Musisz zainstalować flash player pobierz instalator








OD REDAKTORA...
Drodzy Czytelnicy!


W Wasze ręce oddaje-my styczniowo - lutowe wydanie gazetki. Poru-szamy w niej różno-rodne tematy, każdy znajdzie tu coś dla sie-bie. A ponieważ gazetka ciągle się rozwija i wciąż mamy dużo pomysłów, to powstała nowa rubryka English ZONE -zapraszam ;). Stworzona głównie z myślą o trzeciogimnaz-jalistach, by pomóc im w przygotowaniu się do egzaminu, ale każdy może się sprawdzić. To nie jedyna nowość. Mamy też rubrykę, której autorami możecie być Wy sami. Do naszej skrzynki e -mailowej możecie wysyłać listy, artykuły, co tylko chcecie. Więcej na ten temat znajdziecie w dalszej części gazetki. Zapraszam! Koniec II semestru to czas podsumowań. Zarówno tych sportowych, jak i naukowych czy wycho-wawczych ;).Zakończyły się pierwsze etapy konkursów przedmioto-wych i zaczynają stop-nie rejonowe, z których na pewno zdamy relacje ;). Sądzę, że większość z niecierpliwością czeka na wiosnę, bo zima w tym roku nas nie osz-czędza, choć jakoś późno jej się zebrało na te przymrozki ;). Nie uważacie? Niestety, na razie nie zapowiada się, by w najbliższym czasie pojawiły się pierwsze przebiśniegi. My jednak mamy dla was coś do rozgrzania. Wspaniałe artykuły ;p! 14 lutego były Walentynki, święto zakochanych. I o tym też coś znajdziecie, a oprócz tego poruszamy problem alkoholu oraz radzimy wam, jak wybrnąć z różnych sytuacji. Mamy także receptę na nudę, zaj-rzyjcie do recenzji filmo-wych, książkowych, muzycznych i poszukaj-cie czegoś dla siebie. Trzymajcie się! Kasia Krakówko Red.Naczelna SPIS TREŚCI AKTUALNOŚCI
SPRAWY UCZNIA *"Bo powiem mamie!" -czyli o tym, jak porozumieć się z rodzeństwem str. 13 KULTURA TU WARTO ZAJRZEĆ


*Usprawiedliwienia nieobecności -prawdziwe i nieprawdziwe str.15 *Przeciążone umysły. Dodatkowe obowiązki ucznia a nauka str.16 *Żeby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała str.18 *Jakie zajęcia pozalekcyjne interesują nas najbardziej - ankieta str.19 *Moja babcia jest na czacie - Ja i moja babcia pełne zrozumienie czy konflikt pokoleń? str.20 *Czy forum internetowe zapewnia nam anonimowość str.21 *Higienia osobista przyjemność, obowiązek czy strata czasu str.23 *CoolTura str.29 *Nihil Rock: Florence and the Machine str.30 *Kolejna zagadka do rozgryzienia... "Sherlock Holmes" i Sherlock Holmes: Gra cieni" str.32 *Manga. Postać od tyłu str.36 *W każdym miejscu i o każdej porze wujek Google ci pomoże str. 24 *Pije Kuba do Jakuba... Dlaczego młodzież sięga po alkohol? str.25 *Akcje w naszej szkole str.26 *Walenty znów się zakochał str.28 *Napisz do nas str. 4 NOWOŚĆ *English ZONE str. 5 NOWOŚĆ *Co w szkole piszczy? str.7 *Karnawałowe szaleństwa -galeria zdjęć str. 12 UWAGA! NOWA RUBRYKA!

AKTUALNOŚCI

Macie coś ciekawego do powiedzenia? Chcecie zaprezentować swoje sukcesy, zainteresowania i pasje? Podzielić się ciekawymi doświadczeniami lub po prostu wyrazić swoją opinię na dany temat? Teraz możecie to zrobić! Interesujecie się fotografią? –prześlijcie swoje zdjęcia, wolicie poezję? –zaprezentujcie na łamach naszej gazety swoje wiersze, opowiadania itp. ZAPRASZAMY ;) Najciekawsze listy, twórczość własną i „wszystko”, to co tylko wpadnie wam do głowy chętnie umieścimy w gazecie. Możecie się ujawnić lub zachować całkowitą anonimowość (podpiszcie się jakimś pseudonimem itp.). Decyzja należy do Was. Swoją twórczość, pomysły (również te w sprawie naszej gazety ;), czy też to, co Was denerwuje, przeszkadza -tu możecie wyrazić swoją opinię zupełnie anonimowo) wysyłajcie na nasz e- mail: nihil.novi@onet.pl Hi everyone!
This is a new column "English Zone". What can you find here? Lots of tips, exercises and fun. In the new column, you can check and practice your English skills. Let's go!
AKTUALNOŚCI

*Grammar hint Than, as...as *Przy porównywaniu rzeczowników przymiotnikami w stopniu wyższym, używa się słówka "than" np.: ~He is younger than me. On jest młodszy ode mnie/niż ja. ~She is richer than I am. Ona jest bogatsza ode mnie/niż ja. ~Wolfgang is fatter than Rachel. Wolfgang jest grubszy od Rachel Jak zauważyłeś, można użyć formy krótszej: me, you, him, lub dłużej I am, you are. *Przy porównaniu w stopniu wyższym używamy konstrukcji "as...as", "not as...as", "not so ...as". ~John is as tall as me. Jan jest tak samo wysoki jak ja. ~Michael isn't so talented as Freddie is. Michael nie jest tak utalentowany jak Fredie. *Exam exercise Przyporządkuj do każdego pytania (1 - 5) jed-ną z podanych odpowiedzi (A – F). Jedna odpo-wiedź podana została dodatkowo i nie pasuje do żadnego pytania. Każdą z odpowiedzi możesz użyć tylko raz. 1. Are you busy now? 2. When are you moving out? 3. Have you seen Peter’s new computer? 4. I like your new coat. 5. Why are you late again? A. Thanks a lot. B. Never mind. C. Don’t know yet. D. Sorry, it won’t happen again. E. A bit.

AKTUALNOŚCI

*Check yourself Do każdej sytuacji (1-4) dobierz odpo-wiednią reakcję, zak-reślając A, B lub C.  1 Twój kolega jest zmartwiony. Jak zapytasz, co mu jest? A Are you all right? What’s the matter? B I am asking you what happened. C You are sad. What are you doing? 2 Chcesz zaprosić koleżan-kę do siebie na przyjęcie. Jak to wyrazisz? A I want to invite some people. I have a party. B Are you coming to a party, my friend? C Do you fancy coming over here for a party? 3 Podoba Ci się dom Twoich przyjaciół. Wyraź swoją opinię. A The house is big with a metal roof. B I really like your house because it’s so impressive. C My house is quite ordi- nary because it isn’t big. 4 Zapytaj znajomego z zagranicy, jak obchodzi święta wielkanocne. A I’d like to know how you celebrate Easter in your country. B Do you have traditional holidays like Easter in your country? C How do people celebrate in your country? *Entertainment JOKES: 1.A man walks into a shop and sees a cute little dog. He asks the shopkeeper, "Does your dog bite?" The shop-keeper says, "No, my dog does not bite." The man tries to pet the dog and the dog bites him. "Ouch!" He says, "I thought you said your dog does not bite!" The shopkeeper rep-lies, "That is not my dog!" 2. A: Do you want to hear a dirty joke? B: Ok A: A white horse fell in the mud. *Look here www.ang.pl Zuzia Jaźwińska, Kasia Krakówko Opiekun i Korekta: p. Paweł Banasik CO W SZKOLE PISZCZY?

AKTUALNOŚCI

WYDARZENIA: *17 i 19 stycznia odbyła się Choinka Noworoczna SP i Gimnazjum *18 stycznia uczniowie Gimnazjum pojechali na wycieczkę do Bstoku na kręgielnię i do kina. *23 stycznia - 5 lutego - FERIE ZIMOWE. W trakcie nich w szkole odbywały się zajęcia spor-towe (strzelectwo, szachy, piłka nożna, koszykówka) oraz spotkania przygoto-wawcze do etapów rejonowych konkursów przedmiotowych (z matematyki, historii, chemiii i biologii) *14 lutego Walentynki *16 lutego Połowinki kl.II *21 lutego - Ostatki *23 lutego - III kl. wyjechała na Dzień Gastornoma do ZSOiZ w Czyżewie na degustację dań kuchni rosyjskiej SUKCESY: *10 lutego w Zambrowie miał miejsce etap rej. konkursu przedmiotowego z historii, w którym udział wzięli: Michał Pilichowski (przejście do etapu wojewódzkiego), Daniel Kaczyński, Magda Krakówko, Kasia Krakówko. Opiekun: p.Ela Szulborska *11 lutego w Czyżewie odbył sie Turniej Szacho-wy o Puchar Burmistrza Czyżewa, w którym udział wzięli: Natalia Jaworow-ska, Adam Kaczyński, Michał Szulborski, Kacper Gąsowski, Artur Strzałkowski, Kasia Krakówko, Krzysiek Ciborowski, Magda Krakówko, Gabrysia Strzałkowska i Adrian Żebrowski (zajął II miejsce). Opiekun: p.Robert Krakówko *11 lutego w Wysokiem Mazowieckiem dziew-częta z Gimnazjum brały udział w Powiatowych Rozgrywkach w Koszy-kówce i zajęły IV miejsce. Opiekun: p.Edyta Dołkowska *16 lutego w Zambrowie odbył się rej.etap konkursu z matematyki, w którym udział wzięli: Artur Strzałkowski (przej-ście do etapu wojewódz-kiego), Krzysiek Ciborow-ski (przejście do etapu wojewódzkiego), Kasia Krakówko, Magda Kraków-ko (przejście do etapu wo-jewódzkiego), Gabrysia Strzałkowska (przejście do etapu wojewódzkiego), Karol Dąbrowski (przejście do etapu wojewódzkiego). Opiekę sprawowały: p.Anna Zaborowska i p.Urszula Krakówko

AKTUALNOŚCI AKTUALNOŚCI *14 lutego odbył się rejonowy etap Przedmiotowego Konkursu z języka polskiego, w którym udział wzięli: Artur Strzałkowski i Gabrysia Strzałkowska. Opiekun: p.Iwona Sienicka *11 lutego dziewczęta ze Szkoły Podsta-wowej wzięły udział w Powiatowym Tur-nieju w Piłce Ręcznej w Jabłoni Kościelnej i zajęły V miejsce. Opiekun: p.Edyta Dołkowska *14 i 15 lutego zespół chłopców i dziewcząt z SP i Gimnazjum wraz z opiekunem p.Robertem Krakówko pojechali do Supraśla na zawody narciarskie i zajęli tam niezłe miejsca (dokładne wyniki nie są jeszcze znane ;)) *17 lutego w Niećkowie drużyna chłop-ców (Wojtek Kaczyński, Krzysiek Cibo-rowski, Artur Strzałkowski, Damian Ży-łowski) i dziewcząt (Paulina Sadujko, Kasia Krakówko, Magda Krakówko, Karolina Dąbrowska) z Gimnazjum wzięła udział w Gimnazjadzie w Strzelectwie na etapie Półfinału Wojewódzkiego i zajęli kolejno II i III miejsce. Dodatkowo wyróżnienie otrzymał Wojtek Kaczyński zajmując V miejsce w klasyfikacji indywi- dualnej. Opiekun: p.Robert Krakówko *21 lutego odbył się Konkurs Przedmio-towy z chemii, w którym udział wzięły: Gabrysia Strzałkowska i Magda Krakówko. Opiekun: p.Kasia Kaczyńska *15 lutego odbył się rejonowy etap Konkursu Przedmiotowego z biologii, w którym wziął udział i zarazem zakwalifi-kował się do etapu wojewówdzkiego Krzysiek Ciborowski. Opiekun:p.Kasia Kaczyńska *13 lutego w naszej szkole odbył się szkolny etap konkursu religijnego. Awans do drugiego etapu uzyskała Kasia Krakówko. Opiekun:p.Stanisław Gosk *23 lutego - etap rej. konkursu z informatyki, w którym udział wzięli:A. Zaremba, M. Krakówko A. Strzałkowski, K.Dąbrowski. Opiekun: Anna Zaborowska Kasia Krakówko



AKTUALNOŚCI AKTUALNOŚCI W natępnym numerze: *15 marca - Kangur Matematyczny *22 marca - konkurs recytatorski w Wysokiem Mazowieckiem * Wojewódzkie etapy konkursów przedmiotowych, naszym uczniom życzymy "połamania piór" :D





"...Bo powiem mamie!" - czyli o tym, jak porozumieć się z rodzeństwem
Sobotni wieczór, rodzice spokojnie oglądają telewizję. Nagle ciszę przerywa krzyk "Mamo, powiedz jej coś! Ona mnie denerwuje!". I nici z błogiego spokoju...
SPRAWY UCZNIA

Takie i inne sytuacje są codziennością w życiu każdego z  nas (no chyba, że jest się jedynakiem). Podstawowym pytaniem jest: "Jak temu zapobiec?". Nie ma na to cudownej rady. Trzeba poradzić sobie w inny sposób. Młodsze bądź też starsze rodzeństwo wcale nie musi być dla nas katorgą. Wystarczy, że  będziemy potrafili się z nimi porozumieć. Nie jest to łatwe, bo często puszczają nam nerwy, ale wys-tarczy odrobina cier-pliwości i zyskamy naprawdę wiele. Kłótnie najczęściej dotyczą dostępu do komputera/ telewizji/innej formy rozrywki. Nie ma nic bardziej irytującego, niż młodszy brat lub też siostra, którzy przyjdą i będą maru-dzić, że teraz oni chcą pograć. Wrr, przecież dopiero co  dostaliśmy się do tej maszyny! I co dalej? Zawołać mamę, czy samemu rozwiązać ten problem? Oczy-wiście, że lepsza będzie druga opcja!

SPRAWY UCZNIA

Wystarczy spokojnie podejść do tej sprawy. Zajmij czymś młodsze rodzeństwo. Może włączysz mu bajkę w telewizji? A może pożyczysz łatwe do ułożenia puzzle? Niezłym pomysłem będzie też zaprowadzenie młodszego braciaka do kolegów. A jeśli nie będzie Ci za bardzo przeszkadzał, to pobaw się razem z nim. Pokaż mu coś ciekawego na komputerze, obejrzycie jakąś fajną komedię, zagrajcie w coś, pogadajcie. Możecie mi wierzyć, to sprawdzona metoda na zyskanie sympatii młodszego rodzeństwa. Zapunktujesz u nich także ciekawostkami na interesujący ich temat. Jeśli mały lubi dinozaury, opowiedz mu  jak żyły np. brontozaur. Wciągniesz go na dłuuugi czas ;). Dzięki temu oszczędzisz swoim rodzicom nerwów i niepotrzebnej straty czasu, co w końcu wyjdzie na Twoją korzyść. A co ze starszym rodzeństwem? Jeśli nie chcesz być traktowany, jak małolat, którego zdanie się nie liczy i nigdy nie ma on nic ciekawego do powiedzenia, zmień swoje nawyki, np. w dokuczaniu starszej siostrze. Możesz powiedzieć jej, że ma fajną fryzurę, albo że ładnie wygląda. Zapamięta to na długi czas :) Idź na mecz starszego brata, pokibicuj mu, niech poczuje się doceniony. Jeśli któreś z Twojego rodzeństwa ma problem, pomóż mu. Razem na pewno szybciej znajdziecie dobre rozwiązanie. Rodzeństwo może być naprawdę cudowne, jeśli damy też coś od siebie. Nie narzekajmy w kółko "Mam ich dosyć, chciałbym być jedynakiem", tylko zacznijmy doceniać to, co mamy. A raczej  kogo mamy. Za kilkanaście lat Wasze problemy odejdą w niepamięć, a dobry kontakt między rodzeństwem będzie bardzo ważny, bo to najbliższe nam osoby. Pokochajmy całym serduchem tych urwisów! :)  Magda Dmochowska Usprawiedliwienia nieobecności -prawdziwe i nieprawdziwe
Każdego roku rodzice większości z nas, muszą pisać usprawiedliwienia nieobecności. Czasami to, co jest napisane w usprawiedliwieniu trochę mija się z prawdą :).
SPRAWY UCZNIA

Powody nieobecności mogą być różne. Niektóre są ważne, inne mniej. Gdy są ważne, to bez obawy mówimy nauczycielom prawdę, ale gdy są mniej ważne(np.: strach przed sprawdzianem, nieodro-biona praca domowa), wolimy raczej coś zmyślić niż napisać prawdę. Wtedy jednak pozostaje problem z wymyśleniem usprawiedliwienia. Tutaj mamy pewną dowolność, ponieważ takich uspra-wiedliwień możemy znaleźć mnóstwo. Oto parę przykładów (może komuś się przydadzą): ~Mój tata złamał nogę. ~Bolał mnie brzuch. ~Było tyle śniegu, że nie mogłem dojechać (tej zimy trochę mało prawdopodobne). ~Musiałem opiekować się chorą siostrą. W każdym razie uspra-wiedliwienia prawdziwe, czy nieprawdziwe należy zawsze przynosić syste-matycznie :). Dlaczego nie zawsze uczniowie mówią nauczycielom prawdę? To pytanie raczej pozos-tanie bez odpowiedzi. krzysiek02 Przeciążone umysły. Dodatkowe obowiązki ucznia a nauka.
Zajęcia pozalekcyjne i te „normalne lekcje” oraz zwykłe obowiązki ucznia. Czy to ze sobą jakoś koliduje? Czy można to połączyć? I czy jest trudno? Przeczytajcie i poznajcie odpowiedź!
SPRAWY UCZNIA

SKS, kółko redakcyjne,  koło matematyczne, dramatyczne, zajęcia z języka niemieckiego, angielskiego to tylko niektóre z zajęć, jakie oferuje nam szkoła. Zapisujemy się na nie z różnych powodów: interesuje nas np. dany przedmiot czy też chcemy się poprawić, bo nasza wiedza ma braki lub nie umiemy odmówić nauczycielowi (wbrew pozorom to bardzo częsty powód uczęszczania na zajęcia dodatkowe. Natura zna takie przypadki :p). W każdym razie jesteśmy już na liście na danych zajęciach. O ile w szkole podstawowej nie jest to aż tak duży problem (chociaż nie twierdzę, że uczniowie SP  mają mało obowiązków, wcale nie), to w gimnazjum sprawa jest trochę poważniejsza. Gimnazjaliści mają około 15 przedmiotów (w zależności od klasy) i zazwyczaj swoje zajęcia kończą po sześciu, siedmiu lekcjach ( w zależności od dnia =)), dodajmy do tego jeszcze różne koła i „przeciążony umysł” gotowy . Lekcji do odrobienia, a przede wszystkim nauki jest naprawdę sporo, dorzućmy jeszcze dodatkowe prace i cały dzień z głowy. A gdzie czas na odpoczynek (pyt. retoryczne ;p)? Nie każdemu udaje się to pogodzić. Nie mówię,

SPRAWY UCZNIA

że zajęcia pozalekcyjne są złe. Dzięki nim rozwijamy swoje pasje i zainteresowania. Ale wyobraźmy sobie dzień zwykłego ucznia, neutralnego Jana Kowalskiego (oczywiście, któremu choć trochę zależy i nie idzie na łatwiznę, jaką jest ściąganie). Jak wygląda jego tygodniowy plan? W ciągu pięciu dni ma 2 sprawdziany, do tego trzy kartkówki, no i jeszcze trzeba się pouczyć na inne lekcje, bo kto wie, może nauczyciel zapyta? A raczej taryfy ulgowej nie ma, bo trzeba być przygotowanym na każdą ewentualność (P.S.: źródło: własne doświadczenie ;p). I znajdźmy w tym całym galimatiasie czas na jakieś dodatkowe sprawy. NIE MA. Wróćmy jeszcze na chwilę do pytania w leadzie „Czy można to połączyć?”. Chociaż mój artykuł przypomina, brzmi trochę jak zażalenie w sprawie prac domowych itp., to absolutnie tak nie jest. Ja nie mam za bardzo nic przeciwko ;). W końcu uczyć się trzeba, a kółka to nasz wybór (słuszny wybór wg. mnie). Podsumowując -myślę, że da się to wszystko jakoś pogodzić. Wystarczy tylko podejść do tego z lekkim dystansem i spokojem, a może raczej luzem. Nie wszystko zawsze musi nam się udawać i nie zawsze wszystko musi nam wychodzić. Możecie wierzyć lub też nie, ale warto to połączyć, bo obie rzeczy są bardzo ważne. Nauka jest potrzebna, by zdobyć wykształcenie itp., ale to na pewno wiecie, a pasje i hobby nadają sens naszemu życiu (brzmi poważnie co?, ale tak jest). I dzięki nim mamy co robić =),  dlatego warto je rozwijać i pogłębiać, bo kiedyś na pewno się nam to przyda. Kasia Krakówko Żeby kózka nie skakała to by nóżki nie złamała

SPRAWY UCZNIA Nieszczęśliwe upadki są najczęstszą przyczyną złamań.

Odrobina nieuwagi albo potknięcie i tracimy równowagę. Właśnie te nieszczęśliwe upadki są najczęstszą przyczyną złamań. W naszej szkole już od września pojawiły się liczne pęnięcia i złamania... Jak młodzież dba o swoje zdrowie, chroni swoje kości? Od  pewnego czasu istnieje możliwość picia mleka w szkole. Dzięki programowi "Szklanka Mleka" uczniowie otrzymują świeże, pożywne mleko każdego dnia. Mleko jest spożywane przez uczniów na przerwach. Celem tej akcji jest dbałość o zdrowie dzieci i młodzieży szkolnej oraz edukacjia z żywienia. Mleko zapewnia nam zdrowie, ułatwia naukę, dodaje energii. Zachęcamy Was, koleżanki i koledzy do picia tego pożywnego napoju. Joanna Jastrzębska, Marlena Sasinowska ***ANKIETA***ANKIETA***ANKIETA***ANKIETA***ANKIETA***

SPRAWY UCZNIA

Jakie zajęcia pozalekcyjne interesują nas najbardziej? Przeprowadziłam ankietę spośród klas gimnazjalnych na temat: "Jakie zajęcia interesują nas najbardziej?" Bez żadnych wątpliwości wygrał SKS, 2 miejsce - kółko dramatyczne, a na 3 miejscu szachy i basen. Dalsze miejsca widać na wykresie. Ania P. Moja babcia jest na czacie - Ja i moja babcia: pełne zrozumienie czy konflikt pokoleń?
70 -letnie kobiety na portalach społeczno-ściowych.
SPRAWY UCZNIA

W dzisiejszych czasach babcie są bardzo nowoczesne, można powiedzieć, że aż za bardzo ;). Bo kto to słyszał, żeby 60 - cio, 70 - letnie kobiety e -mailowały, miały konta na różnych portalach społecznościowych, ubrawiały sport i inne tego typu rzeczy, o których większość babć nawet nie wie. Muszę przyznać, że to ma też swoje dobre strony, np. uprawianie sportu dobrze wpływa na ich zdrowie, ale to przesiadywanie przed komputerem  mogłyby sobie odpuścić, no dobrze - godzina to góra :D. Całe szczęście, że mamy jeszcze te 'tradycyjne babcie', które poopowiadają nam, jak to było, kiedy one były małe, o swojej pierwszej miłości, złamanym sercu, o pierwszym cieście, jakie nauczyła ją piec mama i o wielu innych rzeczach, które zazwyczaj słyszymy w opowiadaniach swoich babć. Myślę, że tu nie liczy się czy babcia jest 'nowoczesna' czy też 'tradycyjna', ważne, że jest i nas kocha, a my ją - rzecz jasna. Właśnie zbliża się ich święto, pamiętajmy więc o nich w tym dniu. Nawet małe czekoladki będę je cieszyły, a na pewno jeszcze bardziej zwykłe życzenia, wypowiedziane słowa: Kocham Cię, przytulenie i buziak w policzek. Wszystkim babciom życzę dużo zdrowia, miłości i pociechy z wnuków oraz tego, aby żyły do końca świata i jeden dzień dłużej ;). Ania eS. Czy forum internetowe zapewnia nam anonimowość?
"Pamiętaj, że wszystko, co uczynisz w życiu, zostawi jakiś ślad."
SPRAWY UCZNIA

Nie bez powodu umieściłam cytat P. Coelho w swoim artykule. Jest to nie tylko doskonała wskazówka jak żyć, ale też rada nawiązująca do tematu przewodniego. Coraz więcej osób korzysta z dobrodziejstw XXI wieku, wśród których znajduje się także Internet. Mało kto nie ma dziś w domu komputera ze stałym łączem i mało kto wyobraża sobie życie bez niego. Nie wszyscy wiedzą jednak, że w pajęczynę sieci można bardzo łatwo wpaść, za to o wiele trudniej jest się z niej wyplątać. I nie chodzi tu tylko o uzależnienie od korzystania z Internetu bądź komputera, ale o nasze bezpieczeństwo. Oprócz portali społecznościowych, masy gier, filmów, obrazów, piosenek i najróżniejszych, często po prostu beznadziejnych stronek, możemy znaleźć w sieciprzydatne nam fora. Można na nich nie tylko porozmawiać na dowolny temat, ale np. rozwiązać swój problem, pomóc komuś innemu bądź też dowiedzieć się czegoś ciekawego. Wpisując sobie w Google hasełko "forum", wyświetli nam się masa różnych stron i linków do nich. Widać więc, że fora są zróżnicowane i po każdym możemy

SPRAWY UCZNIA

spodziewać się czegoś innego. Wielu internautów korzysta z tego typu stron, nie wszyscy jednak robią to mądrze. Bardzo łatwo jest zatracić się w wirtualnym świecie i narobić sobie kłopotów. Czy każdy z nas wie, co kryje się pod słowem "anonimowość"? W skrócie, jest to tak naprawdę brak informacji w jakikolwiek sposób identyfikujących naszą osobę w szeroko pojętym Internecie. Ale czy aby na pewno możemy czuć się bezpieczni? Niestety nie. Wszystko, co robimy, pozostawia jakiś ślad po nas, choćby najmniejszy. Jest to np. adres IP,  który posiada każdy komputer podłączony do sieci. Nad tym nie mamy kontroli i moderator forum ma dostęp do naszych danych. Nie będzie on jednak z nich korzystał, dopóki nie zajdzie taka potrzeba. Tak jak w życiu, na forum też panują pewnie zasady. Jeśli będziemy ich przestrzegać, możemy być spokojni. Ale gdy np. użyjemy w naszej wypowiedzi niecenzuralnych, wulgarnych i obraźliwych dla innych słów (a regulamin tego zabrania), moderator zbanuje nasze konto, czyli po prostu nie będziemy mieli do czego wracać. Użytkownicy forum często mogą mieć dostęp do naszych danych, ale tylko wtedy, kiedy sami je podamy. Mądrym i prostym krokiem jest nieużywanie w loginie swojego imienia i nazwiska. Przykładem jest dana sytuacja: Jan Kowalski chce dowiedzieć się czegoś na forum informatycznym. Rejestruje się więc na tej stronie i w loginie wpisuje "JanKowalski". Czy teraz inni użytkownicy danego forum będą wiedzieli, jak nazywa się nowy forumowicz? Oczywiście, że tak, ponieważ sam im to ułatwił. A pamiętajmy, że nigdy nie wiadomo, kto znajduje się "po drugiej stronie". Dlatego też nie podawajmy na ŻADNEJ stronie prawdziwych danych. I uważajmy na to,  co piszemy publicznie. Reasumując, Internet daje nam wiele dobrego, ale nie zapewnia anonimowości. Tak naprawdę to my sami jesteśmy za to odpowiedzialni. I wcale nie musimy być znakomitymi informatykami, żeby poczuć się bezpieczniej. Wystarczy, że skorzystamy z tego, co dała nam natura - z mózgu. ;) Magdalena Dmochowska. Higiena osobista  przyjemność, obowiązek czy strata czasu?
Każdy zapewne wie, że higiena osobista jest bardzo ważna w życiu człowieka.
SPRAWY UCZNIA

Higiena osobista to najważniejsza rzecz w życiu człowieka. Higiena ma wielki wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka. Najważniejszym celem higieny osobistej jest dążenie do uzyskania jak najlepszego samopoczucia i zdrowia. Higiena ma na celu utrzymanie i wzmocnienie zdrowia oraz rozwijanie sprawności i aktywności fizycznej, psychicznej i umysłowej organizmu człowieka. Zazwyczaj środowisko leśne czy wiejskie najlepiej wpływają na nasz nastrój, między innymi dlatego, że powietrze jest czyste i nie jest zanieczyszczone przez spaliny samochodów, odpady z fabryk, smogi z kominów fabrycznych. Nie odczuwamy bólu głowy spowodowanego hałasem dochodzącym z niedaleko położonej szosy albo autostrady. Dbanie o higienę osobistą jest bardzo ważne szczególnie dla zdrowia każdego człowieka, więc nie traktujmy jej jako przykry obowiązek i nie wychodźmy z założenia, że "częste mycie skraca życie". Nie traćmy czasu, dbajmy o higienę, dopóki nie dopadła nas jeszcze choroba brudnych rąk. adrian28 W każdym miejscu i o każdej porze wujek Google ci pomoże
"(...) Niemal wszystko, co nas interesuje, znajdziemy w Internecie w niecałą minutę, ale czy to nie pójście na łatwiznę?"
TU WARTO ZAJRZEĆ

Wujek Google i ciocia Wikipedia... - to dopiero rodzinka. Każdy kto chociaż trochę buszuje po Internecie zna ich na pewno. Są bardzo pomocni, gdy chcemy coś szybko znaleźć, ale czy naprawdę nam pomagają, czy wręcz odwrotnie? Dzisiejsze odrabianie pracy domowej, czy wyszukiwania informacji ogranicza się do  przepi-sania wiadomości z Wiki-pedii. Dobrze, że technika poszła do przodu na tyle, że niemal wszystko co nas interesuje znajdziemy w Internecie w niecałą minutę, ale czy to nie pójście na łatwiznę? Jeśli jeszcze ktoś nauczył się tego, co skopiował, to pół biedy, ale ilu ludzi kopiuje bezmyślnie, nawet wcześniej tego nie czyta-jąc? Moim zdaniem ktoś, kto spędzi więcej czasu na szukaniu informacji w książce i  podręczni-kach, nauczy się więcej. Nie będzie musiał uczyć się potem od nowa tego samego na kartkówkę czy sprawdzian. Nauka przez odrabianie samemu pracy domowej jest chyba łat-wiejsza, przyjemniejsza, skuteczniejsza i szybsza, niż ślęczenie nad książkami i kuciem formułek na pamięć. Ważne jest, aby rozumieć to, co piszemy. Spisywanie żywcem z Internetu nie jest pod tym względem najlepsze, ponieważ jest tam napi-sane w naukowym języku, a nam ciężko jest coś takiego zrozumieć. Znacznie przystępniej pisane jest w  szkolnych podręcznikach. Zachęcam do częstszego korzystania z innych źródeł informacji. Artur Strzałkowski Pije Kuba do Jakuba ... Dlaczego młodzież sięga po alkohol?

TU WARTO ZAJRZEĆ Nawet niewielkie ilości alkoholu, niegroźne dla dorosłych, mogą szkodzić dzieciom i młodzieży.

Młodzi ludzie coraz częściej sięgają po alkohol, podnosząc tym samym ryzyko popadnięcia w chorobę alkoholową, czyli uzależnienie od alkoholu. Dzieci i młodzież pijąc alkohol uważają, że jest to tylko dobra zabawa. Nie mają pojęcia jak alkohol szkodzi zdrowiu i że można sie od niego uzależnić. Dla wielu młodych ludzi picie alkoholu jest "fajną" i  dobrą formą rozrywki. Dlaczego młodzież sięga po alkohol? Na to pytanie jest bardzo wiele odpowiedzi. Jedną z przyczyn jest po prostu zaimponowanie kolegom, być "spoko", na luzie, chęć pozbycia się napięcia i niepewności. Młodzi ludzie pijąc alkohol uważają, że są bardziej dorośli, chcą się dobrze bawić, zwrócić na siebie uwagę w domu lub szkole. Najczęściej za przyczynę picia alkoholu uznaje się presję otoczenia. Dzieci od małego patrzą na pijących rodziców i nabierają przeświadczenia, że to nic złego. Później, gdy zaczynają eksperymentować z alkoholem, ich rodzice bagateliuzują problem. Tłumaczą sobie, że wszyscy młodzi wcześnie próbują i jest to całkiem normalne. Nie reagują nawet, gdy ich dziecko przychodzi pijane po dyskotece. Rodzice chcąc pomóc swoim dzieciom powinni dużo z nimi rozmawiać, zapewnić im poczucie bezpieczeństwa, albo po prostu dać im dobry przykład. Młodzież powinna zrozumieć, że picie alkocholu może poważnie szkodzić zdrowiu i że można się od niego uzależnić. Swoją postawą należy przekonywać, że nie trzeba pić by się dobrze bawić, bo w doborowym towarzystwie zawsze dobrze się bawimy. ZUZIA JAŹWIŃSKA Akcje w naszej szkole

TU WARTO ZAJRZEĆ „ Człowiek jest wielki nie przez to  co posiada, lecz przez to  kim jest; nie przez to  co ma, lecz przez to  czym dzieli się z innymi”. Jan Paweł II

Dz. W naszej szkole prowadzimy wiele akcji charytatywnych, czy pani jako opiekun Samorządu Szkolnego mogłaby opowiedzieć mi o dwóch z nich, a mianowicie o Kweście „Bożonarodzeniowy Dar Serca” oraz o pomocy i wyjazdach do Domu Dziecka?   Oczywiście, z chęcią opowiem. Dz. Co to tak naprawdę jest ta Kwesta „Bożonarodzeniowy Dar Serca”?   Kwesta „Bożonarodzeniowy Dar Serca” jest dziedzictwem akcji „Noworoczny Dar Serca” organizowanej przez Gimnazjum nr. 8 w Łomży Dz. Komu ma na celu pomóc ta akcja?  Zebrane pieniądze pomagają chorym i niepełnosprawnym dzieciom z naszej diecezji. Dz. Ilu uczniów w tym roku brało w niej udział?   W akcji uczestniczyło 12 uczniów z klasy 2 i 3 gimnazjum oraz 3 opiekunów, a mianowicie: p. Halinka Grzeszczuk, p. Katarzyna Kaczyńska, p. Edyta Dołkowska. Dz. Ile pieniędzy udało się zebrać dla potrzebujących? Kiedy udało ich się zebrać najwięcej?  Co roku zbieramy ogromną ilość pieniędzy. W tym roku zebralismy około 1500 złotych. Dz. Przejdźmy teraz do drugiej części naszego wywiadu. Dlaczego nasza szkoła stara się pomagać Domu Dziecka?  Pomagamy dzieciakom z Domu Dziecka, bo to jest nasza tradycja. Lubimy to robić i cieszymy się widząc uśmiech na ich twarzach. Dz. W jaki sposób wspieramy te „biedne dzieci”?  Organizujemy różne akcje, czynnie w nich uczestnicząc. Zbieramy pieniądze w różny sposób, np. poprzez :  „Loterię rzeczy niepotrzebnych”, „kiermasze” ciast. Właśnie

TU WARTO ZAJRZEĆ

w ten sposób zbieramy pieniądze i kupujemy upominki dzieciom, w tym roku były to świąteczne paczki ze słodyczami. Dz. Czy podczas wyjazdów ( do Domu Dziecka) pani utożsamia się z tymi dziećmi, próbuje je pocieszyć, rozmyśla na ich temat?  Są to dzieci, jak wszystkie inne, tylko trochę im się nie udało w życiu. Nie żyją w rodzinach, nie znają ciepła rodzinnego. Jest to bardzo przykre. Muszą zmagać się z życiem, jakie mają, muszą je akceptować. Nie próbuję ich pocieszyć, bo to i tak nic nie zmieni. Mam tylko nadzieję, że nasze odwiedziny na chwilę powodują wśród nich radość. Dz. Teraz prosiłabym o krótki przekaz z pani strony, mający na celu zwiększenie pomocy tym najbardziej potrzebującym ludziom ( i dzieciom).  Myślę, że powinniśmy pomagać innym ludziom, jeśli tylko możemy, mamy na to ochotę i zdrowie, tak po prostu trzeba. Jan Paweł II kiedyś powiedział: „ Człowiek jest wielki nie przez to  co posiada, lecz przez to  kim jest; nie przez to  co ma, lecz przez to  czym dzieli się z innymi”. Dz. Dziękuję bardzo za rozmowę.  Ja również bardzo dziękuję. Anna Zaremba Walenty znów się zakochał! Walentynki - czy to święto tylko dla zakochanych?
Dla wszystkich zakochanych to niezwykle ważne święto, ale coraz więcej osób krytykuje je, ze względu na ich komercyjne nastawienie.
TU WARTO ZAJRZEĆ

Walentynki są obchodzone 14 lutego w wielu krajach świata. Jest to święto wszystkich zakochanych i kochających. Nazwa pochodzi od św. Walentego - patrona zakochanych, (a także osób chorych umysłowo : )). Święto to jest wspaniałą okazją do tego, aby wyznać komuś miłość, pokazać jak bardzo jest dla nas ważna i niezwykła. Jak? Jest wiele sposobów. Można komuś wręczyć kwiaty lub drobny upominek, np. maskotkę. Jednak najpopularniejsze stały się chyba kartki walentynkowe. Oczywiście można kupić już gotowe, ale uważam, że te wykonane ręcznie mają w sobie szczególny urok. Przecież ta osoba musiała poświęcić trochę czasu na jej przygotowanie, prawda? Z pewnością jest nam miło, gdy pomyślimy o tym trzymając taką kartkę w ręku. Walentynki mogą być także doskonałym czasem na wróżby miłosne. Możemy w ten sposób sprawdzić naszą uczuciową przyszłość albo intencje drugiej osoby. I choć w tym okresie wszędzie widzimy czerwony kolor i wystawy sklepowe zachęcające nas do kupienia różnych prezentów na tę okazję, to nie powinniśmy zapominać, o co tak naprawdę w tym święcie chodzi. W naszej szkole, jak co roku, także mogliśmy obdarować się kartkami. Wrzucaliśmy je do specjalnej, walentynkowej skrzynki, a potem trafiały do właściwych adresatów. Natalia Pilichowska Witajcie! W ciągu ostatnich dwóch miesięcy sporo się wydarzyło. Przede wszystkim znamy laureatów Grammy oraz nominowanych do Oscarów. Oprócz tego ten czas obfitował w wiele wspaniałych kreacji i hitów kinowych. Zapraszam! Kasia K.

KULTURA

Zacznijmy od nagród Grammy 2012, których rozdanie odbywało sie w cieniu tragedii. Na pewno słyszeliście o śmierci Witney Houston, miała ona wystąpić na 54. gali rozdania tych właśnie nagród. Całą ceremonię zdominowała żałoba po śmierci wspaniałej piosenkarki i aktorki.... Wyniki można było w zasadzie przewidzieć, bo najwięcej prestiżowych statuetek gramofonu zdo-była Adele, która została nominowana w 6 kat. i we wszystkich wygrała. Statuetki zdobyli także m.in.: Taylor Swift, Kanye West, Rihanna, Fergie, Chris Brown, Melanie Fiona, Skrillex, Foo Fighters.... To tyle, jeśli chodzi o naj-ważniejsze nagrody muzycz-ne, zwane też "muzyczny-mi Oscarami", czas teraz na prawdziwe Oscary. Przedstawię Wam nominowa-nym w najważniejszych (moim zdaniem) kat.: (legenda: ^ -oznacza, że wg. mnie powin-no wygrać ;)) Najlepszy film *Artysta ^ * Czas wojny * Drzewo życia * Hugo i jego wynalazek ^ *Moneyball *O północy w Paryżu *Służące *Spadkobiercy * Strasznie głośno, niesamowicie blisko Najlepszy film nieanglojęzyczny *Rundskop *Hearat Shulayim *Monsieur Lazhar * W ciemności (polski!)^ * Rozstanie Najlepszy reżyser * Woody Allen *Michel Hazanavicius *Terrence Malick *Alexander Payne *Martin Scorsese ^ Najlepszy aktor *Demián Bichir *George Clooney ^ *Jean Dujardin *Gary Oldman ^ *Brad Pitt Najlepsza aktorka *Glenn Close *Viola Davis *Rooney Mara *Meryl Streep ^ *Michelle Williams Już w następnym numerze zamieszczę wszystkich laureatów Oscarów we wszystkich kat.A teraz tak b.szybko o filmach, które warto zobaczyć, oto one: Hugo i jego wynalazek, Żelazna Dama, Idy mar-cowe, I że cię nie opusz-czę, Spadkobiercy, Na ratunek wielorybom. Koniec. Nihil ROCK Florence and the Machine
Ten zespół znacznie różni się od trzech opisywanych poprzednio. Po pierwsze: jest to całkiem inny rodzaj rockowej muzyki: mieszanka Indie rock, rocka alternatywnego i Indie pop. A poza tym po raz pierwszy mamy do czynienia z kobiecym wokalem. Tamtararaaaam! Przed państwem Florence + the Machine!
KULTURA

Zacznijmy od tego, co to w ogóle jest indie rock. Nazwa pochodzi od angielskiego słówka independent, czyli niezależny. Zazwyczaj nagrywany jest w małych wytwórniach płytowych, czasem uznawany za podgatunek alternatywy. Nazwę zespołu należy tłumaczyć jako współpracę angielskiej piosenkarki Florence Leontine Mary Welch z innymi muzykami, którzy swoją grą uzupełniają jej główny wokal. Obecnie obok niej w składzie grają - Robert Ackroyd (gitara), Christopher Lloyd Hayden (perkusja), Isabella Summers (klawisze) oraz Tom Monger (harfa). Pomysł powołania do życia grupy Florence and the Machine był swoistym żartem. W 2006 roku, zastanawiając się nad nazwą, na godzinę przed koncertem – zaproponowano „Florence Robot is a Machine”, lecz zorientowano się, że jest ona za długa. Zespół oficjalnie został założony w 2007 roku, a dotychczasową nazwę grupy skrócono do „Florence and the Machine”. Zespół nagrał do tej pory dwa albumy: „Lungs” oraz „Ceremonials”. Drugi z nich okazał się komercyjnym sukcesem- zadebiutował jako numer 1 UK Albums Chart, sprzedając około 38 tysięcy egzemplarzy w pierwszych dwóch dniach od premiery płyty, a 90 tys. egzemplarzy w pierwszym tygodniu. Album zadebiutował również na pierwszym miejscu w Australii, Irlandii i Nowej Zelandii. W Stanach Zjednoczonych album znalazł się na szóstej pozycji w notowaniu Billboard 200. Pierwszy raz z Florence zetknęłam się w filmie nie innym niż „Zaćmienie”, na którego potrzeby nagrano piosenkę „Heavy In Your Arms”. Odsłuchując soundtrack, przeczytałam komentarz, że ta piosenka jest przepiękna. Byłam bardzo zaskoczona, jak można słuchać czegoś takiego- dla mnie było to wycie w jakimś gotyckim stylu. Potrzebowałam jednak jeszcze kilku odsłuchań, by utwór zamącił mi w głowie i znalazł się na mojej play liście. Przez pewien czas mi wystarczyła tylko ona. Dopiero natykając się na wzmiankę o zespole na pewnym forum, rozpoczęłam głębsze poszukiwania. Teraz, odkąd od czasu do czasu włączam sobie stację telewizyjną, która gra mniejszą komerchę niż Lady Gagi i Rihanny różnego typu (nic do nich nie mam, nawet je lubię), o wiele łatwiej jest mi wychwycić nieznane mi jeszcze kawałki. Z pewnością piosenek Florence and the Machine nie posłuchacie na kanałach typu

KULTURA

Viva czy MTV. Być może dzieje się tak dlatego, że tego rodzaju muzyka może być „za trudna” dla dzisiejszego przeciętnego widza (każdy wie, co króluje na obecnym rynku muzycznym, patrz: akapit wyżej). Warto jednak zadać sobie trud i poszukać w internecie twórczości zepołu. A piosenki są bardzo ciekawe, tajemnicze, trochę mroczne. Nie można jednak odmówić im szczypty lekkości, fantazji i optymizmu (przynajmniej niektórym).Refreny „Shake It Out”, „Kiss with a fist” i „Dog Days Are Over” dodają dziwnej energii i naprawdę wciągają. „Blinding” wprowadza w tajemniczy, lekko straszny nastrój- zapewne przez krakające w tle kruki, interesujące szepty i dość oszczędny aranż ze świetną harfą i mocnymi bębnami. „Heavy In Your Arms” do tej pory wzbudza u mnie motyle w brzuchu, jest lekko przerażający (jakże byłam zawiedziona faktem, że w filmie pojawia się przy napisach- największy błąd jaki można było popełnić). Wokalistka jest bardzo charyzmatyczna i niepowtarzalna, obdarzona oryginalną urodą, płomiennorudymi włosami i niepowtarzalnym głosem. Jeszcze nigdy nie słyszałam takiego wokalu jak Florence: zapada w pamięci i nie da się go pomylić z innymi. Całość dopełniają niebanalne teledyski. Ciężko cokolwiek o nich powiedzieć: z pewnością są inne niż reszta- tak jak piosenki. ;) Większość z nich pełna jest tajemniczości, symboliki i pewnego rodzaju magii. Więcej nie będę o nich pisać, żeby nie wprowadzić w jakiś błąd przez swoją niewiedzę czy coś tam. ;) Ale polecam kilka przejrzeć. Moje TOP- kolejność (prawie) przypadkowa 1. No light, No Light 2. Shake It Out 3. Heavy In Your Arms 4. Blinding 5. Dog Days Are Over 6. Cosmic Love 7. What The Weather Gave Me 8. Drumming Song 9. Kiss With a Fist 10. You’ve Got The Love Gabrysia S.
Kolejna zagadka do rozgryzienia… "Sherlock Holmes" i "Sherlock Holmes: Gra cieni"
KULTURA

Chyba nikomu nie trzeba przedstawiać tego pana, który wraz ze swym najlepszym przyjacielem- równie znanym dr. Watsonem- rozwiążą każdą, każdziutką zagadkę. Samych książek i opowiadań o Sherlocku powstało ok. 30 (wierząc cioci Wikipedii ;)), a dodajmy do tego wszystkie filmy, seriale i niespisane historie. Nas jednak dziś interesują dwa ostatnie filmy- z 2009 i 2011 roku- w sumie świeżynki. ;) Troszku o fabule :D Sprawą w pierwszej części, którą sławny duet musi rozwiązać, jest tajemnicze zmartwychwstanie jednego z najbardziej niebezpiecznych osobników w Londynie. Jaki jest powód powrócenia zza grobu niebezpiecznego lorda Blackwooda, oprócz tego, że najwidoczniej nie chciał jeszcze żegnać się ze światem doczesnym? Czy towarzyszące temu zjawiska to naprawdę magiczne, dane od samego diabła zdolności, czy po prostu sprytna sztuczka? Dodatkowo pracę może utrudnić Holmesowi pewna kobieta- jedyna, która potrafi wyprowadzić detektywa w maliny. Druga część opiera się na poważniejszej sprawie. Niemal na cały film przenosimy się do Paryża, gdzie prof. Moriaty planuje

KULTURA W filmach waściwie mamy do czynienia z mieszanką tego znanego detektywa, Jamesa Bonda, MacGyvera, mistrza karate oraz Jacka Sparrowa.

rozpętanie wojny obejmującej cały świat, by zdobyć fortunę. Jest równie inteligentny, przebiegły i sprytny jak Sherlock, lecz całkowicie zepsuty, pozbawiony wszelkich skrupułów i żądny mamony, może okazać się zbyt trudnym rywalem dla naszych bohaterów. Może tajemnicza cyganka Simza pomoże Holmesowi i Watsonowi rozwikłać zagadkę i ocalić świat od zagłady? W rolach głównych: znakomici Robert Downey junior (“Iron Man”)- Holmes i Jude Law (Parnassus”)- Watson. Do tego Mark Strong (“Gwiezdny Pył”)- Lord Blackwood, Jared Harris- Moriaty, Stephen Fry(“V jak vendetta”)- brat Holmesa. Oczywiście w tej typowo męskiej obsadzie nie mogło zabraknąć pięknych pań: Rachel McAdams („O północy w Paryżu”)- Irene Adler, Kelly Reilly- Mary i Noomi Rapace- Simza. To ptak, nie… to samolot… nie! To… Sherlock Holmes! W filmach właściwie mamy do czynienia z mieszanką tego znanego detektywa, Jamesa Bonda, MacGyvera, mistrza karate oraz Jacka Sparrowa. Kinowy Sherlock to po prostu facet nie do złamania. Cóż, może troszkę odeszło się od książkowego pierwowzoru, ale ludzie!- to jest hollywoodzka produkcja- tu musiał być niezniszczalny superhero, którego mężczyźni się boją, a kobiety mdleją na jego widok. Poza tym, takiego super herosa naprawdę miło się ogląda.;) Tym bardziej, że mimo pozorów Holmes nie jest typowym bohaterem rodem z innych kasowych produkcji. Pali, jest uzależniony od alkoholu, bije się i bierze udział w zakładach. W filmie przybiera różne kamuflaże: żebraka, cudzoziemca, a nawet kobiety (niezbyt urodziwej;)), zasłony czy fotela. Nie zdziwiłabym się, gdybyśmy Sherlocka XXIw. zobaczyli w lodówce albo mikrofalówce:). Uwielbia przeprowadzać szalone doświadczenia, wymyśla nowe urządzenia (np. tłumik do pistoletu) i testuje mikstury nieznanego pochodzenia na psie swojego najlepszego przyjaciela. Przez swoje nietypowe zdolności dedukcyjne jest nierozumiany przez innych, a nawet uznawany za niebezpiecznego szaleńca. Być może nie potrafi żyć z nikim innym, jak z Watsonem. Ma niewyparzony język, potrafi wyciągnąć najbardziej skrywane tajemnice z błahych szczegółów, jednocześnie psując miłe spotkanie. Gdyby nie John Watson naprawdę nie wiem, co by się z nim stało. To właśnie doktor jest rozumem w tym duecie- o wiele poważniejszy i spokojniejszy, ale… gdy trzeba potrafiący skorzystać z karabinu maszynowego czy cięższej broni. Nie wolny od

KULTURA Nie warto opłakiwać bohatera przed napisami końcowymi...

nałogów- przywarą bohatera może być (albo i nie) „malutkie” zamiłowanie do hazardu. Nawet gdy z całej siły chce się odciąć od towarzysza, za nic nie może. Holmesowi trzeba przyz- nać, że potrafi wpadać w nie- właściwe miejsce o niewłaści- wej porze. I tak, przez przyja- ciela, Watson przeżywa najpew- niej najbardziej wybuchowy miesiąc miodowy w historii amerykańskiego kina. Ale cóż zrobićoni po prostu są dla siebie stworzeni. Tajemnica, akcja i jej zwroty Nie można powiedzieć o żadnym z tych filmów, że jest nudny. Tu po prostu nie ma na to czasu. Gdyby zacząć się zastanawiać, czy warto było stracić trochę czasu na obejrzenie ich, stracilibyśmy tak wiele, że nic byśmy nie zrozumieli z fabuły i okazałaby się ona dla nas nudna. Prawda jest taka- nie waż się mrugnąć okiem, by coś nie uciekło Twojej uwadze. Akcja jest tak dynamiczna, rozbudowana (czasem rzeczywiście trochę za bardzo) i szybka,że naprawdę wciąga na całego. Nie zorientu- jecie się, kiedy sami zaczniecie rozumować jak Sherlock, pró- bować przewidzieć,co będzie dalej, rozwikłać filmową zagad- kę. Ale nie martwcie się, jeśli coś nie będzie pasowało Wam do reszty -tak jak Bondowi przydają się wszystkie gadżety, jakie dostał od swojego dos- tawcy, tak tutaj wszystkie ele- menty zostaną połączone i wy- jaśnione. Ze swoich doświad- czeńwiem, że nie warto opła- kiwać bohatera przed napi - sami końcowymi. W „Modzie na sukces” przecież umierają, a za 600 odcinków zmartwychwstają. Chciałam trzymać się tej wersji i przy tym filmie. Jednak już zaczęłam żałować, że taki koniec wymyślili scenarzyści, gdy Holmes znów zaskoczył.

KULTURA

Tak jak w ostatnich sekundach filmu pojawił się napis „The end?”, tak ja odpowiadam: według mnie to nie koniec tej historii. Możemy czekać na kolejną część . Jeśli tak, to bardzo chętnie poczekam i obejrzę trójkę. Soundtrack- ważna rzecz Muszę przyznać- ścieżka dźwiękowa filmu jest nawet przyjemna, a na pewno nietypowa. Mamy tu skrzypce i inne instrumenty strunowe, fortepian, akordeon i inne brzękadła, potupańce i bębenki.:) Miłośnicy irlandzkiej i angielskiej muzyki też powinni znaleźć coś dla siebie. I choć może się czasem wydawać, że muzykę grał jakiś niewprawny lub troszkę nieprzytomny muzyk, całość daje fajny, jednocześnie zabawny i poważny, a na pewno dynamiczny klimat (być może dzięki tej niedbałości). Gabrysia S. Nie waż się mrugnąć okiem, by coś nie uciekło Twojej uwadze... Mamy tu skrzypce, fortepian, akordeon i inne brzękadła, potupańce i bębenki... SZTUKA ORIENTU- MANGA: POSTAĆ OD TYŁU (LADY IN RED)
Ten rysunek powstał już w wakacje i nie był na początku przeznaczony do Nihil Novi ale uważam, że jest to świetny przykład do dzisiejszej instrukcji.
KULTURA

Oprócz sposobu „kulkowego ludzika”, istnieje jeszcze inny: „kreskowy ludzik”. Sprowadza się on do zaczęcia szkicowania od kresek jako kręgosłupa i kończyn, kropek jako stawów i okręgów jako głowy i ew. miednicy. Dopiero na tym szkielecie dorysowujemy „mięśnie” i powstaje dobrze już znany ludzik kulkowy. Chciałam Wam to pokazać, bo może komuś ułatwi to rysowanie. Sama jednak bardzo, BARDZO rzadko tego używam i wydaje mi się, że w niczym to nie pomaga, wręcz tylko utrudnia pracę i brudzi pewnie i tak zmasakrowaną kartkę. Warto jednak to wypróbować- a nuż widelec się przyda. ;P W tym przypadku mamy do czynienia z bardziej „kobiecą” postacią niż poprzednie, więc i kształty są pełniejsze i okrąglejsze. Większość trudnych do narysowania części ciała zakrywają plecy, a te ukryte są częściowo za włosami. Plecy na pewno są łatwiejsze do narysowania niż „front”. Zwróćmy uwagę na wygięcie tułowia, a dokładniej górnej części w prawo. Nasza potać wydawałaby się przewracać, gdyby nie zrównoważenie sylwetki przez wysunięcie lewego biodra. Dzięki temu nasz rysunek nie będzie nudny, a postać nabierze kobiecego charakterku. ;P Prawidłowe proporcje i równowagę pomoże zachować nam środkowa, odpowiednio wygięta linia, która teraz jest po prostu kręgosłupem bohaterki. Nasza postać wie, że nie powinno się stawiać stóp do środka. Zna się też na przykuciu uwagi widza: skrzyżowane nogi (jakby właśnie spacerowała- lub „dała kosza”), tajemniczy uśmiech i spojrzenie zza ramienia- to jest to! Jak z prawą ręką (schowaną za tułowiem) nie miałam żadnych problemów, tak z lewą było trochę inaczej, nie chciałam jej zostawić prostej (nuudaaa) ani zaciśniętej w pięść (bo po co ta agresja?:)), stąd też wynika taka poza ręki. Wy możecie narysować dłonie jak chcecie. Do takiej pozy najbardziej pasowała mi krótka, czerwona sukienka z głębokim wcięciem na plecach, mega wysokie szpilki (koniecznie z czerwoną podeszwą), niezbyt mocna biżuteria i oczywiście czerwony lakier na paznokciach. Od razu wiedziałam też, że moja bohaterka będzie bardzo jasną blondynką. Wy oczywiście możecie kombinować do woli. Mam nadzieję, że zarówno ta, jak i poprzednie instrukcje pomagają Wam rysować obrazki, które Was satysfakcjonują. Że pomagają Wam uchwycić pozę, która dotąd Wam nie wychodziła, że zdradziłam kilka fajnych trików i ciekawostek dotyczących rysunków. To jeszcze nie koniec- czekajcie na kolejną mangę, inspirujcie się i ćwiczcie, a dojdziecie do bardzo wysokiego poziomu. Eksperymentujcie i bawcie się rysowaniem- przecież ma to być przede wszystkim frajda. ;D Gabrysia S.















REDAKTOR NACZELNA: KATARZYNA KRAKÓWKO GRAFIK: GABRIELA STRZAŁKOWSKA DZIENNIKARZE: KRZYSZTOF CIBOROWSKI ANNA PRZEŹDZIECKA ANNA ZAREMBA ARTUR STRZAŁKOWSKI ZUZANNA JAŹWIŃSKA NATALIA PILICHOWSKA MAGDALENA DMOCHOWSKA WOJCIECH KACZYŃSKI ADRIAN ŻEBROWSKI JOANNA JASTRZĘBSKA MARLENA SASINOWSKA ANNA SADOWSKA KATARZYNA KEMPISTA OPIEKUNOWIE: P. ANNA ZABOROWSKA P. IWONA SIENICKA ADRES REDAKCJI: nihil.novi@onet.pl