Musisz zainstalować flash player pobierz instalator








OD REDAKTORA...
DRODZY CZYTELNICY!


W Wasze ręce trafia ostatnie już w tym roku szkolnym wydanie Nihil Novi. Ten rok minął jakoś wyjątkowo szybko :). Niedawno odbyły się zakończenia: klasy szóstej i klasy trzeciej gimnazjum. Na uroczystości naszych absolwentów nie zabrakło wzruszeń, podziękowań i świetnej atmosfery, która udzieliła się chyba wszystkim. Piękna uroczystość skusiła do refelksji nad ulotnością chwili i życia oraz nad tak szybko upływajacym czasem. Przyszedł czas na podsumowania oraz na podejmowanie jakiś nowych postanowień, celów. Ten rok był bogaty w wiele akcji, projektów, zawodów i konkursów. Obfitował w liczne osiągnięcia i wydarzenia. W gazetce znajdziecie dużo o tym, "co w szkole piszczy", dużo zdjęć i opisów. Poza tym ciekawe wywiady z p. Ireną Janczewską i p. Elżbietą Szulborską. Kochani Czytelnicy! Życzę Wam wspaniałych wakacji, udanego wypoczynku i mam nadzieję, że naładujecie się pozytywną energią na przyszły rok szkolny, Pozdrawiam! Kasia Krakówko red. naczelna SPIS TREŚCI SPRAWY UCZNIA
TU WARTO ZAJRZEĆ: *Była sobie gazeta, czyli moja przygoda z MAM MEDIA -str.41 KULTURA AKTUALNOŚCI
Nihil novi

*Po co komu taka Ziemia? - str.29 *Czy potrzebne są nam długie weekendy? - str.31 *Wspomnijmy to jeszcze raz- str.46 *Projekt: "Malujemy marzenia" - str.32 *Wywiad z p.Ireną Janczewską - str.33 *Wywiad z p.Elżbietą Szulborską - str.36 ZAPRASZAMY!!! *Manga - str.44 *Rock rockowi nierówny, czyli mix mixów -NIHIL ROCK - str.38 *Podlaski Finał Tymbarku - str.4 *Warto było poczekać... - str.5 *Co w szkole piszczy? - str.6 *Czteroletnie gimnazjum - czy możliwe jest niezdanie do następnej klasy? -str.26



Nasza drużyna musiała bardzo długo czekać na swój udział w Akcji Flaga. Ale opłaciło się. Nasze piłkarki w sobotę 23 czerwca uścisnęły dłoń Cristiano Ronaldo. Natalia Jaworowska, Natalia Kaczyńska, Dominika Kempista, Monika Pawłowska, Aleksandra Sadowska, Anna Rogalska, Natalia Gosk są to dziewczęta, które wzięły udział w XII EdycjiTurnieju o Puchar Tymbarku„Z Podwórkana stadion”.
Warto było poczekać
AKTUALNOŚCI

Pierwszy etap, był to etap powiatowy. Dziewczęta, w Wysokiem Mazowieckiem pokonały drużyny z Klukowa, Jabłonki kościelnej, Dąbrowy Wielkiej, Nowych Piekut i Wysokiego Mazowieckiego. Dzięki temu zwycięstwu reprezentowały Powiat w finale Wojewódzkim w Białymstoku . Podczas tych zawodów również były nie do pokonania. Zwyciężyły z następującymi drużynami: Goniądz, Michałowo, Białystok, Mielnik. Dzięki temu uzyskały tytuł województwa podlaskiego XII edycji Turnieju o Puchar Tymbarku „Z Podwórka na stadion”. Nasze piłkarki będą reprezentować Podlasie w półfinałach krajowych w Kluczborku podczas obozu szkoleniowego w dniach 2-13.07.2012r. Jednak największym przeżyciem dla dziewczynek i ich opiekunów było spotkanie z reprezentacją Portugalii uczestników UEFA EURO 2012. Udało im się być na treningu w Opalenicy. Piłkarze Portugalscy przywitali się „ Przybijając „piątkę” . Zawodniczki (dziewczęta) mogły obserwować ich wspaniały talent piłkarski. Jest to historyczna i wielka chwila, szczególnie dla osób kochających sport, piłkę nożną i Ronaldo. Edyta Dołkowska i Robert Krakówko CO W SZKOLE PISZCZY?

AKTUALNOŚCI

WYDARZENIA: *18 maja grupa naszych uczniów wystawiła dla społeczności lokalnej montaż słowno - muzyczny poświęcony pamięci papieża Jana Pawła II, w rocznicę Jego urodzin, opiekunowie: p.Iwona Sienicka, p. Anna Zaborowska, p. Stanisław Gosk. *24 maja odbyło się spotkanie uczniów Szkoły Podstawowej z przedstawicielami policji oraz KRUS *23 maja nasze uczennice Magda Dmochowska, Kasia Krakówko i Magda Krakówko wzięły udział w Pow. Dyktandzie Gimnazjalistów. Opiekun: p. Iwona Sienicka *26 maja nasi najmłodsi uczniowie klas 0-3 zaprosili do szkoły swoje mamy, by w tym dniu podziękować mamom za troskę miłym słowem i piosenką. *30 maja nasze uczennice Magdalena Dmochowska, i Katarzyna Krakówko z klasy II oraz Magdalena Krakówko z klasy III wzięły udział w X edycji konkursu "Epoka Prymasa Tysiąclecia". Opiekun: p. Elżbieta Szulborska. *1czerwca odbyło się nasze Szkolne Euro 2012 zorganizowane z okazji Dnia Dziecka inicjatorką była p. Edyta Dołkowska. (patrz wyniki konkurencji sportowych str. 16) *1czerwca uczniowie gimnazjum pojechali do ZSOiZ, gdzie na sportowo w rozgrywkach miedzyszkolnych spędzili Międzynarodowy Dzień Dziecka. *5 czerwca w związku z realizacją projektu "MALUJEMY MARZENIA" odbyła się projekcja filmu "Korczak" reżyserii Andrzeja Wajdy. Film miał na celu przybliżenie naszej młodzieży sylwetki Janusza Korczaka. (Rok 2012 jest ogłoszony Rokiem Janusza Korczaka z racji rocznic zwiazanych z tą postacią przypadajacych w tym właśnie roku: 70 rocznica

AKTUALNOŚCI

śmierci w obozie zagłady w Treblince oraz 100 rocznica założenia przez niego Domu Sierot w Warszawie ) *11czerwca uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum pojechali na wycieczkę szlakiem Treblinka - Zuzela - Krasowo - Częstki . Wycieczka odbyła się w ramach realizacji szkolnego projektu "MALUJEMY MARZENIA". Koordynatorzy: p.Irena Janczewska i p.Elżbieta Szulborska *19 czerwca odbyło się uroczyste pożegnanie uczniów VI klasy Szkoły Podstawowej . Uczniowie zaprezentowali część artystyczną, słowami której dziękowali swoim nauczycielom za wychowanie i edukację. Mottem przewodnim uroczystości były słowa:"Życie składa się z powitań i pożegnań". Do uroczystości szóstoklasistów przygotowała wychowawczyni p. Edyta Dołkowska *20 czerwca odbyło sie uroczyste pożegnanie uczniów III klasy gimnazjum. Uczniowie zaprezentowali montaż słowno - muzyczny pt.: "E fructu arbor cognoscitur - Dobre drzewo rodzi dobre owoce" , w którym wyrazili nauczycielom swoją wdzięcznść za trud włożony w ich edukację. Do uroczystości trzecioklasistów przygotowała wychowawczyni p. Urszula Krakówko. *26 czerwca odbyła sie wycieczka do Białegostoku. Uczniowie byli w kinie na projekcji filmu "Królewna Śnieżka", na kręglach, oraz w Muzeum Wojska, gdzie najwięcej uwagi poświecili wystawie opowiadającej o losach osób deportowanych na Syberię i do Kazachstanu. *29 czerwca uroczyste zakończenie roku szkolnego 2011/2012 - Absolwenci 2012 pożegnali naszą szkołę.

AKTUALNOŚCI

SUKCESY: *8 maja w V Powiatowym Konkursie Poetyckim "Wierszem Malowane" Gabriela Strzałkowska zjęła I miejsce, Maciej Kaczyński -II miejsce, a Magdalena Krakówko zdobyła wyróżnienie. Opiekun: p. Iwona Sienicka. *15 maja na Powiatowym Konkursie Wiedzy o Unii Europejskiej zaprezentowała się nasza reprezentacja w składzie: Gabriela Strzałkowska, Magdalena Krakówko, Artur Strzałkowski, Michał Pilichowski. Zajęła ona III miejsce w klasyfikacji drużynowej, natomiast w indywidualnej Michał Pilichowski zajął I miejsce. Opiekun: p. Janina Katarzyna Kaczyńska. *20 maja Karolina Dąbrowska zdobyła nagrodę i dyplom za zajęcie II miejsca w Gminnym Konkursie Plastycznym "Portret miasta Czyżewa". Opiekun: p. Anna Zaborowska. *w maju odbył się konkurs organizowany przez KRUS dla uczniów szkoły podstawowej. Poniżej lista wyróżnionych uczniów: Adam Kaczyński -I miejsce Michał Szulborski -II miejsce Kinga Gosk -wyróżnienie Magdalena Podbielska -wyróżnienie Patryk Kaczyński -wyróżnienie Kinga Kempista -wyróżnienie Magdalena Godlewska -wyróżnienie Justyna Dąbrowska -wyróżnienie Hubert Żukowski -wyróżnienie. *15 czerwca grupa teatralna Mali Aktorzy ze Szkoły Podstawowej w Rosochatem Kościelnem zajęła I miejsce w IV Międzyszkolnym Przeglądzie Małych Form Teatrlanych klas I - III. Opiekun: p. Wiesława Sakowicz.





AKTUALNOŚCI AKTUALNOŚCI W części artystycznej udział wzięli: recytacja: Patryk Dąbrowski, Magdalena Dmochowska, Magdalena Szczechowska, Maciej Kaczyński, Anna Steckiewicz, Anna Sadowska, Joanna Jastrzębska, Barbara Ołdakowska, Damian Żyłowski, Magdalena Krakówko, Artur Strzałkowski, Damian Jaźwiński, Faustyna Dmochowska, Karolina Dąbrowska, Zuzanna Jaźwińska, Katarzyna Krakówko, Natalia Pilichowska, Paulina sadujko, Magdalena Zaręba, recytacja i śpiew: Gabriela Strzałkowska, Dorota Busma, Katarzyna Kempista, recytacja, śpiew, skrzypce: Marlena Sasinowska



AKTUALNOŚCI AKTUALNOŚCI *27 maja w Czyżewie odbył się festyn integracyjny "Święto Rodziny", w którym rokrocznie nasza szkoła bierze udział organizując różne konkursy dla dzieci i dorosłych. Nie mogło nas zabraknąć i w tym roku. Na stadionie w Czyżewie naszą szkołę reprezentowały: Kasia Krakówko, Magda Dmochowska i Zuzia Jaźwińska. Konkursy cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony najmłodszych, jak i ich rodziców. Na festynie można było wziąć udział w różnych konkursach między innymi w konkursie "Tata plecie warkocz" oraz "Bajkowe Zagadki", można też było sprawdzić "Jak dobrze rodzice znają swoje dzieci?". Naszymi uczennicami opiekowała się p.Iwona Sienicka. Zapraszamy w przyszłym roku!



AKTUALNOŚCI AKTUALNOŚCI *20 maja w Czyżewie odbyły się Gminne Biegi Uliczne, oto nasze sukcesy: w kategorii chłopców: Maciej Saniewski zajął III miejsce, Daniel Łojek - III miejsce, Przemek Lipski - IV miejsce, Mateusz Jabłoński - II miejsce, Paweł Lipski - III miejsce, Artur Strzałkowski - IV miejsce, Grzegorz Ołdakowski -V miejsce w kategorii dziewcząt: Paulina Sadujko zajęła I miejsce, Karolina Dąbrowska(kl.III) -II m -ce, Ewelina Kaczyńska - III miejsce, Wioletta Ołdakowska - IV miejsce, Wioletta Jabłońska - V miejsce, Anna Przeździecka - VI miejsce, Natalia Jaworowska - IV miejsce. *17 maja Natalia Jaworowska z klasy IV Szkoły Podstwowej została uznana jako najlepsza piłkarka województwa podlaskiego podczas podlaskiego finału turnieju "Z PODWÓRKA NA STADION O PUCHAR TYMBARKU" w tymże turnieju drużyna dziewcząt z klas III - II SP wraz z Natalią Jaworowską zdobyła tytuł mistrza w piłce nożnej województwa podlaskiego (zobacz reportaż i fotogaleria str.4) *30 maja w Białymstoku odbył się finał XIII Podlaskiej Gimnazjady W Lekkiej Atletyce Im. Stanisława Baszenia, w której Katarzyna Krakówko zajęła VIII miejsce. *15 czerwca w Wysokiem Mazowieckiem odbyło się podsumowanie współzawod-nictwa sportowego w tym roku szkolnym. I tak: Szkoła Podstawowa w Rosochatem Kościelnem zajęła III miejsce z ilością 385 punktów w Sportowym Współzawod-nictwie Szkół Powiatu Wysokomazowiec-kiego w roku szkolnym 2011/1012, natomiast Gimnazjum zajęło IV miejsce z ilością punktów 399. Na nastepnej stronie możecie zobaczyć punktację za poszczególne dyscypliny sportowe.



AKTUALNOŚCI AKTUALNOŚCI Tabela obok przedstawia ilość punktów zdobytych w poszczególnych dyscyplinach sportowych w szkole podstawowej i gimnazjum w roku szkolnym 2011/2012.



AKTUALNOŚCI AKTUALNOŚCI MIĘDZYSZKOLNY DZIEŃ DZIECKA W CZYŻEWIE 1 czerwca w Czyżewie został zorganizowany Międzyszkolny Dzień Dziecka, w którym można było wziąć udział w wielu konkurencjach lekkoatle-tycznych i w turnieju piłki nożnej. Oto nasze sukcesy: *Damian Jaźwiński, Krzysztof Ciborowski i Wojciech Kaczyński zajęli II miejsce w klasyfikacji drużynowej w Konkursie Motoryzacyjnym zorganizo-wanym w ZSOiZ, a w klasyfikacji indywidualnej Damian Jaźwiński uplasował się na III miejscu, Wojciech Kaczyński na V, a Krzysiek Ciborowski na IV miejscu. *W konkurencjach lekkoatletycznych Anna Przeździecka zdobyła III miejsce w skoku w dal, a Paulina Sadujko II miejsce również w tej konkurencji, wśród chłopców Artur Marciniak zajął III miejsce w skoku w dal, a Szymon Jaźwiński IV miejsce w rzucie piłką lekarską. *W turnieju piłki nożnej drużyna chłopców z naszego gimnazjum zajęła II miejsce. Opiekunowie: p. Edyta Dołkowska i p. Robert Krakówko



AKTUALNOŚCI AKTUALNOŚCI *1 czerwca w Czyżewie odbył się Międzyszkolny Dzień Dziecka zorganizowany dla uczniów gimnazjów. Natomiast szkoła podstawowa świętowała ten dzień w naszej szkole. Bowiem p.Edyta Dołkowska zorganizowała "Nasze Szkolne Euro 2012", na którym dziewczęta i chłopcy rozgrywali między sobą mecze piłkarskie. I NASZE SZKOLNE EURO 2012 -SP



AKTUALNOŚCI AKTUALNOŚCI *6 czerwca odbyła się druga część imprezy "Nasze szkolne EURO 2012" dla gimnazjum. W kategorii dziewcząt zwyciężyła drużyna "Reaktywacja", drugie miejsce przypadło dla zespołu "Koko Football Spoko", trzecie - "Perełkom", a czwarte dla "Hot Girls". Natomiast wśród chłopców triumfowała grupa "Hot Boys", drugie miejsce zostało przyznane drużynie "Dzikie Węże", a trzecie - "FC Drink Team". Trzeba przyznać, że nasi uczniowie są bardzo pomysłowi, jeśli chodzi o wymyślanie nazw :). W turnieju zostali także wybrani najlepsi strzelcy i bramkarze: Królowa Strzelców: Zuzanna Jaźwińska, Król Strzelców: Artur Marciniak, Najlepsza bramkarka: Ewelina Baczewska, Najlepszy bramkarz: Krzysztof Nurkiewicz. SZKOLNE EURO 2012 - GIMNAZJUM



AKTUALNOŚCI AKTUALNOŚCI SZKOLNE EURO 2012 - GIMNAZJUM SZKOLNE EURO 2012 - GIMNAZJUM

Czteroletnie gimnazjum Czy możliwe jest niezdanie do następnej klasy?
Ocena niedostateczna od zawsze budziła strach w uczniach. I raczej nie gwarantowała pojawienia się paska na świadectwie, gdzie indziej- już bardziej ;).
SPRAWY UCZNIA

Żeby rzetelnie przedstawić Wam sytuację z nie-otrzymaniem promocji do kolejnej klasy musiałam zgłębić dość obszerną, jak dla mnie lekturę, jaką jest „Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promo-wania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzami-nów w szkołach publi- cznych” (PS.: spróbujcie to powiedzieć na jednym tchu ;p). Jednym słowem pomieszanie z popląta-niem. Te ustawy są dość skomplikowane, więc nie martwcie się, jeśli z przytoczonych w dalszej części mojego artykułu fragmentów ustaw nie będziecie nic rozumieli =). Zanim przejdę do gimna-zjalistów i uczniów szkoły podstawowej, to wyjaśnię Wam jak sprawa wygląda w liceach. To przyda się w szczególności tegorocz-nym absolwentom. Posłuchajcie: „Rozwiązanie wprowa-dzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej prze-widuje, że uczeń, który nie opanował materiału z jed-nego z przedmiotów i na koniec roku otrzymał z niego ocenę niedostatecz-ną, będzie mógł kontynuo-wać naukę razem ze

SPRAWY UCZNIA

swoimi rówieśnikami. Do tej pory jedynym wyj-ściem (oprócz powtarzania klasy) dla takiego ucznia było podejście do tzw. komisa, czyli egzaminu komisyjnego. Dopiero zdanie takiego egzaminu otwierało drogę do nauki w kolejnej, wyższej klasie”. Te zmiany zostały wpro-wadzone dlatego, że po-dobne przepisy obowią-zują w szkołach podsta-wowych i gimnazjach, tak przynajmniej tłumaczy się MEN. No dobrze, to jak jest u nas? Zgodnie z roz-porządzeniem z dnia 30 kwietnia 2007r. znoweli-zowanym w 2010 r. i 2011 r. uczeń ma prawo do podejścia do egzaminu poprawkowego z przed-miotu, z którego uzyskał ocenę niedostateczną lub taką, z którą się nie zga-dza. Na pewno często zas-tanawiacie się, czy np. w ciągu jednego dnia może być kilka sprawdzianów lub ile czasu powinniście mieć na przygotowanie się do klasówki itp. To wszys-tko zostało ustalone przez organy szkoły i jest za-mieszczone w „Statucie Szkoły”. Każda placówka ma swój indywidualny statut i każdy uczeń ma prawo, a nawet obowiązek się z nim zapoznać. Tam znajdziecie szczegółowe warunki i sposób ocenia-nia wewnątrzszkolnego, oczywiście zgodnego z przepisami rozporządze-nia. Ale to tak na marginesie. Czytając dalej moją „mega ciekawą” lekturę dowiaduję się, że: „Ustalona przez nauczy- ciela albo uzyskana w wy-niku egzaminu klasyfika-cyjnego niedostateczna roczna (semestralna) oce-na klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egza- minu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 i § 21 ust. 1.” A o czym mówią nam ww. punkty? 19.1,2,6 o sytuacji, w której uczeń nie zgadza się z oceną np. otrzymał ocenę dostatecz-ną (3) na koniec roku, a uważa, że poziom jego u-miejętności powinien zos-tać oceniony na stopień- „dobry” (4), a punkt 21 ust. 1 o otrzymaniu oceny niedostatecznej. „§ 19. 1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekuno-wie) mogą zgłosić zastrze-żenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasy-fikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgod-nie z przepisami prawa dotyczącymi trybu usta-lania tej oceny. Zastrze-żenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydak-tycznowychowawczych. 2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasy-fikacyjna z zajęć eduka-cyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgod-nie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustala-nia tej oceny, dyrektor szko-ły powołuje komisję, która: 1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny kla-syfikacyjnej z zajęć edukacyjnych- przepro-wadza sprawdzian wiado-mości i umiejętności ucz-nia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę kla-syfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych; (…) 6. Ustalona przez komisję roczna ocena kla-syfikacyjna z zajęć edu-kacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna za-chowania nie może być

SPRAWY UCZNIA

niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu popraw-kowego, z zastrzeżeniem § 21 ust. 1. (…) 21. 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z obowiązkowych zajęć edu-kacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obo-wiązkowych zajęć edu-kacyjnych.” Nie powiem, skompli-kowane, ale upraszczając MEN daje szansę uczniom z zagrożeniem. A jak wygląda egzamin popraw-kowy? O tym też czytamy w rozporządzeniu: „Egzamin poprawkowy składa się z części pi-semnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, infor-matyki, technologii infor- macyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.” Uwaga: „Uczeń, który nie zdał egzaminu popraw-kowego, nie otrzymuje promocji do klasy prog-ramowo wyższej i pow-tarza klasę (semestr)”. Poczytaliście sobie trochę przepisów i zgłębiliście politykę szkolnictwa ;). Pewnie już macie dosyć? Ale ja nie mogłabym ominąć najciekawszej (!), mym skromnym zdaniem, ustawy, która szczerze trochę mnie zaintry-gowała, mianowicie: „Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podsta-wowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu pop-rawkowego z jednych obo-wiązkowych zajęć edu-kacyjnych, pod warun-kiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej”. Tak, tak ja też na początku nic z tego nie zrozumiałam =). Już powoli kończąc, streszczę Wam jeszcze w kilku zdaniach, procedury powtarzania klasy na róż-nych poziomach naucza-nia, żeby utrwaliło się Wam to, jakie macie prawa w sprawie zagro-żenia z danego przed-miotu. Otóż począwszy od klasy IV szkoły podsta-wowej powodem do powtarzania roku przez ucznia mogą być dwa niezaliczone przedmioty – czyli aby nie zdać uczeń musi mieć wystawione co najmniej dwie jedynki z przedmiotów/zajęć obo-wiązkowych.Jednocześnie uczeń, który uzyskał ocenę niedostateczną z jednych lub dwóch zajęć obowiązkowych może zdawać egzamin popraw-kowy z tych zajęć. Uczeń, który nie zda egzaminu poprawkowego nie otrzy-muje promocji do następnej klasy czyli powtarza rok. Ale rada pedagogiczna może Po co komu taka Ziemia?

TU WARTO ZAJRZEĆ E K O

promować do następnej klasy ucznia który nie zdał takiego egzaminu poprawkowego z jednych zajęć obowiązkowych, pod wa-runkiem że zajęcia te realizowane są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, w klasie wyższej do której promowany jest uczeń. Taka sytuacja może mieć miejsce wyłącznie jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego (nie może być więc tak, że np. licealista przez trzy lata nauki ma non stop jedynkę z matematyki) i nie dotyczy uczniów ostatnich klas danej szkoły (aby ukończyć naukę muszą oni uzyskać pozytywne oceny ze wszystkich przedmiotów). No i już tak zupełnie na koniec, pozytywnym akcentem podsumuję artykuł, bowiem zasypiając już ;) nad wypocinami polityków, urzędników, czy kogokolwiek, kto to napisał, znajduję optymistyczny punkt mówiący o tym, kiedy kończymy szkołę. Uff… Słuchajcie: „Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum, szkołę ponadgimnazjalną lub dotychczasową szkołę ponadpodstawową: 1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej (...) uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 15 ust. 8 i 9; 2) w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum - jeżeli ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, o których mowa w § 32, z zastrzeżeniem § 38 i 49 ust. 4.” (czyli sprawdzian szóstoklasisty i egzamin gimnazjalny). Kasia Krakówko Co daje nam akcja sprzątania świata, jak i tak na drugi dzień fruwają wokół szkoły różne śmieci? Każdego roku w polskich szkołach obchodzony jest Dzień Ziemi, ponieważ nasza planeta również ma swoje święto. Szkoda tylko, że jedynie raz w roku. Uczniowie naszej szkoły również angażują się w akcję sprzątania świata, która ma pomagać w utrzymaniu czystości otaczającego nas środowiska. Wszystkie klasy dzielą się wtedy terenami, które należy "uwolnić"od zalegających tam śmieci. Każdy bardzo pracowicie, kawałeczek po kawałeczku, zbiera makulaturę, papierki po lodach, gumach, cukierkach, korki od butelek, szkło, plastik, butelki, sznurki i inne do niczego nie potrzebne rzeczy. Przejeżdżając obok posprzątanych miejsc twarz sama rozjaśnia nam się w uśmiechu i niedowierzaniu.

TU WARTO ZAJRZEĆ

Niestety na bardzo krótki czas. Już następnego dnia idąc do szkoły możemy zauważyć drobne śmieci leżące na chodniku i kosz, który stoi niecałe 2 metry dalej. Najwidoczniej mało kto pamięta o tym, że wczorajszego dnia bardzo sumiennie pracował dla dobra Ziemi. Nie jeden z nas - widząc zabrudzone uliczki - zastanawia się, jaki sens ma cała ta akcja, skoro nie przynosi ona żadnych efektów. A jeśli już, to czemu na tak krótki czas? Czemu tak szybko zapominamy o tym, co ważne? O wiele gorsza od śmiecenia jest jednak obojętność na śmiecenie. Wielu z nas widząc świecący sie w słońcu papierek po cukierku, myśli sobie: "Eee tam; po co mam go podnosić, skoro i tak za chwilę ktoś wyrzuci nowy? Nie ma sensu." Czy takie myślenie jest oby na pewno słuszne? A co by było gdyby każdy robił w dokładnie ten sam sposób? Nasza Ziemia przypominałaby zapewne ogromne wysypisko śmieci. I wszyscy dalej chodziliby obojętnie, bo "to nie jego problem". Błąd! Śmieci innych ludzi to także nasz problem, bo mamy z nimi styczność, rozkładają się w naszym pobliżu, często będąc szkodliwymi dla naszego zdrowia. Tak więc może następnym razem - zanim wyrzucimy foliową torebkę za siebie - pomyślmy, czy warto; czy jest sens zostawiać ją na pastwę innych, czy lepiej byłoby podejść do kosza i ją tam umieścić. Na szczęście w naszej szkole i na jej terenie znajduje się wiele koszy na śmieci, nie ma więc żadnego problemu z ich znalezieniem. A jeśli jesteśmy zbyt daleko od miejsca, gdzie możemy wyrzucić zbędne przedmioty, schowajmy je do kieszeni, torby lub plecaka i wyrzućmy wtedy, kiedy znajdziemy kosz. To naprawdę nic trudnego. Wystraczy tylko CHCIEĆ. Magdalena Dmochowska Czy potrzebne są nam długie weekendy?
Pytanie zawarte w tytule może się Wam wydać banalne i wszyscy od razu powiecie, że zdecydowanie pomagają. Czy rzeczywiście jest to tak oczywiste? Na co wykorzystujemy dni wolne od nauki?
TU WARTO ZAJRZEĆ

Tak, to jest takie oczywiste . Po wielu tygodniach nauki bez dłuższej przerwy nasze palce (od pisania), nogi (od chodzenia po schodach), plecy (od noszenia plecaków) i przede wszystkim mózg (od myślenia) są wykończone. Dłuższa przerwa pomoże zresetować nasz organizm, zrelaksować się i nabrać sił na kolejne wyczerpujące tygodnie nauki. W czasie długiego weekendu można wyjechać do rodziny, w góry nad może… Każdy sposób jest dobry na pozbycie się stresu (jednak według mnie najlepszy sposób to po prostu wędkarstwo). Niektórzy mogą uważać, że długie weekendy wybijają uczniów z trybu nauki, potem trzeba na nowo sobie przypominać wiadomości itp. Jednak tych kilka minusów przy tak wielu plusach nie ma znaczenia. Tak naprawdę nawet gdyby długie weekendy szkodziły nauce to i tak musiałyby się odbywać, bo przecież trudno sobie wyobrazić Boże Narodzenie, czy Wielkanoc spędzone w szkolnej ławce (są pewne granice wyobraźni; można wyobrazić sobie koniec „Mody na sukces”, ale tego nie można :D). Podsumowując, długie weekendy są tak ważne jak dni z nauką (choć wielu powiedziałoby, że są ważniejsze ).  krzysiek02 Projekt: "MALUJEMY MARZENIA"
To przedsięwzięcie realizowane przez uczniów szkoły podstawowej pod czułym okiem koordynatorek: p.Ireny Janczewskiej i p.Elżbiety Szulborskiej.
TU WARTO ZAJRZEĆ

Efekty projektu mogliśmy podziwiać między innymi na różnych wystawkach czy też prezentacjach multimedialnych. Film "Janusz Korczak", który oglądaliśmy wspólnie na sali gimnastycznej również był jednym z działań projektowych. Na nastepnych stronach możecie przeczytać rozmowę z p. Janczewską i p. Szulborską dotyczącą właśnie projektu "Malujemy marzenia". Zapraszam! Wywiad z p. Ireną Janczewską
Na temat: Zakresu tematycznego projektu, celach, działaniach oraz oceny całego przecięwzięcia.
TU WARTO ZAJRZEĆ

1.Co było największym wyzwaniem w realizacji projektu „Malujemy marzenia” oraz z czego w tym projekcie jest Pani najbardziej zadowolona? Największym wyzwaniem w realizacji każdego projektu jest jego promocja. To znaczy zainteresowanie tematem, celem samych uczniów. Później pozyskanie „sojuszników” mam na myśli rodziców, nauczycieli, dyrektora, którzy będą nas wspierać. Jestem bardzo zadowolona, że to się udało. Projekt w naszej szkole zagościł na dobre, a to oznacza, że uczniowie zostali wyposażeni w pewne umiejętności, które pozwalają na podejmowanie tego typu działań. Role się odwróciły. To Wy (uczniowie) mówicie, my słuchamy i oceniamy wasze możliwości. Najbardziej cieczy mnie to, że uczniowie do tematu podeszli z ogromnym zaangażowaniem, że potrafili zgromadzić tak bogaty materiał i w bardzo ciekawy sposób go zaprezentować. Chciałabym wyróżnić kl. V. Zespoły przygotowały piękne prezentacje multimedialne, prowadziły wspaniałe debaty, dyskusje na temat życia i twórczości Janusza Korczaka. Na pochwałę zasługują rodzice, którzy wspierali nasze działania. Bez ich wkładu, pomocy finansowej zorganizowanie wyjazdu do Treblinki, Zuzeli, Krasowa Częstek byłoby niemożliwe. Zwróć uwagę, że dzięki takim działaniom rodzice również włączają się w proces dydaktyczno-

TU WARTO ZAJRZEĆ "Wiem jedno, że takie działania (...) budzą „apetyt wiedzy”, wyzwalają silną potrzebę pracy. Uczniowie podejmują działania, doświadczają, poszukują informacji, kształtują umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy, poznają własne możliwości. Jak widzisz, wymiernym efektem realizacji tego typu działań jest wyzwalanie wielokierunkowej, społecznej, umysłowej i emocjonalnej aktywności u młodego człowieka (ucznia)."

wychowawczy, stają się podobnie jak my –nauczycielami. 2.Jaki zakres tematyczny obejmował projekt? - Popularyzacja myśli, twórczości oraz życia Janusza Korczaka. - Twórczość plastyczna, literacka dzieci inspirowana myślą Janusza Korczaka zawartą w jego poglądach. - Honorowanie w praktyce szkolnej Konwencji Praw Dziecka. - Propagowanie treści zawartych w korczakowskim systemie wychowawczym opartym na prawdzie, miłości, szacunku i sprawiedliwości. 3.Co miało na celu wprowadzenie tego projektu „w życie”? Uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej patronem roku 2012 ustanowiony został Janusz Korczak. Dla upamiętnienia tego wybitnego człowieka, humanisty, przyjaciela dzieci, lekarza i nauczyciela, któremu przyszło żyć w trudnych czasach II wojny światowej, nasza szkoła czynnie włączyła się w obchody Roku Janusza Korczaka. Został opracowany projekt pt. ”Malujemy marzenia”. Myślą przewodnią naszego przedsięwzięcia uczyniliśmy słowa Komisarza Praw Człowieka Rady Europy Thomasa Hammarberga: „Sprawmy, by myśl Korczaka trafiła do ludzi młodych”. Celem projektu było zapoznanie Was (uczniów) z sylwetką, życiem, twórczością i charakterem Janusza Korczaka oraz zachęcenie do podejmowania wzoru i myśli człowieka, który „ukochał dzieci, które świat dorosłych obdarzył głodem, chłodem i przekleństwem”. Poprzez realizację tego przedsięwzięcia pragnęliśmy uczcić pamięć wybitnego człowieka- dając tym samym przykład wzorca osobowego, tak bardzo potrzebnego młodemu człowiekowi. Chcemy bowiem, abyście kierowali się w chwili obecnej i w przyszłości zasadami uczciwości, tolerancji, miłości i sprawiedliwości. 4.Jakie działania przewidywał projekt? Projekt przewidywał wiele działań. Najważniejsze w nich to: wyszukiwanie, gromadzenie informacji opracowanie materiałów o Januszu Korczaku, wystawa książek, publikacji, konkurs plastyczny „Malujemy marzenia” dla klas I- IV, tworzenie prezentacji multimedialnych o Januszu Korczaku, projekcja filmu pt. „Janusz Korczak” reż. Andrzeja Wajdy, Prawa Dziecka- zajęcia w kl. I- III- IV, Przestrzeganie Praw Dziecka- zaj. w kl. V- VI, Przestrzeganie Praw Dziecka na świecie- debata w kl. I -III gim., „Przedstawiam Ci niezwykłego człowieka”- redagowanie listów o Januszu Korczaku, „Śladami Korczaka”- wycieczka do Treblinki (podsumowanie projektu). 5.Gdyby mogła Pani dokonać krótkiego podsumowania projektu. Co udało się zrobić, a na co być może zabrakło czasu, czy też, co się nie powiodło? Udało się uczniom przybliżyć

TU WARTO ZAJRZEĆ

postać wybitnego człowieka jakim był Janusz Korczak- powstały piękne prezentacje multimedialne. Udało się zorganizować wycieczkę, dzięki której uczniowie mogli zrozumieć realia czasu wojny, okupacji hitlerowskiej, realia czasów holokaustu. Przeprowadzone zostały zajęcia dotyczące przestrzegania Praw Dziecka. Słabszą stroną, a może słabszym zainteresowaniem uczniów okazały się działania dotyczące organizacji wystaw, konkurs plastyczny. 6.Które z zadań projektowych cieszyło się wśród uczniów największym zainteresowaniem. Jak Pani myśli, dlaczego? Zauważyłam, że uczniowie najchętniej poszukiwali informacji o Januszu Korczaku „apetyt wiedzy”, a także szukali narzędzi przekazu tych informacji. W naszej szkole uczniowie najchętniej tworzą prezentacje multimedialne. Jednak największym zainteresowaniem cieszył się wyjazd uczniów na wycieczkę do Treblinki- Zuzeli- Krasowa Częstek- zabrakło miejsc w autokarze (śmiech)… 7.Czy jest pani usatysfakcjonowana z przebiegu projektu? Pani zdaniem, co daje młodym ludziom uczestnictwo w tego typu przedsięwzięciach? Trudno mnie zadowolić… (śmiech) Wiem jedno, że takie działania jak Ty to pięknie nazywasz (przedsięwzięcia) budzą „apetyt wiedzy”, wyzwalają silną potrzebę pracy. Uczniowie podejmują działania, doświadczają, poszukują informacji, kształtują umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy, poznają własne możliwości. Jak widzisz, wymiernym efektem realizacji tego typu działań jest wyzwalanie wielokierunkowej, społecznej, umysłowej i emocjonalnej aktywności u młodego człowieka (ucznia). Zwróć uwagę, że w projekcie występują różne przedmioty: j. polski, historia, plastyka, zajęcia wychowawcze, wiedza o społeczeństwie itp. To czego uczycie się na przedmiotach, w projekcie ma zastosowanie praktyczne. To wszystko zaprocentuje w Waszym dorosłym życiu, do współdecydowania, samodzielności, komunikowania się z ludźmi, angażowania w życie społeczne. Dziękuję za rozmowę. Wywiad z p. Elżbietą Szulborską
Na temat: Naszej "Małej Ojczyzny", patriotyzmu, znaczeniu poznawania swojej historii i korzeni.
TU WARTO ZAJRZEĆ

1.Jest Pani jedną z koordynatorek projektu „Malujemy marzenia”. Uczestnicy zawsze mogli liczyć na Pani pomoc w sprawach związanych z historią naszego regionu. Skąd Pani czerpie tę wiedzę? Kilka lat temu uczniowie naszej szkoły aktywnie i licznie uczestniczyli w realizacji różnych projektów. Wielokrotnie wyjeżdżaliśmy na wycieczki do wielu ciekawych, aczkolwiek zapomnianych miejsc na Podlasiu. Spotykaliśmy wówczas ciekawych ludzi i przeprowadzaliśmy z nimi rozmowy na interesujące nas tematy. Wiedzę, którą posiadam o historii swojego regionu z dostępnych źródeł (broszury, książki, informacje z audycji radiowych) wzbo-gaciłam uczestnicząc wraz z uczniami we wspomnianych projektach. Nasi uczniowie realizując różne przedsię-wzięcia przeprowadzali wywiady, docierali do ludzi starszych, którzy byli świad-kami różnych zdarzeń histo-rycznych. Następnie wykony-wali prezentacje, które poszerzały ich i moją wiedzę o swojej „Małej Ojczyźnie”. 2.Uważa Pani, że młodzi ludzie powinni znać i interesować się historią swojej „małej ojczyzny”? Dlaczego? My, Polacy powinniśmy znać swoją przeszłość, czyli historię –bo jeśli zna się przeszłość będzie się umiało budować przyszłość, kształtować teraźniejszość, zrozumieć bardziej pewne rzeczy. Na naszym terenie w latach rozbiorów oraz I i II wojny panoszyli się wrogowie. Te smutne i tragiczne czasy przynosiły też chwile chwały i nieugiętości ducha oraz wielkiej walki o honor Ojczyzny. Na naszej

TU WARTO ZAJRZEĆ

ziemi również przelewała się krew, ginęli ludzie. Nie wolno jest nam o tym zapominać, musimy przekazywać to następnym i następnym pokoleniom. 3.Jaki wpływ na kształtowanie w nas patriotyzmu lokalnego mają tego typu działania? Patriotyzm – to wielkie słowo, trudne słowo. Wyjaśniając je uczniom w sposób najprostszy i zrozumiały mówię, że w słowie tym mieści się nasz stosunek do Ojczyzny. Dzisiaj żyjemy w czasach pokoju i nie trzeba nam iść na pole walki, ale trzeba nam być ludźmi dobrymi, uczciwymi, życzliwymi, trzeba nam pracować, przekazywać obyczaje i tradycje młodym pokoleniom. Tak jak kończy się życie człowieka, gdy gaśnie nadzieja, tak kończy się życie narodu, gdy kończy się tradycja. Wielokrotnie i na różnych przykładach (ostatnio na wyciecze Zuzela- Treblinka- Krasowo Cząstki) tłumaczyłam uczniom, że za wyrządzenie krzywdy nam przez innych powinniśmy przebaczać- nie powinniśmy jednak nigdy zapomnieć. 4.Czy pogłębianie w młodych obywatelach poczucia przynależności do społeczeństwa, znaczenia głębszego poznawania swoich korzeni i poszerzania więzi z lokalną ojczyzną jest ważna? Czy wpływa to na późniejsze postrzeganie i traktowanie naszej wspólnej ojczyzny, jaką jest Polska? Dlaczego? Tak, oczywiście! Wcześniej już o tym wspomniałam, że historii uczymy się, by poznać przeszłość, zrozumieć teraźniejszość i umieć kształtować przyszłość. Tamte dni to pożółkłe, ale bezcenne karty historii pisanej myślą i sercem o nas. Karty stare, ale żywe, bo nie można o nich zapomnieć, bo to one tworzą dzisiejszą radość każdego dnia, kolorem swoich wspomnień zabarwiają teraźniejszość. Pragnę zwrócić uwagę na trzy wielkie słowa, pojawiające się jako hasło narodów Polaków: „Bóg, Honor, Ojczyzna”. Cóż one znaczą dla współczesnego młodego pokolenia…Czy możemy je zlekceważyć, wymazać z naszej świadomości? Każdy ma prawo do własnych sądów i przekonań, ale żeby być w pełni wolnym, trzeba znać i rozumieć prawa i zasady wolności. Dzisiaj żyjemy w zawrotnym tempie, negujemy wartości, żyjemy teraźniejszością. Warto więc zatrzymać się choć na chwilę i poznać historię naszego regionu, naszej miejscowości, naszej ojczyzny. I zapamiętać, „że ziemia pod stopami to prochy naszych praojców”. Dziękuję za rozmowę. Wywiady przeprowadziła: Katarzyna Krakówko Rock rockowi nierówny, czyli mix mixów- Nihil ROCK
Niestety, jest to chyba nasze ostatnie spotkanie. A jest jeszcze tyle piosenek i zespołów niedocenianych, nieznanych przez szerszą publiczność w naszej szkole!
KULTURA

Dlatego musimy się sprężyć, więc postanowiłam stworzyć taką listę TOP zespołów, o których nie pisałam. Ale przewiną się jeszcze piosenki tych, którzy już są Wam mniej lub bardziej znani- po prostu nie mogę ominąć tak genialnych piosenek. I odejdziemy trochę od naszego głównego gatunku, czyli rocka i popłyniemy sobie od pop punkowych brzmień nawet do porządnego metalu symfonicznego. A teraz dwa, trzy lub troszkę więcej słów o kapelach, które naprawdę warto znać. My Chemical Romance Chciałam o nich napisać cały artykuł, ale złożyło się wiele rzeczy na to, że jednak trafili tutaj. Wydarzenia 2001 roku sprowokowały front mana zespołu- Gerarda Way’a- aby skończyć karierę rysownika komiksów i odmienić swoje życie. Razem ze swoim bratem i kilkoma kumplami założyli MCR. Za co ich lubię? Za ich wybuchowy, niedbały styl grania, który mimo to jest fajny. Szalone piosenki opowiadają o imprezach, ale znajdą się też piosenki o życiu i śmierci, chorobie, wojnie i… oczywiście miłości. Nickelback W sumie to już starzy wyjadacze w branży i mam 99% pewności, że kojarzycie choć jedną piosenkę, chociażby „How You Remind Me” lub „Someday”. Tym razem zespół kanadyjski, który założyli bracia (tym razem przyrodnie- kolejny zespół założony przez rodzeństwo; „Masz rodzeństwo? Załóż zespół!” przeczytałam kiedyś;)) Chad i Mike Kroeger. Mają bardzo mądre, życiowe piosenki, o wojnie, o uzależnieniach, które naprawdę dają do myślenia. Warto ich posłuchać i może inaczej spojrzeć na świat. A niektóre naprawdę wzruszają. Evanescnce Zespół zaczęłam doceniać, gdy usłyszałam „My Immortal”, przy którym może łezka polecieć. Wokalistka Amy Lee ma bardzo fajny głos, który świetnie współgra zarówno z mocnymi brzmieniami, jak i pianinem. Do tego nie zatrzymują się tylko na tym. Między nagrywaniem płyt uczą się gry na innych instrumentach np. na harfie, piszą nowe piosenki i w sumie, gdy w TV oprowadzali kiedyś widzów po swoim studiu, to odniosłam wrażenie, że pracują nie nad jedną, ale nad kilkoma płytami na raz. Szacun. Within temtation W sumie słyszałam tylko kilka ich piosenek, ale mnie zaskoczyły. Zwłaszcza wokal- jak można śpiewać tak wysoko? A teraz wszyscy pobawmy się w muzyczne skojarzenia. Ja mówię: metal, a Wy co myślicie? Zapewne większości, w tym i kiedyś mi, od razu przyszło do głowy: bełkotliwy, chrypiący wokal, o ile można to tak nazwać, gitara bez ładu i składu, długie włosy i wymazane farbą twarze w stylu Behemotha czy innego diabelstwa. A tu takie zaskoczenie! Panie i Panowie: Evanescence, Within Temptation, a także m.in. świetny fiński zespół Nightwish, grają metal- heavy, symfoniczny, gothic, rock metalowy itd. Zdziwieni? Wcześniej nigdy bym nie powiedziała, że kapele te grają aż tak ciężką muzykę- brałam to bardziej za mocniejszego rocka. I to pokazuje, jak wąskie są granice między muzycznymi gatunkami. Panic! At the Disco Teraz trochę lżejszy klimacik. Usłyszałam o nich, gdy grali w Polsce na Coke Live Music Festival, ale dopiero teraz przesłuchałam parę piosenek. Ich zalety? Energia, skoczne kawałki wpadające w ucho, fajny wokal i ogólny wygląd- muzyczny i zewnętrzny. Czy mogliby wywołać panikę na imprezie? A czemuż by nie? Coldplay Ostatnio najbardziej znany pewnie z takich piosenek jak „Paradise” lub „Princess of China” ( w duecie z Rihanną). Zespół o bardzo fajnej energii, która udziela się również fanom- zwłaszcza podczas koncertów, które zespół gra z rozmachem. Energicznie również wyglądają teledyski- kolorowo,

KULTURA

neonowo i świecąco. Dlatego ostrzegam- oglądając na przykład „Every Teardrop Is A Waterfall” lub „Charlie Brown” możemy od tego wszystkiego dostać oczopląsu. ;) Fun Bardzo lubię tych panów. I zapewne wielu z Was też się spodobają. Na pewno znacie ich kawałek „We Are Young”. Trochę poszperałam w Internecie i jeśli „We Are Young” Wam się spodobało, to inne ich piosenki też powinny Was zadowolić. Zespół trzyma się swojego gatunku, charakteru i brzmienia od początku do końca. Piosenki są tak samo lekkie, żwawe, troszkę wykrzyczane przez wokalistę, który ma bardzo charakterystyczny i raczej miły dla ucha głos. No i według niektórych podobno dla oka też jest niczego sobie ;) The Rasmus Kolejna znana kapela, którą na pewno kojarzycie. Szczerze mówiąc, chyba najbardziej znany fiński zespół w Polsce. Znany m.in. z przeboju „ In The Shadows” czy duetu z Anette Olzon z Nightwisha w utworze „October & April”. Możemy go kojarzyć też dzięki wokaliście z piórami we włosach. Mówię tu o Laurim, który ostatnio zasłynął swoją solową piosenką „Heavy”. Dziś możemy się cieszyć świeżutkim, dziesiątym krążkiem pt.”The Rasmus” i promującym go singlem „I’m A Mess” Jest jeszcze wiele innych znakomitych zespołów i piosenek, ale wiadomo- nie da się ich wszystkich spisać na czterech stronach. Warto poszukać innych piosenek na własną rękę. Na fajne kawałki od Was czekamna redakcyjnym emailu: nihil.novi@onet.pl Moje MEGATOP (kolejność całkowicie przypadkowa): My Chemical Romance: - Cancer - Sing - Helena - Planetary (go!) - Na na na - All I Want For Christmas Is You (cover Mariah Carrey) Evanescence: - My Immortal - Bring Me To Life - My Heart Is Broken Nickelback: - How You Remind Me - Someday - Lullaby - Lullaby - When We Stand Together - Just Get High

KULTURA

Panic! At the Disco: - Ready To Go - Let’s Kill Tonight - I Write Sins Not Tragedies - The Ballad Of Mona Lisa Kings Of Leon- Use Somebody Nightwish: - The Islander (chyba jeden z niewielu spokojnych kawałków zespołu) - Storytime Gotye: - Somebody That I Used To Know (ft. Kimbra) - Heart A Mess - Eyes Wide Open Florence And The Machine: - Breath Of Life (kawałek do soundtracku “Królewny Śnieżki I łowcy- oby film był tak dobry,jak piosenka) - Never Let Me Go - Spectrum Coldplay: - Paradise - Every Teardrop Is A Waterfall - Viva la Vida - The Scientist Within Temptation: - Ice Queen - All I Need 30 Seconds To Mars: - Night Of The Hunter - Escape ( uwielbiam ten chór na całym "This Is War") - L490 -Hunter (te dwie szczerze mówiąc mnie przerażają, drugi utwór to cover wokalistki z islandii -Björk) Linkin Park: - Burn It Down (czy najnowsza płyta zadowoli czy załamie fanów? Dowiemy się już 25 czerwca, a nawet wcześniej, bo już na OWF) - Lies Greed Misery Hurts: - Stay - Wonderful Life Skillet: - Hero - Comatose - Monster The Killers- Human FUN: - We Are Young (ft. Jenelle Monae) - Some Nights - All The Pretty Girls - Carry On Foster ThePeople- Pumped Up Kicks Gabrysia S. Była sobie gazeta, czyli moja przygoda z MAM Media
Koniec roku zawsze wywołuje jakieś refleksje. Koniec całego gimnazjum- wzbudza ich multum.
KULTURA

Jeszcze niedawno siedziałam razem z kilkoma innymi uczniami gimnazjum i podstawówki w jednej sali, uważnie słuchając pani, która miała pokazać nam, jak się robi gazetę. Tak zaczęła się historia szkoły tworzona przez mam media. Dziś mamy już 11 numerów, ponad 300 stron i kilkadziesiąt artykułów. Warsztatowy zawrót głowy... Warsztaty trwały dwa dni. Pierwszy- teoria. Poznawaliśmy tajniki pracy w prawdziwej redakcji, w radiu. Tworzyliśmy własne relacje radiowe z różnych wydarzeń, uczyliśmy się pracy zespołowej. Pamiętacie może zabawę, która polegała na jak najszybszym przekazaniu „iskierki”, by ostatnia osoba złapała klucze szybciej, niż przeciwnicy? Albo przeglądanie gazet i szukanie stopki redakcyjnej? Drugi dzień to już praktyka. Jeśli można tak powiedzieć. Traf chciał, że akurat wtedy, gdy mieliśmy zasiąść do komputerów, by się zalogować, stworzyć redakcję i pierwsze Qmamy, "zabrali nam prąd" na niemal cały dzień. Pozostało nam tylko bieganie po szkole i zbieranie tematów na artykuły oraz siedzenie na podłodze i czytanie gazet. Całe szczęście jednak za kilka godzin prąd przywrócono i mogliśmy się zabrać do pracy. Jak przyciągnąć czytelnika... Pierwsza i najważniejsza rzecz: wymyślenie nazwy. Nawet nie wiecie, jakie to trudne zadanie. W końcu, nie mając zbyt wielu sensownych pomysłów, zaczęliśmy „guglować” w sieci i podawać pierwsze lepsze propozycje. I tak nasza gazetka została ochrzczona „Nihil Novi”, czyli „nic nowego”. Bardzo ryzykowny wybór, bo kto chciałby czytać gazetę, w której nie ma nic nowego? Mamy

KULTURA

jednak nadzieję, że się to udało. Na początku nazwa może wywoływała u niektórych sceptyczne miny, ale już po kilku minutach wszyscy byli zachwyceni wyborem. Przecież to brzmi jak najpiękniejsza muzyka!:) Następnie, ustanowienie hierarchii w redakcji, czyli tajne (lub trochę mniej) głosowanie na redaktora naczelnego i jego zastępcę. Wraz z koleżanką miałyśmy taki zaszczyt, że zostałyśmy mianowane grafikami. Znajomość Gimpa przynajmniej w tym się przydała;). Pierwsza okładka, była kompletną zabawą. Trochę nudząc się, zaczęłyśmy bawić się gradientami, filtrami i takimi pędzelkami w programie. A, że efekt się spodobał - zarówno nam, jak i reszcie - postawiłyśmy na kolorowy wirek, który potem stał się motywem przewodnim każdej okładki. Dużo trudniej było z logo. Zarysowałyśmy wiele kartek A4 z różnymi pomysłami, a później, mając już zadowalający projekt na papierze, męczyłyśmy się nad nim na komputerze (namalowanie kilku prostych linii w cale nie jest takie proste). A po wszystkim zostało już tylko czekać na… …spis artykułów, Z którymi nie było tak łatwo. To, co mieliśmy zrobić w jeden dzień, zrobiliśmy w sumie w kilka(naście) dni. Ale zrzućmy winę na brak prądu oraz to, że tworzyliśmy wtedy aż dwa wydania, bo nie można zapomnieć o naszych młodszych kolegach i ich TIPSie, czyli Tajnym Informartorze Podstawowej Szkoły. Trzeba było trochę pomóc kolegom, prawda?;) Ważne jest jednak to, że z numerem- co prawda tylko 16-stronicowym- wyrobiliśmy się do końca roku szkolnego. Cóż, początki bywają trudne. Później było już tylko łatwiej i przyjemniej. Najpierw 20 stron, później 28, 30, aż w końcu 40 stron w numerze (mam cichą nadzieję, że teraz pobijemy ten rekord;)). Kilka smutasów na koniec... Szczerze mówiąc, teraz trochę żałuję, że tak naprawdę zaczęłam pisać artykuły od trzeciej gazetki. Wcześniej uważałam, że moim obowiązkiem jest tylko zrobienie okładki. A później tematy same przychodziły do głowy, nie mieściły się w numerach (nie umiem krótko pisać, przykro mi), trzeba było wszystko nadganiać i nadrabiać. A jest jeszcze tyle filmów do obejrzenia, tyle książek do przeczytania, tyle mangi do narysowania i tyle artykułów do napisania. Niestety, najprawdopodobniej to ostatni numer za mojej kadencji (chociaż mogę jeszcze przecież nie zdać;)). Chyba, że Szanowna Pani Redaktor Naczelna (pozdrowionka ;)) zatrudni mnie jeszcze, jako- powiedzmy- korespondenta z liceum. Widzicie już te nagłówki: „Gabrysia S. na tropie licealnych korytarzy…”? Niestety wątpię, żebym miała na tyle czasu, by pisać wtedy regularnie artykuły- szkoła średnia to już nie przelewki, trzeba się wziąć za zakuwanie. Ale chyba nic by się nie stało, gdybym naskrobała artykulik raz na jakiś czas, co? „Przeżyłam” dwie naczelne, kilku korektorów, przez ostatni rok sama dzierżyłam posadę grafika i starałam

KULTURA

się pogrubić gazetkę do granic możliwości. Mam nadzieję, że mi się to udało. I wiecie co? To jest świetne. Ten lekki stresik, gdy trzeba oddać gazetę, a jeszcze nie napisało się artykułu, nie znalazło rysunków albo na okładce pasie się jakiś ortograficzny byk. Stukot klawiatury w pełnej skupienia sali informatycznej, siedzenie czasem na google’u i wikipedii (skądś trzeba czerpać wiarygodne informacje), ludzie wpatrzeni w szpigle, makiety, klik myszki, wysyłającej nową notkę, męczenie oczu przy korekcie i wymiana korespondencji z redaktor naczelną i paniami opiekunkami. Dlatego w tym miejscu zachęcam wszystkich uczniów - obecnych i tych, którzy przyjdą do gimnazjum za rok, dwa - do udziału w tworzeniu niczego innego, jak kroniki naszej szkoły. Nie wybaczę Wam, jeśli gazetka schudnie do 20 stron lub w ogóle zniknie. Tak, to jest szantaż. ;) A teraz ostatnie spotkanie ze sztuką orientu, Nihil ROCKIEM i innymi artykułami niejakiej Gabrysi S. Dziękuję Szkoło, dziękuję MAM Media, dziękuję wszystkim, którzy pozwolili mi się wyżyć literacko i artystycznie. To była dla mnie naprawdę ogromna szansa. Właśnie dzięki takim projektom mamy nowych, znakomitych dziennikarzy. Oddaję pałeczkę młodszym. Chyba, że nie zdam. :) Gabrysia S.

KULTURA

SZTUKA ORIENTU - MANGA: DYNAMICZNE OBRAZKI Manga pod lupą - tym razem spróbujemy odkryć tajniki rysowania dynamicznych scen. Czy nam się to uda? Miejmy nadzieję. A pomogą w tym dwa rysunki zrobione specjalnie na tę okazję, a Mianowice scena bójki i spadania, a także jeden z pierwszych moich udanych rysunków, czyli dobra, zielona wróżka. Nie będziemy się dziś rozdrabniać- nie można narysować czegoś w ruchu krok po kroku, do tego trzeba trochę czasu i doświadczenia. Ale nie martwcie się, dla zwiększenia efektu kilka wskazówek i trików. 1. Odrzut włosów, wstążek itd. …a także, jak w przypadku rysunku bójki, zębów i całej postaci. To wszystko „leci od kierunkunazwijmy to- pierwotnego położenia. Dlatego zęby naszej postaci nie są rozrzucone dookoła głowy tylko w stronę, gdzie wcześniej się znajdowały. Dzieje się tak też w przypadku silnego wiatru- włosy i inne lekkie przedmioty lecą w stronę, w którą wieje wiatr. Dlatego frędzelki u butów wróżki i włosy spadającej dziewczyny są uniesione do góry. Jeszcze jedna rzecz do włosów: jeśli postać spada, włosy są uniesione do góry, jeśli biegnie, włosy odwijają się w drugą stronę, jeśli szybko się obraca, włosy układają się w falę, koło. 2. Dynamiczne linie Dwa rysunki przedstawiają bardzo gwałtowne i nagłe sytuacje: cios z pięści i upadek ze znacznej wysokości. Przy wróżce nie mamy czegoś takiego, dziewczyna po prostu lekko sobie podskakuje, a nawet unosi się dzięki skrzydłom. Dlatego nie mamy tu też linii potęgujących dynamikę. Spróbujcie pomachać bardzo szybko ręką. Jej obraz jest niewyraźny, zamazany, powstają kolorowe krteski. Właśnie to odzwierciedlają linie przy nogach i rękach dziewczyny, a także przy pięści chłopaka. 3. „Postrzępione” kontury Kolejny efekt ruchu. Rękawy i buty spadającej dziewczyny wcale się nie strzępią, mimo że mają kontury na to wskazujące. Tak naprawdę jest to kolejny trik, który ma wskazywać na szybkość ruchu. Najczęściej takie ząbki rysujemy przy początkach linii i nie musi to być koniecznie na ubraniu: równie dobrze możemy je narysować na włosach czy ciele. 4. Gwiazdki i inne efekty specjalne. mamy ich sporo na rysunku z bójką. Po pierwsze: wielka, czerwona gwiazda. Oznacza ono miejsce, gdzie jeszcze przed chwilą znajdowała się głowa pobitego. Na sam widok dosłownie można usłyszeć ten tępy dźwięk pięści zderzającej się z twarzą. Ona po prostu krzyczy jedno wielkie BUUUUUM!!!! Po drugie: napięta żyłka na skroni chłopaka zadającego cios. Wskazuje ona na wysiłek, jaki został włożony w uderzenie. Do tego mamy ściągnięte gniewnie brwi, zmarszczki na twarzy i napięte ścięgna na dłoniach i szyi. Podobną rolę spełniać może kropelka na twarzy, dymek z ust oraz zaciśniete zęby. Im gwałtowniejsza i brutalniejsza scena, tym prostszy powinien być rysunek. Dlatego żaden z chłopaków nie ma zaznaczonych źrenic, a najważniejsze jest tu położenie ciała. Już na etapie „kulkowego” czy „kreskowego” ludzika widać, co będzie przedstawiać rysunek. I najważniejsze. Postacie w ruchu rzadko kiedy mają twarz taką, jak postacie statyczne. Dlatego bardzo ważny jest tu wyraz twarzy: oczy, brwi (!), usta, a nawet nos. Dłonie też nie mogą zostać statyczne: zaciśnięte, wskazujące coś, dłonie muszą coś robić! Ruch oddaje też ubranie, dlatego- zwłaszcza przy tkaninach zwiewnych, lejących się, obszernych- ważne są fałdy na nich ułożone. Mimo bardzo ogólnego omówienia tematu, mam nadzieję, że jakoś Wam pomogłam. Jeśli coś nie będzie Wam wychodziło, spróbujcie najpierw przerysować coś ze zdjęcia. To o wiele łatwiejsze niż rysowanie kompletnie z głowy. Najważniejszy jednak zawsze jest trening. Powodzenia! Gabrysia S.









Życzymy, aby wakacje były okresem radości, udanej zabawy i wytchnienia. Wykorzystajcie ten okres jak najlepiej, odpocznijcie od trudów nauki i nabierzcie sił do podejmowania kolejnych wyzwań. Niech wakacje będą słoneczne i pełne niezapomnianych przygód. Obyście w nowym roku szkolnym wrócili z nowym zapasem sił i gotowością do spełniania swoich marzeń i planów. REDAKCJA NIHIL NOVI WAKACJE!!!





REDAKTOR NACZELNA: KATARZYNA KRAKÓWKO GRAFIK: GABRIELA STRZAŁKOWSKA DZIENNIKARZE: KRZYSZTOF CIBOROWSKI ANNA PRZEŹDZIECKA ANNA ZAREMBA ARTUR STRZAŁKOWSKI ZUZANNA JAŹWIŃSKA NATALIA PILICHOWSKA MAGDALENA DMOCHOWSKA WOJCIECH KACZYŃSKI ADRIAN ŻEBROWSKI JOANNA JASTRZĘBSKA MARLENA SASINOWSKA ANNA SADOWSKA KATARZYNA KEMPISTA OPIEKUNOWIE: P. ANNA ZABOROWSKA P. IWONA SIENICKA ADRES REDAKCJI: nihil.novi@onet.pl