Musisz zainstalować flash player pobierz instalator








SPIS TREŚCI

OD REDAKCJI Witamy Was ponownie! Pierwsze kroki redaktorskie mamy już za sobą! Już drugi raz macie okazję czytać numer stworzony przez Nas. To wydanie w dużej mierze poświęcone jest klasom medialnym. Znajdziecie tu kilka artykułów relacjonujących pasownie klasy dziennikarsko -filmowej, cyfrowych procesów graficznych i organizacji reklamy. Ponadto zebraliśmy wypowiedzi laureatów tegorocznych Złotych Żubrów (rozmawialismy z Emilią Domańską, Kają Czarnowusy, Andżeliką Kołtowską i Klaudią Nędzarek) oraz abolwentów klasy dziennikarskiej. Możecie również sprawdzić, jak dobrze pierwszaki znają mity, czytając artykuł dotyczący szkolnego konkursu mitologicznego. Poza tym... Jeżeli kogoś ominęło spotkanie ze Świętym Mikołajem, teraz ma okazję nadrobić zaległości! Do następnego numeru! Redakcja! Skład redkacji: Red. nacz. Klaudia Słoniowska zastepca: Kaja Wojciechowska Skład: Julia Pasierbowicz Członkowie: Michał Chodaczek Magda Hawryszko Oliwia Leszczyńska Laura Strużyńska Michał Niedźwidź Mateusz Nowak Kacper Markiewicz Natalia Machowska Daria Walner Nicole Jurkowska Kinga Jakubas Arkadiusz Sztandera Zuzanna Czajkowska Opieka: Magdalena Maziarz Korekta: Magdalena Frontkiewicz Wydawca: CKZiU w Oławie

str.3 Dzień z mediami, czyli bardzo ogólnie o grudniowej imprezie. str. 4 i 5 O pasowaniu i urodzinach gazetki str. 6, 7, 8 i 9 Rozmowy z laureatami "Złotych Żubrów" i "Złotej Czcionki" str. 10 Magda Hawryszko zapytała rodziców, którzy odwiedzili szkołę podczas pasowania o wrażenia z uroczystości. str.11 Daria Walner porusza temat gazet szkolnych . Zapytała o nie Jerzego Kamińskiego str.12, 13, 14 ,15, 16 i 17 Uczniowie klas dziennikarskich i dziennikarsko - filmowych odpowiadaja na pytanie, czy dobrez wybrali klasę. str.18 Czego uczą sie uczniowie w klasie organizacji reklamy? str.19 O sportowych sukcesach pisza nasi dziennikarze sportowi. str.20 i 21 Szkolny konkurs mitologiczny - kto wygrał? str.22 i 23 Wspomnienie dnia z Mikołajem. str. 24 i 25 Przenosimy się na jarmark bozonarodzeniowy do Berlina. Str. 26 i 27 Pamiętamy o rocznicy wybuchu stany wojennego. str.28 Michał Chodaczek prezentuje nam najpopularniejsze vlogi podróżnicze. DZIEŃ Z MEDIAMI



15 grudnia był wyjątkowym dniem w naszej szkole: uczniowie trzech klas pierwszych zostali oficjalnie przyjęci do społeczności szkolnej, przyznano nagrody- „Złote Żubry” i „Złotą Czcionkę”, a szkolna gazetka obchodziła 10-urodziny. Pasowanie klas pierwszych Dzień z mediami był najlepszą okazją do pasowania uczniów klas, których profile łączą się własnie z mediami. Przed samym pasowaniem wybrani przedstawiciele z każdej klasy mieli do wykonania przygotowane przez starszych kolegów zadanie, związane z zawodem, którego się uczą. Pierwszoklasiści byli pasowani przez panią dyrektor Marię Domaradzką i wychowawców klas,odpowiednio rulonem z reklam, repliką wiecznego pióra oraz rulonem dziennikarskim. Złote Żubry i Złota czcionka przyznane Nagrody klasy dziennikarskiej, czyli Złote Żubry, przyznano już po raz szósty. Warto przypomnieć, że kandydatów do otrzymania nagrody wybierają sami uczniowie – trzecioklasiści. Złotego Żubra w kategorii dziennikarz roku otrzymała Andżelika Kołtowska, a fotografem roku została Kaja Czarnowusy. W nowej kategorii filmowiec roku zwyciężyła Emilia Domańska, a Złotego Żubra dla instytucji wspierającej otrzymało Starostwo Powiatowe w Oławie, w imieniu którego nagrodę odebrał obecny starosta Zdzisław Brezdeń. W trakcie dnia z mediami po raz pierwszy przyznano nagrodę technikum cyfrowych procesów graficznych – Złotą Czcionkę. To nagroda dla najlepszego i najbardziej zaangażowanego ucznia TCPG, wybranego przez nauczycieli przedmiotów zawodowych. Złotą Czcionkę otrzymała Klaudia Nędzarek z klasy 4C.

Urodziny „Głosu Żubra” Szkolna gazetka ma już 10 lat, o czym przypomniano podczas dnia z mediami. Zgromadzeni goście poznali ciekawe szczegóły związane z funkcjonowaniem tytułu, mieli także możliwość zrobienia sobie zdjęcia na okładkę „Głosu Żubra”. W związku z urodzinami, nie mogło zabraknąć urodzinowego tortu z logiem gazetki. Po pasowaniu oraz rozdaniu nagród zapszoneni goście mogli zobaczyć wystawę prac uczniów CKZiUi przekanoać się czego nauczyli się drugoklasiści z technikum organizacji reklamy oraz cyfrowych procesów graficznych. Goście poznali także zdolności kulinarne klasy technikum żywienia i usług gastronomicznych, która przygotowała poczęstunek. Dzień z mediami zakończył się późnym wieczorem i z pewnością możemy uznać, że był udany. Mateusz Nowak i Michał Niedźwiedź Fot. A. Weber

Złote żubry
15 grudnia 2016 roku rozdano "Złote Żubry", nagrody klasy dziennikarskiej. Corocznie gala rozdania tych nagród odbywa się przy okazji pasowania pierwszoklasistów.


Kto w tym roku odebrał statuetki? Co trzeba zrobić, aby je otrzymać? Kim są nagrodzeni? O odczucia, wrażenia i drogę do nagrody zapytałam laureatki. "Bardzo się cieszę, że dostałam "Złotego Żubra", będzie to dla mnie niezwykła pamiątka trzech lat mojej edukacji w tej szkole. Ta nagroda jest zwieńczeniem pracy i starań, nie tylko moich, lecz również moich koleżanek z klasy - Kai i Beaty, bo wszystkiego dokonałyśmy wspólnie. Często trzeba poświęcić wiele godzin spędzonych po za domem czy szkołą. Nerwy, sprzeczki, dodatkowe obowiązki, ale głównie świetna zabawa i ciekawe doświadczenia, dzięki którym poznałyśmy się lepiej. Bez moich koleżanek te filmy by nie powstały, bo przecież jedna osoba filmu nie nakręci, prawda?" - mówi Emilka Domańska. Emilka otrzymała "Złotego Żubra" w kategorii Filmowiec Roku. "Cieszę się! Chyba każdy cieszyłby się na moim miejscu! To bardzo miły gest i cieszę się, że moja praca została doceniona przez uczniów i nauczycieli. Mały gest, a grzeje serducho i motywuje do dalszej i coraz cięższej pracy. Daje pewnego rodzaju "kopa", który, przyznam szczerze,  czasem mi się przydaje. Robiąc zdjęcia, robię to, co lubię, więc przede wszystkim była to dla mnie czysta przyjemność. Myślę, że utrudnieniem była złośliwość rzeczy martwych - rozładowana bateria, samogubiące się karty. O tym, że czasami po nocach siedziałam przy obróbce zdjęć chyba nie muszę mówić, bo zna to każdy fotograf. Pasja wymaga to ode mnie trochę wyrzeczeń. Oczywiście najlepsze zdjęcia to te spontaniczne, zatrzymujące chwile. Często mam tak, że idąc na spacer lub gdzieś jadąc, zatrzymuję się, wchodzę w krzaki, błoto czy na górkę. Dlaczego? Bo widzę ładne światło. Robienie zdjęć to jednak ciężka praca, wymagająca dużo cierpliwości." - mówi Kaja Czarnowusy Kaja została Fotografem Roku. Dziękujemy za piękne zdjęcia, które możemy podziwiać w szkolnej galerii. "Cieszę się z nagrody, gdyż jest ona zwieńczeniem mojej ciężkiej pracy. Niejednokrotnie miałam trudności z wykonaniem powierzonego nam zadania, ale jestem typem osoby, która łatwo się nie poddaje. Mimo iż nie miałam chęci go wykonywać, czy spotykaly mnie



jakieś trudności to i tak za wszelką cenę starałam się zrobić to jak najlepiej. N nagrodę pracowałam prawie 3 lata. Jako jedna z nielicznych wykonywałam wszystkie zadania. Jak już wspomniałam, jestem osobą, która sie nie poddaje i musi zrobić wszytko jak najlepiej. Wiązało się to niejednokrotnie ze spędzeniem długiego czasu przy danym zadaniu." - powiedziała nam Andżelka Kołtowska, która została nagrodzona "Złotym Żubrem" w kategorii Dziennikarz Roku. "Jestem zadowolona z nagrody. Dzięki niej poczułam, że moje działania i zaangażowanie w projekty szkolne oraz własne zostały docenione. Czy musiałam ciężko na to pracować? Nie powiedziałabym. Raczej nie miałam większych trudności podczas tych trzech lat. Wiele nauczyłam się podczas zabawy w programach graficznych. Dzięki temu wykonywanie danego projektu nie wymagało ode mnie zbyt wiele. Potrzebne było tylko poświęcenia niemałej ilości czasu. Przymknęłabym jednak na to oko, ponieważ samo projektowanie sprawia mi przyjemność, a otrzymana nagroda jest bardzo satysfakcjonująca" - mówi Klaudia Nędzarek z klasy 4C. Klaudia otrzymała "Złotą Czcionkę", nagrodę dla uczniów klasy technikum cyfrowych procesów graficznych. W tym roku przyznano ją pierwszy raz. Być może słowa naszych koleżanek zainspirują uczniów młodszych klas i sprawią, że zapragną oni otrzymać wyróżnienia za zaangażowanie i sukcesy. Oliwia Leszczyńska i Laura Strużyńska

Emilia Domańska "Filmowiec Roku 2016" Klaudia Nędzarek "Złota Czcionka 2016" Andżelika Kołtowska "Dziennikarz Roku 2016" Kaja Czarnowusy "Fotograf Roku 2016"

Okiem rodziców
Pasoanie klas pierwszych, rozdanie "Złotych Żubrów", jubileusz gazetki- tyle emocji dla uczniów i nauczycieli, ale też dla rodziców.


Dzień z multimediami w CKZiU był wyjątkowy. Rodzice kas 1D,  1C oraz 1R zobaczyli pasowanie pierwszaków, rozdanie nagród oraz mogli spróbować jubileuszowego tortu. Po uroczystości zapytaliśmy rodziców jak podobała im się impreza. Mama ucznia z klasy 1C była zachwycona całą sytuacją. "Nie spodziewałam się, że w tak fantastyczny sposób można zorganizować pasowanie. Impreza bardzo mi się podoba, świetnie się bawię." "Tort przepyszny, uczniowie wszystkich klas piękni. Pierwszy raz jestem na tego typu uroczystości w szkole średniej, ale bardzo mi się podoba." - mówi jeden z rodziców. Z kolei mama innego ucznia zachwycała się wystawą zdjęć oraz zdolnościami, jakimi wykazali się starsi uczniowie. Nie tylko uczniowie będą wspominać ten dzień z uśmiechem na twarzy, ale również nasi rodzice, którym serdecznie dziękujemy, że byli z nami w tym szczególnym momencie. Magdalena Hawryszko Nieważne gdzie, ważne, że w ogóle!
Nasza gazetka szkolna 15 grudnia 2016 roku obchodziła swoje 10-lecie. "Głos Żubra" jako jedna z nielicznych gazetek szkolnych w powiecie oławskim, jest sprawnie wydawana od 10 lat.


Dlaczego gazetek szkolnych jest tak mało? Dlaczego tak trudno utrzymać gazetkę ''na rynku''' w szkole? Artykuły zamieszczane w gazetce piszą uczniowie klasy dziennikarskiej. Młodzi dziennikarze robią to bardzo uważnie i starannie. W późniejszych etapach powstawania gazetki artykuły przechodzą przez ręce nauczycieli, którzy sprawdzają je pod kątem błęów stylistycznych, rzeczowych i interpunkcyjnych. Uczniowie pod okiem Magdaleny Maziarz, starają się, aby ''Głos żubra'' był jak najlepszą gazetą szkolną i zamieszczane w niej teksty były rzetelnie przygotowane. Jerzy Kamiński, redaktor naczelny ''Gazety Powiatowej - Wiadomości Oławskie'', współtwórca koncepcji gazetki, ''ojciec'' jej sukcesu, zapytany o Głos Żubra odpowiada: ''Pamiętam, że była bardzo dobra gazetą. Wiem, że na pewno była solidnie przygotowana, po to, żeby dobrze przekazywać wiedzę na temat tego, co dzieje się na terenie szkoły i wokół niej.'' Czy warto? Prawdziwe gazetki są tworzone coraz rzadziej. Żyjemy w erze komputerów, więc tradycja wydawania gazet powoli odchodzi z naszej kultury. Jaki jest więc sens w tworzeniu gazetek? Czy mają jakąś przyszłość? Nie wiem czy nie zmienią się na fanpage na facebooku. Wiem natomiast, że nieważne jest, gdzie się zrobi tę gazetkę, w internecie, czy na papierze. Ważne, żeby młodzi ludzie chcieli coś robić, tworzyć i pisać.'' - mówi Jerzy Kamiński. Młodzież z naszej szkoły jest idealnym przykładem na to, że da się stworzyć dobrą gazetkę, bo dzieje się to nieprzerwanie od 10 lat. Praca nad gazetką bardzo rozwija młodych ludzi i ich kreatywność, uczy pracy w zespole i pomaga w nabyciu doświadczenia. -'' Robienie gazetki, stworzenie redakcji, to już jest bardziej poważna i odpowiedzialna sprawa. Trzeba trochę popracować, pomyśleć nad tym, wybrać mareriały. I obawiam się, że coraz mniej młodych ludzi chce się w to angażować. Obym się mylił.'' - komentuje sprawę redaktor gazety powiatowej. Pozostaje tylko życzyć maszej gazetce szkolnej kolejnych sukcesów, następnych 10 lat powstawania i aby uczniowie dalej brali udział w jej tworzeniu, jak dzieje się to teraz. Daria Walner Czy dobrze wybrałem klasę?
Podczas pasowania klas cyfrowych procesów graficznych, dziennikarskofilmowej oraz organizacji reklamy, miałam okazję zadać pytanie osobom z klas dziennikarskich oraz jej absolwentom.


Wybór profilu szkoły ponadgimnazjalnej to dla nas pierwsza poważna decyzja, więc moje pytanie brzmi: Czy dobrze wybrałeś/aś klasę dziennikarsko- filmową? -Długo nie byłam pewna, gdzie chcę się wybrać po gimnazjum, miałam wiele zainteresowań, ale nie wiedziałam, z którym z nich chciałabym wiązać przyszłość. Dokumenty złożyłam do klasy hotelarskiej i do dziennikarskiej, ale byłam przekonana, że do dziennikarskiej się nie dostanę. A jednak udało się i myślę, że ta decyzja miała największy wpływ na to, kim teraz jestem. Odkryłam w sobie pasje i talenty, o których wcześniej nie miałam pojęcia. Zmusiło mnie to do ciężkiej pracy, ciągłego działania i samorozwoju, a przede wszystkim nauczyło jak odnaleźć się w skomplikowanym świecie mediów i jak działać z ludźmi. Myslę więc, że wybranie klasy dziennikarskiej było dla mnie najlepszą z możliwych opcji. Bardzo cieszę się z tego, jak wyglądały te trzy lata edukacji w naszej szkole i mam nadzieję, że dzięki tym doświadczeniom szybciej odnajdę się na rynku pracy - mówi Emilka Domańska z maturalnej już klasy dziennikarsko - filmowej.



- Szczerze mówiąc, będąc po gimnazjum, zdecydowałam się na tę klasę ze względu na to, iż jest to liceum. Dziennikarstwo nigdy mnie nie pasjonowało, ale będąc już na tylu lekcjach z panią Maziarz, zaczęłam się bardziej tym interesować. Czasem myślę, że spokojnie mogłabym pracować jako dziennikarka i byłby to naprawdę fajny i ciekawy zawód - mówi Cristina Veneri z IID/d. - Jestem zadowolona z tego, że wybrałam klasę dziennikarsko- filmową, głównie z powodu profilu filmowego, którym bardzo się interesuję. Fascynuje mnie nagrywanie filmików, oglądanie i analizowanie filmów dokumentalnych. Dzięki tej klasie oglądając filmy zwracam uwagę na coś innego, idę do kina i patrzę na to, ile trwa ujęcie albo jest kadr. Czasami to jest aż straszne! - mówi Kasia Żydło również z klasy II. - Myślę, że nie był to zły wybór, chociaż na początku miałam trochę wątpliwości. Byłam bardziej przekonana do klasy graficznej - dlatego, że interesuję się fotografią, grafiką i po prostu to coś, co lubię i co mi się podoba. Wybrałam dziennikarstwo i wcale nie żałuję. Mam "smykałkę" do pisania, nie sprawia mi to trudności - ale wiadomo, bywają i trudne, i przyjemne tematy. Realizuję się w fotografii i filmie. Dzięki klasie dziennikarskiej mogłam zobaczyć świat mediów od kuchni, czyli taki, jaki jest naprawdę. Myślę, że to przede wszystkim klasa dla ambitnych osób, z zapałem do pracy i ogromną wyobraźnią. Plusem jest współpraca z wrocławskim SWPS'em, dzięki której mogłam być na wykładach m.in. Jarosława Kuźniara czy Tomasza Wołodzko (radio Eska). Miałam okazję brać udział w projektach filmowych, dzięki którym zetknęłam się z profesjonalistami: reżyserem, operatorem kamery czy dźwiękowcem. Dzięki pomocy nauczycieli, a głównie p.Maziarz, która zawsze motywowowała i dyscyplinowała do pracy, zrobiłam film, brałam udział w olimpiadach medialnych i pisałam bardzo, bardzo dużo - od krótkiej notki, do reportażu. To wszystko było ciekawym doświadczeniem. Klasa dziennikarska pomogła mi sprecyzować w czym jestem dobra w 100% i do czego powinnam dążyć, oraz to, nad czym powinnam jeszcze dużo pracować. To był dobry wybór. - mówi Kaja Czarnowusy, z którą przeprowadziłam wywiad w listopadowym wydaniu "Głosu Żubra". - Klasa dziennikarska jest idealną klasą dla osób, które poszukują nowych doświadczeń, mają chęć zdobywania wiedzy z zakresu mediów, społeczeństwa, filmów i prasy. Ja byłem taką właśnie osobą. Raczej nie planuję wiązać z tym swojej przyszłości, ale mimo wszystko czuję się spełniony i myślę, że doświadczenia z tej klasy mogą mi się kiedyś przydać w życiu. - mówi Kuba Kulczycki z III klasy dziennikarskiej.



- Ja generalnie jestem zadowolony z wyboru klasy dziennikarskiej. Już wcześniej udzielałem się w gazetkach szkolnych, a samo pisanie nie sprawiało mi nigdy większych problemów, więc ten profil był, można powiedzieć, naturalnym wyborem. Klasa dziennikarska daje dużo możliwości. Jeśli chcesz coś robić, rozwijać siebie, swój warsztat, to na pewno będzie to dobry wybór. W porównaniu z innymi szkołami, jest tu dość dużo praktyki, warsztatów, wyjazdów, z których można sporo skorzystać. Troszeczkę taki przedsmak filozofii uczelni wyższych (a przynajmniej mojej aktualnej) - "jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz". W zasadzie, to dzięki działalności w szkole, zdobyłem swoją pierwszą pracę na portalu internetowym, a później w lokalnym tygodniku, jednocześnie cały czas się ucząc. - mówi absolwent naszej szkoły Mateusz Widera. - Z perspektywy czasu uważam, że mogłam wybrać inny kierunek, bo już w pierwszej klasie wiedziałam, że nie będę wiązać przyszłości z pracą dziennikarza. Ale myślę, że nie będzie przesadą, jeśli powiem, że nie ma bardziej "życiowo rozwojowego kierunku" szkoły średniej. Mam na myśli to, że nauka tu stwarza mnóstwo okazji do poznania inspirujących osób, "dotknięcia" nowych dziedzin (niesamowicie miło wspominam projekt oława 80), uczy samodoskonalenia, a przy tym wszystkim zapewnia dobrą zabawę. - mówi Magda Wojciechowska- również absolwentka naszej szkoły. - Myślę, że dobrze wybrałam! Dzięki tej klasie nauczyłam się lepszej komunikacji z ludźmi. Oprócz tego, czy chciałam czy nie, musiałam odnaleźć odwagę. Poza tym nauka w tej klasie to po prostu ciekawe doświadczenie i mimo tego, że nie planuję przyszłości związanej z dziennikarstwem, to nie żałuję zdobytych doświadczeń w tym kierunku- mówi absolwentka klasy dziennikarskiej Kornelia Łapuszyńska. Rozmawiała Kaja Wojciechowska

Zdjęcia: z prawej strony- Cristina Veneri z kl. IID/d na dole - Kasia Żydło z kl. IID/d Zdjęcia: u góry po lewej - Kaja Czarnowusy na dole - Jakub Kulczycki u góry po prawej - Mateusz Widera niżej po prawej - Magdalena Wojciechowska

Nauka wcale nie musi być nudna
Klasa technikum organizacji reklamy dedykowana jest osobom kreatywnym, szukającym nauki połączonej z dobrą zabawą.


Mimo, że profil ten podobny jest do klasy graficznej, to  jak powiedziała Olimpia z klasy 2AR: " Tu możemy się oderwać od komputera i użyć wyobraźni. Możemy trochę łamać zasady, a pani nas nie ogranicza". W ramach zajęć ucziowie projektują logo, reklamy, tworzą kampanie reklamowe. Klaudia z klasy 1R tak mówi o swoim kierunku: "Mamy trzy przedmioty zawodowe: sprzedaż, pracownia sprzedaży i marketing. Te dwa pierwsze nie różnią się od siebie zbyt wiele, może dlatego, że prowadzi je jeden nauczyciel. Na zajęciach głównie zdobywany praktyczną wiedzę, tworzymy reklamy, wymyślamy slogany, różne hasła do rekalm, czyli wszystko, co jest przydatne w naszym zawodzie. Na  zajęciach pojawia się też oczywiście teoria, bo bez niej nie mamy podstaw. Na marketingu natomiast bazujemy na teorii, uczymy się tego, jakie na przykład są rodzaje rynku, potencjalni klienci i jak z nimi rozmawiać. Wiadomości jest naprawdę bardzo dużo i wcale nie są takie łatwe." W maju odbędą się praktyki w drukarniach, agencjach i firmach reklamowych, gazecie, jak  również w dziale promocji miasta. Osoby twórcze i z wielką wyobraźnią bez problemu odnajdą się w tym kierunku technikum. Julia Pasierbowicz Zwycięstwo w Licealiadzie
15 grudnia w hali sportowej w Oławie odbyły się zawody w piłce nożnej chłopców.


Nasza szkolna drużyna pod opieką Pawła Nabiałczyka zajęła 1 miejsce w Licealiadzie, pokonując drużyny z innych szkół: Liceum Ogólnokształcącego Nr I w Oławie (2-0) i Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Oławie (1-0). Nasi piłkarze zanotowali także remis w meczu z Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jana Kasprowicza w Jelczu Laskowicach (1-1), co nie przeszkodziło im w końcowym sukcesie. Skład drużyny CKZiU: Bartłomiej Sikorski (br), Mateusz Żygadło, Mateusz Ilmak, Jakub Kulczycki (kpt), Jakub Róg, Paweł Kawałko, Wojciech Tomczyk, Marcel Chajdziony, Szymon Konieczny, Karol Gradzik. Bramki dla naszego zespołu zdobywali Jakub Róg, Jakub Kulczycki oraz Mateusz Ilmak. Michał Niedźwiedź Wiedza mitologczna "pierwszaków"
Tradycyjnie od kilku lat w naszym Centrum odbywa się konkurs wiedzy mitologicznej dla uczniów klas pierwszych. W tym roku również podtrzymaliśmy tę tradycję. Każdą z klas reprezentował czteroosobwy zespół. Było sześć kategorii, jeśli jesteście ciekawi jakie, czytajcie dalej...


Konkurs odbył się 1 grudnia 2016 roku w Szkolnym Centrum Informacyji, zyciężyła drużyna z klasy 1C. Prowadziły go dwie uczennice klasy 3D - Paula i Asia. W jury zasiadły panie Agnieszka Czyżewska- Smela, Magdalena Frontkiewicz, oraz Alicja Koniewicz i Joanna Puławska. Reprezentacje klas pierwszych zmierzyły się w sześciu kategoriach. Część pierwsza była podobna do telewizyjnego programu "Jeden z dziesięciu" i tak też się nazywała. Drużyna wybrała lidera, który udzielał odpowiedzi w określonym czasie. Druga część konkursu to krzyżówka, w której pierwszoklasiści musieli uzupełnić luki imionami wybranych postaci z "Mitolgii". W trzeciej odpowiadanoa na  "Pytanie dla wszystkich", natomiast w czwartej zmierzyli się z zadaniem plastycznym. Prowadzące wskazały drużynom imona bogów, których należało narysowac. Część drużyn zrobiła to w sposób zabawny, inne w bardzej realny. Wszyscy dobrze bawili się przy rysowaniu. Piąta kategoria nisiła nazwę "bogowie greccy" ale prawdziwym zaskoczeniem była ostatnia część konkursu, na którą jury chyba czekało z największą niecierpliwością.



Była to scenka, w której uczniowie klas pierwszych mieli wybrać sobie mit i przedstawić go  w jak najlepszy i ciekawy sposób. Po wszystkich prezentacjach nastąpiła przerwa, czyli chwila na przydzielenie punktów, wypisanie dypromów i w końcu ogłoszenie wyników.. Tegoroczny Konkurs Mitologiczny wygrała drużyna z klasy 1C, na II miejscu była drużyna z klasy 1D. Nagrody były bardzo atrakcyjne. Drużyny na podium dostały "antypytacze" i słodką niespodziankę, natomiast miejsce czwarte i piąte zostało nagrodzone słodkim upominkiem. Oliwia Leszczyńska

Mikołaj w CKZiU Mikołajki są odskocznią od codziennego zgiełku i wprowadzają w świąteczną atmosferę. Oczywiście mikołajkowej aury nie zabrakło w naszej szkole. Osoby, które nie wierzą w Mikołaja lub mają pewne wątpliwości co do jego istnienia, mogły być nieco zaskoczone, ponieważ pojawił się on w szkole w towarzystwie elfów. Uczniowie mieli możliwość sfotografowania się z nim, a poza tym na I piętrze odbyło się karaoke dostępne dla wszystkich chętnych, bo "Śpiewać każdy może, trochę lepiej, lub trochę gorzej!". To nie wszystkie atrakcje z tego dnia... Każdy, kto przyszedł w czapce Świętego Mikołaja, był zwolniony z odpowiedzi na lekcji! Czerwona czapka była "antypytaczem". Ponadto w SCI stała paczka ze słodyczami, która była nagrodą w konkursie na "Najpiękniejszy list do Świętego Mikołaja". Słodkości wygrała Paula Zamirowska. Teraz pozostaje oczekiwanie na następne Mikołajki, ale po drodze jeszcze ferie i wakacje! Klaudia Słoniowska

Świąteczny Berlin
Uczniowie naszej szkoły postanowili wybrać się do stolicy Niemiec, by choć na chwile przenieść się w klimat tego miejsca.


Berlin to bardzo wyjątkowe miasto wielu kultur i o długiej historii. Zimą oświetlone uliczki, domy i galerie handlowe dodają mu uroku. Na Aleksander Plac co roku odbywa się Jarmark Bożonarodzeniowy. Małe, kolorowe domki są wypełnione różnymi potrawami oraz świątecznymi gadżetami, dzięki którym mamy możliwość poznania części kultury tego kraju. 16 grudnia, punktualnie o godzinie 6 00, wycieczka wyjechała z Oławy. Mimo długiej podróży, każdemu dopisywał dobry humor. Pierwszym punktem zwiedzania był Mur Berliński. Przewodnik opowiedział historię jego powstania, sięgając do roku 1961. Po pamiątkowych zdjęciach nadszedł czas na spacer po mieście, zaczynając od Bramy Brandenburskiej, która jest symbolem pokoju, a kończąc na Pomniku Pomordowanych Żydów Europy i tamtejszym muzeum. Gdy zaczęło się ściemniać, uczniowie wybrali się na Jarmark. Każdy mógł sam odkryć magię tego miejsca przy oświetlonych ozdobach.



Były tam różnorodne potrawy, które tworzą tradycję Niemiec oraz ręcznie wykonane kolorowe pamiątki dla turystów. Chętni mogli kupić sobie coś dla siebie i swoich bliskich. Wycieczka nie mogłą odbyć się bez świątecznych zakupów w znanej w Europie sieciówce - Primarku. To właśnie on był ostatnim miejscem do odiwedzenia. Wieczorem zmęczeni, ale zadowoleni uczniowie wrócili do Oławy z masą upominków. Natalia Machowska 35 ROCZNICA WPROWADZENIA STANU WOJENNEGO
W grudniu 2016 roku mija 35 rocznica wielkiego wydarzenia, którym było wprowadzenie stanu wojennego. Kiedy,gdzie i dlaczego został wprowadzony?


W nocy 13 grudnia 1981r. na terenie całej Polski wprowadzono stan nadzwyczajny. Został wdrożony na mocy uchwały podjętej przez Radę Państwa, która działała na polecenie Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego. W grudniu obchodziliśmy 35 rocznicę tego wydarzenia . W wielu miastach w Polsce było to uroczyście zaakcentowane. W Warszawie odbyła się manifestacja, w której można było zobaczyć przedstawicieli władz Polski. Odczytano nazwiska ofiar stanu wojennego, ponad 50 osób, i ku ich czci wspólnie odmówiono modlitwę. Działania sprzed 35 lat podjęto, gdyż sytuacja gospodarcza w państwie z miesiąca na miesiąc ulegała pogorszeniu. System kartkowy ł wprowadzony wcześniej, teraz obejmował już prawie wszystkie produkty. Odbywały się zjazdy partii, jednak nie doprowadziły do wyczekiwanego przełomu .Ludzie nalegali na rozwiązanie problemu opozycji, w której dochodziło do sporów wewnętrznych. Władze PRL, widząc ówczesną sytuację , rozpoczęły przygotowania do siłowego rozwiązania problemu. Wszystkiemu przeciwny był Stanisław Kania, więc został zastąpiony przez gen. Jeruzalskiego.



Bardzo intensywnie obserwowano sytuację w państwie i silnie atakowano opozycję. Wszystko działo się bardzo szybko. Ogłoszenie stanu wojennego wiązało się z zawieszeniem związków zawodowych i zlikwidowaniem niektórych organizacji społecznych. "Solidarność" została rozwiązana. Pojawiły się wielkie utrudnienia w swobodzie poruszania sie i komunikacji oraz została wprowadzona godzina milicyjna. Nieliczne zakłady pracy próbowały podejmować próbę strajków, które były zakazane. Do krwawego stłumienia strajku doszło w Kopalni Wujek , gdzie zginęło dziewięciu górników. Stan wojenny został zniesiony 22 lipca 1983r. "Solidarność" przetrwała w podziemiu, lecz nadal prowadzono przeciwko niej działania. W naszej szkole również pamiętamy o tym ważnym wydarzeniu, a 5 lat temu wyjątkowo obchodziliśmy 30 rocznicę. Stan wojenny to dla jednych podwyżki cen i długie kolejki w sklepach, a dla innych czasy manifestacji. Powinniśmy pamiętać o tamtych wydarzeniach i godnie obchodzić ten dzień. Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Stan_wojenny_w_Polsce_(1981%E2%80%931983) Laura Strużyńska Polscy Vlogerzy Podróżniczy
Internet sukcesywnie wypiera telewizję w przekazywaniu informacji. Również programy podróżnicze przybrały kształt wideo blogów tzw. vlogów. Co warto przeczytać? Gdzie warto zaglądać?


Krzysztof Gonciarz Człowiek znany jako krytyk gier wideo, autor serii na kanale YouTube „Świat Ziemi” i „Sztuka składania historii” oraz wielu innych. Często posługuje się humorem. Obecnie mieszka w Japonii i nagrywa tam vlogi. Nagrywał je również w Korei Południowej, na Tajwanie, Sri Lance oraz wielu innych ciekawych miejscach, często nietypowych, np. na norweskich wyspach Svalbard. Kamil Knapczyk „Nieznany podróżnik, który ma wielki potencjał”. Największą popularnością cieszy się seria „Maluchem dookoła USA”. Jego pozostałe podróże odbywają się najczęściej w rejonie półwyspu Bałkańskiego, który rzadko kiedy jest wspominany w polskiej telewizji, szczególnie jeśli chodzi o jego walory turystyczne. Knapczyk opisuje często na vlogach świat z perspektywy jazdy autostopem. DzikusTV „Dzikus” na swoim kanale prowadzi wywiady z podróżnikami, którzy opowiadają o swoich poczynaniach podczas podróży w najodleglejsze krańce świata. Wydał on również książkę „Podróże do granic”. Opisał w niej nieodkrytą Amerykę Południową i Karaiby. Często niebezpieczne sytuacje, którym trzeba było stawić czoła, ukazują co jest w stanie zrobić człowiek, aby przetrwać. Michał Chodaczek