Musisz zainstalować flash player pobierz instalator










BĄDŹ EKO!

22 kwietnia obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Ziemi, który został ustanowiony w 2009 roku przez Boliwię. Właśnie wtedy, w wielu miastach odbywają się ekologiczne pikniki i akcje sprzątania. Wszyscy ludzie oddychają tym samym powietrzem. Jesteśmy dziećmi Matki Ziemi, która tak hojnie obdarowuje nas swoimi cudami i wciąż nie przestaje zadziwiać pięknem. Przykre jest to, jak wielu ludzi nie potrafi docenić darów natury. A wystarczy kilka zasad, do których powinniśmy się zastosować. Po pierwsze, nie palmy w piecach różnych toksycznych śmieci i zakładajmy filtry na kominy. To na pewno pozwoli nam chociaż w części pozbyć się tego okropnego smogu. Po drugie, nie wyrzucajmy śmieci gdzie popadnie, segregujmy je. Jest to bardzo ważne. Po trzecie, korzystajmy częściej z komunikacji miejskiej lub roweru. Jeżdżąc często samochodami, zatruwamy powietrze. Czy tak trudno, aby każdy z nas zastosował się do tych prostych zasad? Wszyscy razem na pewno damy radę! Dzięki temu świat stanie się dla nas bezpieczniejszym domem. To od nas zależy, jak długo będziemy cieszyć się pięknem Ziemi i korzystać z jej zasobów. Dbając o środowisko, dbamy także o siebie. Wspierajmy organizacje ekologiczne. Niech bycie „Eko” stanie się nasza nową pasją! ~Sylwia i Magda

WITAJ WIOSNO!

21 marca w naszej szkole obchodziliśmy pierwszy dzień wiosny. W tym dniu, jak co roku, nie mieliśmy tradycyjnych lekcji. Pierwsze dwie godziny lekcyjne poprowadzili uczniowie, a potem bawiliśmy się w hali sportowej. Na początku odbył się konkurs na ’’Najładniejszą marzannę’’ dla uczniów klas nauczania zintegrowanego. Zdaniem jury wszystkie marzanny były piękne i zajęły oczywiście pierwsze miejsce. W kolejnym konkursie na ’’Najciekawsze i zaskakujące przebranie’’ mogli wziąć udział wszyscy uczniowie i nauczyciele. Ostatecznie konkurs wygrały Aleksandra Staniewska i Karolina Borowicz wraz z panią Beatą Chmielowiec. Wszyscy zwycięzcy uwiecznieni zostali na pamiątkowym zdjęciu. Klasa 5b, która ma najwyższą frekwencję w szkole, otrzymała w nagrodę miotłę, którą ufundował Samorząd Uczniowski. Odbyły się też różne konkursy, zagadki i konkurencje sportowe. Wszystkim towarzyszyła dobra zabawa i pozytywna energia. Na koniec rozegrano mecz. Kto wygrał, a kto przegrał? Nieważne, liczyła się przecież dobra zabawa. ~Kasia RECENZJA

KIEDY NARRATOREM JEST ŚMIERĆ...

Pisanie o II wojnie światowej zapewne nie jest łatwe, a szczególnie, kiedy książkę będą czytały młode osoby. Jak przedstawić im to, co się wtedy działo? Jak pokazać ten świat, gdzie wszędzie rządziły obozy koncentracyjne, Holokaust, propaganda i nazizm. Jak pokazać śmierć, cierpienie czy ból ludzi żyjących w tamtych czasach. Odpowiedzią na te pytania jest „Złodziejka książek”. ,,Złodziejka książek” to światowy bestseller opowiadający o losach Liesel Meminger podczas II wojny światowej w Hitlerowskich Niemczech. Autorem książki jest australijski pisarz Markus Zusak. Została wydana w 2005 roku, na jej podstawie powstał również film. Zbliżająca się II wojna światowa, zatłoczony pociąg, matka i dwójka dzieci. Jednym z nich jest Liesel, a drugim jej brat. Matka, w obawie o dzieci, postanawia oddać je pod opiekę rodzinie zastępczej. Długa podróż pociągiem okazuje się zbyt wyczerpująca dla małego Wernera i umiera na oczach siostry. Chłopiec zostaje pochowany na najbliższej stacji. Na pogrzebie jest tylko mama, Liesel i dwóch grabarzy. Wtedy właśnie dziewczynka zauważa leżącą w śniegu czarną książkę ze srebrnymi literami na okładce - „Podręcznik grabarza”. To pierwsza książka, ale nie ostatnia, którą ukradła... Markus Zusak nie oszczędza czytelnikowi opisów wychudzonych i brudnych Żydów, pokazując okrucieństwo niemieckich żołnierzy. Dokładnie opisuje motywy postępowania swoich bohaterów. Jednak to, co czyni tę książkę wyjątkową, jest jej narrator – śmierć. Wszystko opisywane jest z tej perspektywy, widzimy świat oczami końca nas. Ciekawe jest też budowanie napięcia. Zdarzenia zapowiadane są nawet kilka stron wcześniej. Połączenie śmierci jako narratora i uprzedzanie czytelnika o zdarzeniach wcale nie przeszkadza, aby wczytać się w książkę, wręcz przeciwnie. Uważam, że warto przeczytać „Złodziejkę książek”. Mnie wzruszyła do łez i wielu czytelników zapewne też. Ciężko było się od niej oderwać, a czyta się jednym tchem. Opisy miejsc, postaci i zdarzeń są takie, że wydają się jak prawdziwe. Książkę polecam nie tylko tym, co lubią czytać powieści wojenne i wzruszające, ale naprawdę wszystkim. ~Emilka

NOC Z JĘZYKIEM POLSKIM

Czy noc w szkole może być dla ucznia ciekawa? Okazuje się, że tak! Aby się o tym przekonać, wraz z koleżanką, wybrałyśmy się na nocowanie w szkole. W regulaminie przeczytałyśmy, że turniej miał na celu rozwinięcie wśród uczniów umiejętności komunikowania się, podniesienia poczucia własnej wartości, poznania lepiej zespołów klasowych oraz dobrą zabawę. O godzinie siódmej wieczorem przyjechałyśmy do szkoły i wtedy zaczęła się cała zabawa. Na początku wszyscy, czyli uczniowie klas siódmych wraz z panią Renatą Woś i panią Agatą Prociewicz, przebrali się za postacie z literatury. W takich kostiumach odgrywaliśmy różne scenki. Później rozwiązywaliśmy zagadki dotyczące języka polskiego i w ten ciekawy sposób rozwijaliśmy swoją wiedzę, a także poznawaliśmy różne językowe ciekawostki. Nie obyło się oczywiście bez pizzy i seansu filmowego. Bawiliśmy się także w chowanego i szukaliśmy się po całej szkole. Uważam, że pomysł na spędzenie nocy w szkole był świetną zabawą, także z językiem polskim. Zobaczyliśmy szkołę z innej perspektywy, nie tylko jako budynek, do którego musimy codziennie przychodzić z odrobionym lekcjami. Mam nadzieję, że będzie okazja, aby to powtórzyć. ~Żaneta

WYJAZD NA SPEKTAKL ,,Zemsta", czyli spór o mur w Tomaszowie

10 kwietnia klasy siódme wybrały się na przedstawienie teatralne. Mogliśmy obejrzeć sztukę ,,Zemsta'' napisaną przez Aleksandra Fredrę. Spektakl miał miejsce w Tomaszowskim Domu Kultury. Sztukę odegrali aktorzy z Teatru Edukacji z Wrocławia. Godzina zbiórki była ustalona na jedenastą. Gdy dotarliśmy do TDK, wszyscy zajęli swoje miejsca i z niecierpliwością czekali, aż zacznie się przedstawienie. Akcja widowiska przez cały czas trzymała widza w napięciu. Aktorzy dobrze i przekonująco odegrali swoje role. W pełni popisali się swoimi umiejętnościami na scenie. Świetnie ukazali główny problem, czyli spór o mur dzielący zamek dwóch sąsiadów – Cześnika i Rejenta. Jedną z zalet przedstawienia były stroje aktorów oddające klimat tamtej epoki. Najzabawniejszą postacią był oczywiście Papkin, który sprawił, że na widowni co jakiś czas wybuchał śmiech. Sztuka była odegrana naprawdę profesjonalnie. Pomimo tego, że znałam jej treść, oglądałam z zainteresowaniem. Całe przedstawienie było bardzo zabawne. Mam nadzieję, że oprócz mnie, przesłanie utworu trafiło też do innych oglądających. ~Chmielowiec M. Jak co roku początek wiosny kojarzy nam się z trzema pierwszymi dniami maja, popularnie zwanymi ,, majówką". Są dla nas wolne od nauki, ale warto przypomnieć, co tak naprawdę w tych dniach obchodzimy.

ŚWIĘTA MAJOWE

1 MAJA czyli ŚWIĘTO PRACY- MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ SOLIDARNOŚCI LUDZI PRACY Jest to święto obchodzone w wielu krajach, od ponad wieku na pamiątkę wydarzenia, jakim był strajk robotników w Chicago w 1886 roku. Protest ten został stłumiony przez policjantów. Święto to jest przede wszystkim związane z walką o ośmiogodzinny dzień pracy. Pierwsze obchody tego święta odbyły się w 1890 roku. Po II wojnie światowej 1 maja był dniem bardzo uroczystym i niestety źle kojarzy się tym, którzy pamiętają czasy komunizmu. 2 MAJA to DZIEŃ FLAGI RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ - DZIEŃ POLONII I POLAKÓW ZA GRANICĄ Jest jednym z najmłodszych świąt państwowych, które obchodzimy od 2004 r. Barwy widniejące na polskiej fladze są jednym z ważniejszych elementów naszej tożsamości narodowej. Wywieśmy w tym dniu flagi przy naszych domach! 3 MAJA - UCHWALENIE KONSTYTUCJI 3. MAJA Święto to obchodzimy na pamiątkę ustawy rządowej uchwalonej 3 maja 1791 roku. Konstytucja ta była pierwszą w Europie, a drugą na świecie (po amerykańskiej z 1787 roku). W naszej szkole, jak co roku, uczciliśmy tę rocznicę uroczystą akademią. Życzymy radosnego świętowania i udanej majówki! ~Aneta REDAKCJA GAZETKI Maja Chmielowiec (red. naczelna), Żaneta Adamaszek (zca red. naczelnej), Katarzyna Wołoszyn, Emilka Kusiak, Natalia Nieścior, Magda Karaś, Sylwia Kowalczuk, Marcin Pisarczyk - opracowanie komputerowe. Opiekun: Renata Woś Adres redakcji: Szkoła Podstawowa w Lubyczy Królewskiej, ul. Sobieskiego 5

DEKALOG POSZANOWANIA FLAGI OJCZYSTEJ

1. Flagi nie należy deptać, ciąć i rwać na kawałki; jeśli ktoś ma zużytą, zniszczoną flagę, to powinien ją dyskretnie spalić. 2. Osobom prywatnym nie wolno wywieszać flagi państwowej z wizerunkiem Orła Białego i umieszczać jej na dachu; flagi z wizerunkiem Orła Białego na czerwonej tarczy zarezerwowane są m.in. dla polskich przedstawicielstw za granicą, czy lotnisk cywilnych. 3. Eksponowana na masztach, budynkach, czy balkonach flaga powinna być czysta. 4. Jeśli wieszamy flagę pionowo, biały pas powinien być z lewej strony patrzących na nią ludzi. 5. Flagę wciągamy na maszt energicznie a opuszczamy powoli. 6. Podczas wciągania flagi na maszt mężczyźni i chłopcy powinni zdjąć nakrycia głowy. 7. Flaga państwowa ma pierwszeństwo przed innymi flagami; w przypadku prezentacji dwóch flag, flagę polską zawsze umieszczamy po prawej stronie, a w przypadku trzech – w środku. 8. Na fladze nie można kłaść wieńców, kwiatów ani żadnych przedmiotów, zabronione jest również umieszczanie na niej wszelkiego rodzaju napisów, czy rysunków. 9. Flagę należy schować przy niesprzyjającej pogodzie , by nie mokła, by nie sypał na nią śnieg, by nie targał nią zbyt silny wicher 10. Podczas mocowania, eksponowania i ściągania flaga nie może dotknąć podłogi, ziemi, bruku , ani wody. Mowa a język …

LOGOPEDA RADZI

Mowa jest cechą warunkującą prawidłowy rozwój społeczny, emocjonalny oraz poznawczy każdego człowieka. Mowa to kompetencje językowe i komunikacyjne. Obie te kompetencje są wiedzą, która musi być kształtowana w sprzyjających warunkach społecznych, a jej niedostatek powoduje społeczną izolację osoby oraz ograniczenie możliwości. Istotne jest, że mowa i znajomość języka to dwie umiejętności, które mierzymy osobno i wspólnie rozpatrujemy, aby ocenić zdolności werbalne dziecka. Mowa składa się z dźwięków wydawanych ustnie w celu przekazania informacji. W ten zakres wchodzi też barwa i ton głosu, tempo oraz intonacja. Język to pojęcie o szerszym znaczeniu, niż mowa. Odnosi się do słownictwa, gramatyki, kontekstu społecznego, które wpływają na nasz sposób komunikowania się za pomocą mowy, gestów i pisma. Nadaje znaczenie wszystkim dźwiękom mowy, jakie z siebie wydajemy. Tak więc do składników mowy zalicza się: język rozumiany jako system znaków służący do porozumiewania się w obrębie danej społeczności, tekst rozumiany, jako językowo zorganizowana wypowiedz, w której wyróżnia się treść, formę językową i nośnik myśli, nadawanie mowy, jako przekaz informacji oraz odbiór mowy, jako odpowiednio do rodzaju przekazu ( słuchowy, wzrokowy, dotykowy). ~Anna Wojciechowska - logopeda