrzały. Zawiera wtedy solaninę i jest trujący. Czy oberżyny są dojrzałe, sprawdzamy, uciskając miąższ. Jeśli poddaje się naciskowi, znaczy to, że jest dojrzały. Jednak zwykle i tak warto miąższ osolić i odłożyć owoc na ok. 30 minut, aby usunąć goryczkę zawartą w soku. Z okazji walentynek proponuję przepis na nadziewanego cielęciną bakłażana z serem mozzarella. Składniki: 2 bakłażany 400 g ryżu 400g cielęciny (wołowiny) 6 średniej wielkości pomidorów 2 cebule 3 ząbki czosnku ser mozzarella sól, pieprz, bazylia, tymianek, rozmaryn oliwa Przygotowanie: Bakłażany przekrój na pół. Wybierz ze środka miąższ, pozostawiając ok. 1 cm przy brzegach, wnętrze trzeba posolić. Połowę wybranego miąższu włóż do miski i również posól. W czasie, kiedy bakłażany odsiąkają, przygotuj farsz: mięso pokrój w małą kostkę i podsmaż razem z pokrojoną cebulą na patelni dodając sól i pieprz. Miąższ z miski odsączamy i dodajemy do mięsa. Po chwili wyciskamy czosnek i pokrojone w kostkę pomidory bez skóry (trzeba je wcześniej sparzyć). Dodajemy ryż i zioła, po czym dusimy, aż płyn odparuje. Opłukujemy bakłażany z soli, do środka wkładamy farsz, a na wierzch kładziemy plastry mozzarelli. Oprószamy wszystko bazylią i polewamy odrobiną oliwy. Wkładamy do nagrzanego piekarnika (180º C) na 40 minut. Potrawa powinna być gotowa, kiedy ser się zarumieni. Podawać z sałatą polaną sosem vinegrett. To doskonałe danie na walentynkową kolację dla dwojga… Smacznego! Pczk

Ale Numer!

ŻYCZENIA NA ŻYCZENIE Walentynka dla Filipa Kaczorowskiego z 1C. Dla Weroniki Sierpień z 1D. Dla Magdaleny Chudzik z 1E. Kocham Cię. Dla Arka Waliłko z 2A. Dzięki, że jesteś, z tobą zawsze jest fajnie! Od Mileny Kuty. Kochany Danielu Skwierz. Jesteś naszym idolem! Kochamy Cię! - Twoje fanki. Dla Ady Jóźwik z 2B. Kocham Cię. Dla Mateusza Kota z 3D. Kocham Cię. Dla Kondrada Lachowicza 3D. Mówię Ci to skrycie, ale kocham Cię nad życie. Dla Tomasza z klasy 1F. Dla Tomasza Cwetkowa. Kocham Cię skarbie. Dla Alicji Choiny z 2B Kocham Cię. Dla Karola Króla z 1C. Dla Mateusza Wala. Kochamy Cię :* - znajomi z redakcji. Dla Adama Kowalskiego. Dla Julki Karaś. Od Mileny Kuty. Kocham Cię. Dla Eweliny Droździel z 1D. Kocham Cię. Dla Adama Wożniaka 1C. Od Ady J. Kocham Cię. Dla Kini Chodackiej z kl. 3B od tajemnieczego wielbiciela z 3F. Kocham Cię! (zawsze chciałem Ci to powiedzieć :)) Dla Bartka Jagielskiego z 1C. Dla Wiktorii Sienkiel 2A. Od Bartka K. Dla Alka Kowalczyka z 1C. Dla Kochanej Sandry Parysz kl.1 D. Kocham Cię. Dla Dagmary Wieczorek z 1D. Kocham Cię. Kochamy Cię Daguś. <3 Dla Gabi Białoch z 1B. Dla najfajniejszych chłopaków w szkole z kl. 3B- Tajemniczy wielbiciele :D. Dla Kingi Sawy z 1D :* Kocham Cię. Dla Izy Sosnowskiej z 3D. Kocham Cię. Dla Tomasza Cwetkow z 2D. Kocham Cię. Dla Alicji Rybaczek 1B. :) Kocham Cię. Hej Aniołku! Zakochałem się w Tobie od września, jesteś bardzo ładna i sympatyczna. Z okazji, że są walentynki wyznaje Ci w tej walentynce moje uczucia. Kocham Cię. Czy mogłabyś ze mną chodzić? Tomek z 1klasy. Dla Weroniki Borzęckiej kl. 1B. Dla Dominika Jaworskiego z 1D. Kocham Cię. Dla Kacperka z klasy 1A. Dla Mileny Wójcik z 2F. Dla Sebastiana Plesza z 1C. Dla Dominika Jaworskiego z 1D. Dla Katarzyny z 1D. Kocham Cię. Dla Patrycji Śledzińskiej z 1D. Kocham Cię. Dla Daniela Skwierza z 1A od Reni. Kocham Cię. Dla Bartka Jagielskiego z 1C. Kocham Cię! Dla Patrycji Jedut z 1D. Kocham Cię. Dla Marty Buły. Kocham Cię słodziaku. Dla Mateusza Winiarczyka z 1D. Kocham Cię! Dla Gabrysi Białoch z 1B. Kocham Cię. Dla Barbary Grocheckiej z 1D. Kocham Cię. Dla Sandry Parysz z 1D. Kocham Cię. Dla Natalii Walo z 1A. Kocham Cię. Dla Sebastiana Plesza z 1C. Kocham Cię. Dla Karola Bańki z 1A. Dla Pana Brachy. Od 1d. Wszystkiego najlepszegoz okazji walentynek dla Marleny Wieleby, Kasi Misiurek, Natalii Witakowskiej, Beaty Gajewskiej i Alicji Choiny :) Dla Ady J.(2B) od Orbita.

Ale Numer!

Dla Janka Milczanowskiego z 1D. Kocham Cię. Dla Orbita (Łukasza Korony 2B). Od Wiki S. Dla Mateusza Wala z 2 D. Kocham Cię. Dla Angeliki Kalickiej z 1B. Dla Dominika Jaworskiego z 1D. Kocham Cię- Twoja wielbicielka S.L. Dla Łukasza Buciora. Kocham Cię. Dla Justyny Skoczylas z 1D. Kocham Cię Kotku. Dla Zuzi Rosołowskiej z 1D. Kocham Cię. Dla Patrycji Jedut z 1D <3. Kocham Cię. Dla Filipa Kaczorowskiego z 1C. Kocham Cię. Dla Bułczyni od Żyrafy ;3 Dla Karoliny Jurak z 1A. Kocham Cię ;* Dla Kochanej Patrycji Sarom z kl. 1D.Kocham Cię. Dla Weroniki Borzęckiej (1B). Kocham <3 Dla Konrada Lachowicza z 3D. Dla Martyny Nowickiej kl. 2 D. A więc ta walentynka jest prosto z serca! Jesteś moją przyjaciólką, nie zamieniłabym Cię na nikogo innego. Z tobą można się pośmiać, poświrować. Zawsze jesteś szczęśliwa. Kocham Cię. Milena Kuta. Dla Eweliny Koperdy z 1A. Kocham Cię. Dla Oliwii Baneckiej kl. 1E. Kocham Cię. *.* Dla Mateusza Forysiuka. Dla Ady Wójcik kl.2D. Milena Kuta. Dla Stasia Stefaniaka z 1A. Dla Patryka Kaszczuka z 3C. Kochamy Adriana Tarkowskiego! Jest świetny! Fanka Sernika. Dla Moniki Krysy z 3D. Kocham Cię. Dla Natalii Kret z 1D. Weronika Wójcik 3B. KOCHAM CIĘ. Dla Werki od tajemniczego wielbiciela z 3A (mam nadzieje, że wiesz kto). :) Kocham Cię kochanie, dla Mileny Kuty :) Kocham Cię. Dla Natalii Miszczuk z 2A, P.Chyła. Dla Mateusza Skorupy z 1 F Dla Majki Chodanowskiej z 2F. Kocham Cię. Mateusz G. Dla Patrycji Saran z 1D. Kocham :* Dla Patrycji Jedut z 1 D. Kocham Cię. Dla Bartka Kliszcza z 2A od M. Kocham Cię. Dla Paulinki Płonki Kocham Cię! Od tajemniczego wielbiciela ;) 3G Dla Angeliki Kalickiej z 1 B Dla Kochanej Nikoli Kasperskiej kl. 1C. Kocham cię. Kocham Cię, chce z tobą być. M.W. Dla Michała Ścibora z 2B. Dla Patrycji Saran z 1D. Dla Uiny Wójtowicz z 1D. Marta Buła 2B. Dla bułeczki z 2B. Jesteś najbardziej słitaśnądziewczyna jaką znam. Chlebek. Serdeczne życzenia walentynkowe dla kibiców najlepszego klubu na świecie- Realu Madryt. Kochamy Was! Dla Natalii Walo od Kacpra. Wywiad z… Panią Ewą Paszko!
Bohaterka naszej rozmowy jest dobrze Wam znaną nauczycielką fizyki. Zaciekawiły nas jej zainteresowania i poglądy. Udało nam się przeprowadzić wywiad, który pozwoli lepiej poznać naszą rozmówczynię.
Ale Numer!

K.K: Jaki był Pani ulubiony przedmiot w szkole? E.P.: Fizyka i matematyka. Najpierw matematyka, bo matematyki uczy się wcześniej. Fizyka przyszła dopiero w szóstej klasie, ponieważ kiedyś tego przedmiotu zaczynano uczyć w tej klasie. K.K: Za co pani polubiła fizykę? E.P: Była interesująca! Bardzo mnie ciekawiła, zaskakiwały różne doświadczenia. Co się tam dzieje, dlaczego? Nurtowały mnie właśnie takie pytania. Byłam bardzo ciekawa i miałam dobrego nauczyciela. Chyba dzięki temu nauczycielowi to zainteresowanie się we mnie rozbudziło i utrwaliło. K.K: Dlaczego została Pani nauczycielem? E.P: Bo bardzo lubię młodzież, chociaż uchodzę z nauczyciela wymagającego. Zawsze lubiłam przebywać z ludźmi, a kształtowanie młodych ludzi, nie tylko nauczanie, ale też dbanie o to, by zrozumieli, co jest dobre a co złe, jak należy postępować, uważam za powinność każdej dorosłej osoby, a nauczyciela szczególnie. K.K: Czy zostanie nauczycielem było Pani marzeniem? E.P.: Miałam wiele marzeń, to było jedno z wielu. K.K: Jak znalazła się Pani w naszej szkole? E.P.: Rozpoczynając pracę nauczyciela, podjęłam pracę w Międzyrzecu Podlaskim, a później moje losy się tak potoczyły, że wyszłam za mąż, przeniosłam się w te strony i rozpoczęłam pracę tutaj. K.K: Co podoba a co nie podoba się Pani w tej szkole? E.P.: Bardzo lubię tę szkołę, pracuję już w niej wiele lat, sentymentalnie jestem z nią związana, młodzież też kocham, więc nie mogę narzekać , ale często nie rozumiem młodych ludzi. Może to jest jakaś różnica pokoleniowa, dlatego może

Ale Numer!

to zrozumienie jest jakieś mniejsze, ale zaczynam po prostu za nimi nie nadążać. Dziwią mnie niektóre zachowania, przez co się też gorzej pracuje. K.K: Co Pani myśli o kolejnym rozstaniu z klasami trzecimi? E.P: Zawsze jest żal.. Przez te trzy lata zżywam się z nimi, mimo iż są chwile dobre i złe. We wspomnieniach zostają te dobre i jest sentyment. Kiedy się po wielu latach spotykamy, to miło porozmawiać, jak sobie ktoś radzi, gdzie znalazł swoje miejsce w życiu i często wtedy te rozmowy wyglądają inaczej niż w czasie, kiedy uczeń jest w szkole. Dopiero później młodzież zaczyna doceniać nauczyciela bardziej wymagającego. I to mi się też podoba! K.K: Czy ma pani jakąś klasę, której nigdy Pani nie zapomni? E.P.: Wiele takich klas pamiętam, prawie wszystkie klasy, w których byłam wychowawcą, pamiętam, chociaż niekoniecznie wyłącznie z tych dobrych stron. Ale są i klasy, z których pamiętam jedynie pojedyncze osoby, z różnych powodów. K.K: Co lubi Pani robić w wolnym czasie? E.P: W wolnym czasie lubię czytać, choć teraz wzrok coraz słabszy, więc nie zawsze mogę sobie pozwolić na czytanie. Lubię słuchać muzyki, oglądać telewizję, szczególnie programy ciekawe, niekoniecznie tak jak leci. K.K: Jaki jest Pani ulubiony film/ serial? E.P: Właściwie dawno już nie oglądałam naprawdę dobrych filmów. Seriali nie oglądam ciągle, tak od czasu do czasu, jak włączę i coś mnie zainteresuje, to obejrzę, ale nie nałogowo. Nie ma takiego serialu, który musiałabym oglądać. K.K: Jaką ma Pani ulubioną książkę? E.P.: Wiele książek lubię i nie umiem powiedzieć, z jakiej dziedziny najbardziej. Niektóre książki czytam i podobają mi się. Nie lubię historycznych, wolę beletrystykę, a ostatnio nawet sięgnęłam po lekturę uczniów z gimnazjum pt. „Wszystko na głowie”, bo słyszałam , że to dobra książka i właśnie jestem w trakcie jej czytania. K.K: Jak spędza Pani święta wielkanocne? E.P: Święta Wielkanocne spędzam w gronie rodziny. Na Wielkanoc często jeżdżę w strony rodzinne, dlatego że zimą nie lubię podróżować, a z rodziną trzeba utrzymywać kontakty. Odwiedzamy również groby, kiedy tam jesteśmy. K.K: Dziękuję za udzielenie wywiadu. Loku

Ale Numer! Fotoreportaż z balu



Ale Numer!

Jak Wam podoba się nasza gazetka? - sondaż przeprowadzony wśród 20 pierwszoklasistów
1. Czy czytacie naszą gazetkę? Trzynaścioro ankietowanych czyta gazetkę. Czytają ją z ciekawości, bo chcą przeczytać artykuły. pisane przez znajomych, „newsy” oraz inne ciekawostki. Siedmioro ankietowanych nie czyta gazetki. Dzieje się tak, ponieważ nie dociera do nich lub nie mają w tym czasie pieniędzy…


2. Jakich tematów powinno być więcej w naszej gazetce? Dziewięcioro ankietowanych uczniów chciałoby czytać więcej o sporcie, dyskotekach i wywiadów z różnymi osobami. Dwoje ankietowanych uważa , że nie trzeba zmieniać nic w ilości tekstów i doborze tematów. Dziewięcioro ankietowanych uczniów chciałoby czytać więcej o modzie, muzyce, plotkach, codziennym życiu nastolatków. 3. Co sądzicie o szacie graficznej naszej gazetki? Dziewięcioro ankietowanych, sądzi, że szata graficzna jest w porządku. Jedenaścioro ankietowanych pragnie zmian, np. więcej rysunków na stronach. 4. Co nowego chcielibyście zobaczyć w naszej gazetce? Czworo ankietowanych nie miało zdania. Dwoje ankietowanych chciałoby zobaczyć kobiety… ;) Dwoje ankietowanych chciałoby przeczytać porady dotyczące zdrowego trybu życia i na temat urody. Czworo ankietowanych chciałoby znaleźć dowcipy na ostatniej stronie gazetki, wierszyki, zdjęcia z codziennego życia szkoły. Ośmioro ankietowanych chciałoby przeczytać recenzje o filmach, książkach, ogłoszenia o koncertach w Polsce, a także lepszą grafikę. 5. Co wam się nie podoba w naszej gazetce? Jeden ankietowany nie miał zdania. Jednemu ankietowanemu nie podoba się to, że nie miał okazji jej przeczytać. Dwojgu ankietowanym nie podoba się to, że do nich nie dociera. Dwojgu ankietowanym nie podobają się krzyżówki. Dwojgu ankietowanym nie podobają się artykuły niedotyczące ludzi w ich wieku lub spraw niezwiązanych z życiem nastolatków. Sześciorgu ankietowanym nie podobają się nagłówki oraz brak kolorowej okładki. Sześciorgu ankietowanym wszystko się podoba. 6. Dodatkowe uwagi do redakcji gazetki. Siedmioro ankietowanych nie ma uwag. Jeden ankietowany chciałby przeczytać wierszyki w obcych językach. Trojgu ankietowanym nie podoba się mała ilość egzemplarzy sprzedawanej gazetki. Dwoje ankietowanych chciałoby znaleźć dużo sportu w gazetce oraz aby była dłuższa. Siedmioro ankietowanych chciałoby, żeby gazetka była kolorowa. Kłak Warsztaty w „Bronku”
Dnia 23 stycznia w „Bronku” odbył się IV Ogólnoszkolny Dzień Kultury i Mediów połączony z Warsztatami Dziennikarskimi dla Gimnazjalistów. Oczywiście nie mogło nas tam zabraknąć!


Na początku zostaliśmy przywitani przez dyrektora liceum, p. Stefańczyka. Z przyjemnością patrzyliśmy na byłych redaktorów naczelnych naszej gazetki, Sylwię Drwal i Marcina Ołdakowskiego, teraz uczniów I LO w Świdniku, którzy brali czynny udział w imprezie. Następnie uczestniczyliśmy w wykładzie pt. „Dziennikarstwo w XXI wiekuzmiany, perspektywy, tendencje”. Po kilkuminutowej przerwie doskonaliliśmy swoją wiedzę na temat stereotypów. Potem usłyszeliśmy wykład pt. „Dziennikarstwo internetowe”. Mnie najbardziej przypadł do gustu ostatni wykład, ponieważ zostali do niego zaangażowani przedstawiciele widowni. Po przerwie i koncercie zespołu Panic!Kick odbyły się warsztaty. Sprawnie zostaliśmy podzieleni na 5 grup warsztatowych. Potem rozwiązywaliśmy różnego rodzaju zadania. Były to ćwiczenia na temat stereotypów, tworzenia dobrej reklamy i odróżnianie faktów od opinii. Następnie odbyła się projekcja filmu „Pięć kroków do tyranii” i dyskusja moderowana przez panią psycholog Monikę Gdulę. Na koniec każdy uczestnik warsztatów otrzymał dyplom i kilka gadżetów. Z upominków najbardziej podobało mi się ostatni numer gazetki wydawanej w „Bronku” – „New Bronx Times”. Warsztaty bardzo mi się podobały, jednak uważam, że panel wykładowy mógłby być odrobinę krótszy. Paula Technologie science fiction
- w jakim stopniu prawda a w jakim fantastyka? Cz.1


Pierwsze powieści science- fiction wyszły spod pióra Marry Shelley, Juliusza Verne’a oraz H. G. Wellsa. Poruszają one ciekawe tematy, takie jak: podróże w czasie, wyprawy do odległych światów czy nieprawdopodobne dokonania nauki. Jednak czy są one niemożliwe? Sto lat temu niemożliwą wydawała się podróż człowieka w kosmos. Część podobnych fantastycznych motywów już się urzeczywistniła, druga część to technologie, które będą budzić zainteresowanie jeszcze przez wiele lat. Teleportacja Znana widzom kina sci- fi przede wszystkim ze „Star Treka” czy „Muchy” teleportacja to przenoszenie obiektów w przestrzeni za pomocą zapisywanych informacji. Mity pseudonaukowe mówią o tzw. „Eksperymencie Filadelfia”. Wspomniany projekt jest kojarzony w pozanaukowych kręgach jako teleportację okrętu „USS Eldridge” w 1943 roku. Mówi się, że udział w tym wojskowym projekcie wziął udział m.in. Albert Einstein i John von Neumann. Większość załogi tego eksperymentu zginęła bądź doznała poważnych chorób umysłowych. Uciekając od paranaukowych teorii,



wiemy już, że teleportacja jest możliwa. Wprawdzie daleko nam do teleportacji ludzi. Jednak poczyniono pierwsze kroki w tym kierunku. W roku 2011 zespół australijsko- japońskich naukowców przeteleportował zakodowaną informacje na poziomie kwantowym. Otwiera to drogę do komputerów kwantowych- technologii spełniającej zadania niemożliwe dla najnowocześniejszych superkomputerów. Niewidzialność Któż z nas nie chciałby posiadać peleryny - niewidki Harry'ego Pottera, jedynego pierścienia z „Władcy Pierścieni” czy też eliksiru czyniącego nas niewidzialnym? Niewidzialny człowiek z noweli Wellsa stał się nieodwracalnie niewidoczny przez spożytą substancję, przez co żeby stać się widocznym dla innych, chodził obwiązany bandażami. Nauka jednak odrzuca tę opcję a bardziej możliwe okazuje się powstrzymanie odbicia światła. I jest to jak najbardziej prawdziwe. W grudniu 2012 roku kanadyjska firma „HyperStealth Biotechnology Corporation” zaprezentowała technologię przyczyniającą się do stopienia się osoby bądź pojazdu z otoczeniem dzięki specjalnym włóknom załamującym światło. Przypominający technologię łowcy z filmu „Predator” płaszcz nie tylko czyni nas niewidzialnym dla ludzi, ale również dla termo- i noktowizorów oraz... nie rzuca cienia. Producent nie podaje szczegółów tej technologii, jednak pewne jest to, że zostanie zastosowana w niedalekiej przyszłości przez wojska USA i Kanady. Część druga w kolejnym numerze... Bojczew