Musisz zainstalować flash player pobierz instalator










ZSE Krzyk OD REDAKCJI

Drodzy Czytelnicy! Oddajemy w Wasze ręce specjalny numer gazetki szkolnej "Krzyk". Został on zaplanowany i wydany w ramach rea-lizowanego w naszej szkole projektu wycho-wawczo - edukacyjnego "Czytam - polecam!", przeznaczonego dla uczniów klas drugich technikum. Opracowanie tego nu-meru było jednym z za-dań, jakie w związku z ww. projektem otrzymał (wspólnie z uczniami klas drugich) zespól re-dakcyjny gazetki. Realizacja przedsięwzię-cia rozpoczęła się w pa-ździerniku i trwała kilka dobrych tygodni. W tym czasie autorka projektu, pani Agnieszka Loryno-wicz, przewidziała do wykonania kilka różnych zadań. W numerze do-konujemy podsumowa-nia i prezentujemy je kolejno. Życzymy miłego czytania i oglądania! ZADANIE 1.
Przygotowanie wystawy nowości książkowych
ZSE Krzyk

Uczniowie pod kier-runkiem pani Alicji Ka-mienieckiej wyekspono-wali książki beletrystycz-ne zakupione do biblio-teki szkolnej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Podzielili je na różne ka-tegorie, np. romanse, powieści obyczajowe, sensacja, horror, ładnie poukładali na najbliż-szych wejścia do biblio-teki regałach i wykonali kartki z opisem. Każdy, kto przyszedł do biblio-teki szkolnej, od razu zauważał kolorowe okładki, z zaciekawie-niem przeglądał nowe książki i chętnie coś wy-pożyczał.

ZSE Krzyk

ZADANIE 2. Zorganizowanie Dni Głośnego Czytania W czwartym tygodniu października i pierw-szym tygodniu listopada zostały zorganizowane Dni Głośnego Czytania. Uczniowie mieli wypo-życzyć książkę z biblioteki szkolnej, przynieść ją na godzinę wychowawczą i przeczytać krótki, ciekawy fragment. Pieczę nad wykonaniem za-dania sprawowali wychowawcy, panie: Agniesz-ka Lorynowicz, Małgorzata Stepień i Katarzyna Wąż.

ZSE Krzyk

Wykonanie sesji fotograficznej „Sleeveface, czyli ubierz się w książkę”
ZADANIE 3.
ZSE Krzyk

To zadanie wzbudziło najwięcej za-interesowania i sprawiło sporo radości. Należało wybrać książkę ze względu na okładkę i zrobić sobie z nią zdjęcie w taki sposób, aby osoba fotografo-wana stała się "częścią" okładki, która "wychodzi" poza papier. W efekcie otrzymujemy złudzenie połączenia syl-wetki fotografowanej osoby z wybraną okładką książkową. Uczniowie na adres "Krzyku" nadesłali 27 zdjęć wykonanych tą techniką. 22 prace to dzieło uczniów klasy II a, 1 – II b i 4 – II c. Wszystkie były na swój sposób oryginalne, choć nie zaw-sze doskonałe technicznie ze względu na brak profesjonalnego sprzętu. Ponieważ szkoda byłoby nie zobaczyć tych prac, zdecydowaliśmy się opubli-kować wszystkie. Jedna z nich, autor-stwa Pauliny Gwizdak i Sylwii Wyzgi z II c T, znajduje się na okładce. "Dla ciebie wszystko", Monika Skrzyniarz, II a T

ZSE Krzyk

Zdjęcia zostały ocenione przez jury w składzie: pani wicedyrektor Anna Zawrzykraj i pani Beata Szędzioł. I miejsce otrzymały uczennice II a: Patrycja Mro-czek, Marcelina Myjak i Anita Celek. II miejsce zdobyło zdjęcie wykonane przez Karolinę Kanię i Adriannę Anuszewską z II b. III miejsce przyznano: - Milenie Mamcarz i Klaudii Tomczyk z II a, - Paulinie Gwizdak i Sylwii Wyzdze z II c, - Adrianowi Safinowi i Hubertowi Krupie z II c, - Natalii Krystyniak i Aleksandrze Leś z II c oraz - Annie Skrzyniarz z II a. Jury przyznało też trzy wyróżnienia dla Aleksandry Małek, Klaudii Czekajskiej i Adriana Soi z II a. Autorzy najlepszych zdjęć otrzymali z rąk pani dyre-ktor Marty Mysony okolicznościowe dyplomy i upo-minki (ramki na zdjęcia).

ZSE Krzyk Galeria zdjęć wykonanych na konkurs "Sleeveface, czyli ubierz się w książkę" "Zło budzi się wiosną", Weronika Putaj, IIaT "Twoim śladem", Patrycja Błocho, Anastazja Lasek, IIaT "Bidul", Katarzyna Ciochoń, II a T "Wybrani", Marcelina Myjak, II a T



ZSE Krzyk



ZSE Krzyk ZSE Krzyk "Na ratunek", Anna Skrzyniarz, II a T "Grób w górach", Monika Mroczek, Karolina Węgrzyn, II a T "Wróć, jeśli pamiętasz", Anna Żelasko, II a T "Szeptucha", Daria Paluch, II a T



ZSE Krzyk ZSE Krzyk "Poczekajka", Milena Mamcarz, Klaudia Tomczyk, II a T "Hopeless", Patrycja Mroczek, II a T "Chłopak z sąsiedztwa", Magdalena Kręcigłowa, Patryk Mazur, II c T "Black ice", Karolina Kania, Adrianna Anuszewska, II b T



ZSE Krzyk ZSE Krzyk "Will Grayson, Will Grayson", Adrian Safin, Hubert Krupa, II c T "Mroczna połowa", Aleksandra Małek, II a T "Znak czterech", Paulina Gruszka, II a T "Noc Kupały", Adrian Soja, II a T



ZSE Krzyk ZSE Krzyk "Czarna seria", Klaudia Czekajska, II a T "Czas pokaże", Milena Mamcarz, Klaudia Tomczyk, II a T "Na zakręcie", Sara Midura, II a T "Niebezpieczne kłamstwa", Martyna Czapiga, IIaT



ZSE Krzyk ZSE Krzyk "7 nawyków skutecznego nastolatka", Justyna Cyganowska, II a T "Mroczny płomień", Paulina Wieczerzak, II a T "Pustułka", Wiktoria Paluszczak, II a T "Twoim śladem", Natalia Krystyniak, Aleksandra Leś, II c T



ZSE Krzyk

ZADANIE 4. Zorganizowanie kącika oceny książek W czytelni pod kierunkiem pani Alicji Kamienieckiej powstała plansza zawierająca nazwiska autorów i tytuły najchętniej wypożyczanych z biblioteki szkolnej książek. Stanęła ona na stojaku w widocznym i bardzo uczęszczanym przez uczniów (i nie tylko) miejscu, aby każdy, kto przeczytał którąś z wymienionych książek, mógł przy wybranym tytule postawić znaczek. Uczniowie bardzo chętnie oznaczali ulubione lektury. Niektóre zdobyły więcej głosów niż inne. Jak widać na załączonym zdjęciu, zdecydowanym faworytem okazała się książka Jojo Moyes "Zanim się pojawiłeś". ZADANIE 5.
Opracowanie recenzji wybranych książek
ZSE Krzyk

Do końca listopada na adres "Krzyku" wpłynęło 20 recenzji książek. Do tego doszły recenzje w wersji tradycyjnej (papierowej) - 15 sztuk. Łącznie w ramach projektu uczniowie opracowali 35 recenzji. 17 prac napisali uczniowie klasy II a, 4 – II b oraz 14 – II c. Prezentujemy najciekawsze - naszym zdaniem - recenzje, które napłynęły do nas drogą mailową. Najczęściej polecano książki Nicholasa Sparksa, Gayle Forman, Camilli Lack-berg i Kasie West. ,,Dla ciebie wszystko” Nicholas Sparks Do przeczytania książki zostałam, kolokwialnie mówiąc, ,,zmuszona”. Okazało się jednak, że to nie był taki zły pomysł. Wręcz przeciwnie. Mój wybór padł na ,,Dla ciebie wszystko” Nicholasa Sparksa. Głównym tematem utworów tego autora jest miłość. Większość dziewcząt i kobiet uwielbia tego typu literaturę. Większość, ale zapewne nie wszystkie. Osobiście przepadam za utworami o takiej właśnie tematyce. Jak już wyżej wspomniałam, autorem książki ,,Dla ciebie wszystko” jest Nicholas Sparks, niesamowity amerykański pisarz, który na swoim koncie ma wiele podobnych dzieł. Niewątpliwie jedno z najbardziej znanych to ,,Pamiętnik”. Być może część z was nie czytała utworów N. Sparksa, a jedynie oglądała adaptacje filmowe jego dzieł. Dla tej części mam pewną radę. Z własnego doświadczenia wiem, że lepiej jest najpierw przeczytać książkę, a dopiero później obejrzeć film na jej podstawie. Dlatego też tak postąpiłam w przypadku ,,Dla ciebie wszystko” i spostrzegłam, że w pewnym stopniu zostałam oszukana. W filmie wielu rzeczy nie pokazano lub po prostu je przekształcono. Stąd też nasuwa się pytanie, czy warto oglądać bezmyślnie film, czy może warto jednak spędzić dłuższą chwilę przy książce, przenieść się w inny świat i poznać dokładnie całą historię? W powieści ,,Dla ciebie wszystko” główni bohaterowie to para nastolatków, później zaś dorosłych ludzi: Dawson Cole i Amanda Collier. Ich rodziny, środowiska, z których pochodzą, diametralnie się różnią. Chłopak z niebezpiecznej, pełnej złodziei, pijaków i dilerów narkotyków rodziny, ona natomiast z wysoko usytuowanego, poważanego rodu Collier’ ów. Dwa przeciwne sobie światy, które mimo wszystko mogły się połączyć,

ZSE Krzyk

oddaliły się jeszcze bardziej od siebie za sprawą niektórych osób. 20 lat później coś, a raczej ktoś dał im nadzieję, lecz oni nie byli już tymi samymi ludźmi, którzy nie mieli żadnych zobowiązań. Amanda - mężatka, matka trójki dzieci, Dawson - samotny mężczyzna pracujący na platformach wiertniczych. Mimo wszystko nawet po takim upływie czasu nie zapomnieli, co ich łączyło, tego o co tak bardzo walczyli i czego pragnęli w mło-dości. Czy mimo wszystko odnajdą szczęście? Uważam, że książka jest bardzo dobra, m.in. świadczy o tym to, że przeczytałam ją do końca. Poza tym jest napisana prostym językiem, który trafia do odbiorcy. Rozmiar czcionki jest na tyle duży, że szybko i sprawnie czyta się kolejne strony. Każdą kolejną kartę książki czytałam z jeszcze większym apetytem i zapałem (głównie ze względu na miłosną tematykę, która jest moją ulubioną). Myślę, że powieść ,,Dla ciebie wszystko” kierowana jest głównie do kobiet. Sądzę, że to one najczęściej sięgają po takie gatunki. Nie znaczy to jednak, że jest to książka tylko dla pań. Uważam, że utwór ten może zainteresować również męskie grono czytelników. Autor książki mile mnie zaskoczył. Nigdy nie spodziewałam się, że podczas czytania można doznać tylu wrażeń. Okazuje się, że wystarczy dobra książka, odrobina wyobraźni i możemy oderwać się od otaczającej nas rzeczywis-tości, poddać się fali emocji i przeżyć. Jeszcze raz gorąco zachęcam do przeczy-tania ,,Dla ciebie wszystko” Nicholasa Spar-ksa. Z pewnością was zainteresuje i będzie motywować do sięgnięcia po kolejne lektu-ry i poznania kolejnych miłosnych historii. Monika Mroczek II a T „Byłam tu” Gayle Forman Przeczytałam tę książkę, ponieważ za-chęciła mnie do tego znajoma. Stwierdziła, że ta powieść jest bardzo fascynująca, nie-przewidywalna oraz skrywa wiele tajemnic. Na początku nie byłam przekonana do jej przeczytania, ale zanim to zrobiłam, spraw-dziłam, co inni ludzie o niej piszą. Jak się okazało, ile osób, tyle opinii. Niektórym książka się spodobała, niektórym nie. W końcu stwierdziłam, że ją przeczytam, bo chciałam mieć własne zdanie na temat tej powieści. Autorką jest amerykańska pisarka oraz dziennikarka Gayle Forman, która wydała wiele książek dla młodzieży. Niektóre z nich są bestsellerami, np. „Wróć, jeśli pamię-tasz”, „Zostań jeśli kochasz”. Co ciekawe, kobieta wraz z mężem wyruszyła w roczną podróż poślubną dookoła świata, która to zainspirowała ją do pisania. Książka „Byłam tu” opowiada o młodej dziewczynie o imieniu Cody, która mieszka w małym miasteczku, gdzie wychowuje ją tylko matka. Dziewczyna była bardzo zwią-zana ze swoja przyjaciółką Mag. Dziewczy-ny od najmłodszych lat planowały razem wyjechać, gdy tylko dorosną, ale niestety Cody nie miała tyle szczęścia ani pieniędzy, aby towarzyszyć swojej przyjaciółce w dal-szym życiu. W miarę swoich możliwości dziewczyny się ze sobą kontaktowały. Mag z niewiadomych przyczyn popełnia samo-bójstwo. Cody nie może w to uwierzyć i postanawia za wszelka cenę odkryć, jaki był tego powód i zrozumieć postępowanie swojej najlepszej przyjaciółki. Moim zdaniem ta książka jest godna po-lecenia. Pokazuje nam ona problemy życia nastolatków oraz potrzebę posiadania blis-kiej osoby. Mnie ta powieść bardzo zacie-kawiła i sądzę, że osoby, które lubią historie łączące dramat z romansem i



tajemnicą, też zaciekawi. Weronika Putaj II a T „Sezon niewinnych” Samuel Bjork Powieści kryminalne i thrillery to moje ulubione rodzaje książek, dlatego też moją uwagę przyciągnęła książka „Sezon niewin-nych” autorstwa Samuela Bjork'a. Jest to pseudonim norweskiego pisarza i dramato-pisarza Frodego Sandera Oiena, znanego z takiego utworu, jak „Sowa”. Dzieło to posiada cechy kryminału i thrillera. Cała historia rozgrywa się w Norwegii. Pewnego dnia na prowincji zostają znale-zione zwłoki sześcioletniej dziewczynki. Jest ona powieszona na drzewie za pomo-cą skakanki. Dziecko ubrane jest w sukien-kę przypominającą te dla lalek, na plecach ma tornister wypełniony książkami, nato-miast na szyi – plakietkę z napisem „Podró-żuje sama”. To okrutne morderstwo wywo-łuje poruszenie w całym kraju, jednocześ-nie rozpoczyna śledztwo i poszukiwania winnego. Poszukiwania zostają powierzone wydziałowi zabójstw w Oslo pod dowódz-twem Holger'a Munch'a. Postanawia on od-szukać swoją dawną przełożoną i przyja-ciółkę – Mię Krüger, która zaszyła się w domku na wyspie. Cierpi ona na depresję, pragnie popełnić samobójstwo w dniu śmierci swojej siostry bliźniaczki, ponadto ciągle dręczą ją dawne błędy i okrutne wspomnienia. Początkowo odmawia po-wrotu do pracy, jednakże zmienia zdanie, gdy zauważa na ciele ofiary cyferkę jeden, co oznacza, że ofiar będzie znacznie wię-cej. Zespół śledczy odradza się na nowo. Od tej pory rozpoczyna się nierówna walka z mordercą, który tworzy wiele błędnych tropów oraz zwiększa listę ofiar. Schemat jest podobny – porwanie dziewczynki z do- mu, podanie śmiertelnej dawki leków oraz powieszenie w lesie. Wszystko ma chara-kter pewnego rytuału oraz – jak się okaże w dalszych częściach książki – zemsty na samych śledczych, gdyż wiąże się z tym dawna sprawa dotycząca porwania dziecka ze szpitala. Tak wiele wskazówek prowa-dzących w ślepy zaułek, a tak mało czasu. Czarę goryczy przeleje fakt, gdy okaże się, że rodzina Holger'a Munch'a może być w niebezpieczeństwie. Co stanie się dalej? Kim okaże się morderca i jakie są jego pra-wdziwe intencje? Czy spełni swój misterny plan i uda mu się dokonać zemsty na poli-cjantach? Odpowiedzi oczywiście należy uważnie szukać w powieści. „Sezon niewinnych” to książka, której zdecydowanie nie można nazwać nudną. Wręcz przeciwnie. Stale zaskakuje, dostar-cza czytającemu ciągłych emocji. Sprawia, że rośnie zainteresowanie na temat tego, co się stanie, dlatego też z ciekawością podążamy dalej, nie chcąc oderwać się od trzymającej w napięciu lektury. Napisana jest prostym, łatwym dla przyswojenia ję-zykiem. Ma rewelacyjną fabułę oraz przed-stawionych w interesujący sposób bohate-rów. Pomiędzy zbrodnie wmieszane są tak-że ludzkie problemy, co pozwala nam lepiej zrozumieć bohaterów, bądź nawet identyfi-kujemy się z nimi. Prawdą jest, że może to być dla niektórych dosyć przytłaczające bądź depresyjne, ale myślę, że warto po-święcić książce swoją uwagę, gdyż jest na-prawdę wciągająca. Ukazanie pewnych fak-tów z perspektywy różnych osób w różnym wieku sprawia, że staramy się widzieć świat ich oczami. Thriller wywarł na mnie ogromne wraże-nie. Sprawił, że nie można było przerwać czytania, gdyż ciekawość tutaj zdecydowa-nie wygrywała. Jednocześnie zmuszał do myślenia i wyłapywania szczegółów, które później okazywały się istotne, by rozwiązać

ZSE Krzyk

zagadkę. Powieść spowodowała, że mocno odczuwałam ten strach, smutek bądź gniew bohaterów, co mnie zachwyciło. Po-siada lekko drastyczne sceny, ale pokazują one realia świata, bowiem istnieją różne zbrodnie oraz zagrożenia, na które warto uważać. Myślę, że tytuł również idealnie wpisuje się w treść. Sezon niewinnych. O kogo chodzi? Uważam, że dotyczy owych dziewczynek. Stały się ofiarą psychopaty, nic nie zawiniły, a jednak w niezrozumiały sposób straciły życie, choć przecież mogły żyć dalej. Podsumowując – książka bardzo mi się podobała, zachęcam każdego, kto nie boi się zmierzyć z mocną opowieścią, a jedno-cześnie lubi poczuć dreszcz emocji. Aleksandra Szot II b T „Na zakręcie” Nicholas Sparks „Zostań jeśli kochasz”- światowy best-seller przetłumaczony na ponad trzydzieści języków, napisany przez Gayle Forman. Góruje ona na listach najbardziej popular-nych książek. Na podstawie tego bestselle-ru powstał wzruszający film pod tym sa-mym tytułem. Do przeczytania książki zachęciła mnie moja przyjaciółka. Sceptycznie podeszłam do propozycji, ponieważ jestem miłośnicz-ką literatury grozy i kryminałów. Pomyśla-łam jednak, że warto od czasu do czasu przeczytać coś „z innej półki”. Okazało się, że po przeczytaniu kilku stron książka wcią-gnęła mnie do tego stopnia, że trudno mi się od niej było oderwać. Początek książki nie zapowiada tragedii, jaka wydarzyła się w życiu głównej boha-terki o imieniu Mia. Dziewczyna jest cichą, spokojną wiolonczelistką, prowadzi szczęś-liwe życie w Oregonie u boku kochającej rodziny i chłopaka o imieniu Adam. W pe-wien zimowy, mroźny dzień Mia wraz z ro-dzicami i bratem wyruszają na wycieczkę. Podczas podróży dochodzi do tragicznego w skutkach wypadku. Giną rodzice i brat bohaterki, ona sama w stanie ciężkim trafia do szpitala i zapada w śpiączkę. W trakcie śpiączki dusza Mii opuszcza jej ciało. Dzie-wczyna obserwuje wszystko z boku. Widzi rozpacz na twarzach bliskich oraz płacz i starania ukochanego, jednak nie jest w stanie nic z tym zrobić. Sama do końca nie jest przekonana, czy żyje, czy już umarła. Bohaterka jest w rozterce, nie wie, co ma ze sobą począć i jak długo będzie przeby-wać w takim stanie. Podpowiedź uzyskuje od pielęgniarki, która czuwa przy łóżku dziewczyny. Mia dowiaduje się, że to od niej zależy, czy chce wrócić do świata ży-wych i ukochanego, czy chce odejść i spot-kać się z rodziną. Co zrobi dziewczyna? Dowiecie się, gdy sięgniecie po „Zostań, jeśli kochasz”. Moim zdaniem jest to wyjątkowa książ-ka, pełna uczuć i emocji. Skłania do prze-myśleń nad sensem życia i śmierci. Czas spędzony na czytaniu na pewno nie jest czasem straconym. Uważam, że książka jest godna polecenia nie tylko młodzieży, ale również osobom w różnym wieku. Pole-cam ją też czytelnikom, którzy lubią tak zwane „historie z życia wzięte”. Kończąc recenzję, jeszcze raz zachęcam do prze-czytania tej powieści. Daria Paluch II a T „Hopeless” Colleen Hoover Sięgnęłam po „Hopeless”, ponieważ

ZSE Krzyk

bardzo spodobała mi się okładka i tytuł. Słowo hopeless znaczy beznadziejny. Zaciekawiło mnie to, ponieważ na okładce była uśmie-chnięta nastolatka, objęta umięśnionymi ramionami. Pomyślałam sobie, co w tej książce jest beznadziejnego? Bardzo lubię powieści, które opowiadają o problemach innych ludzi, a zwłaszcza o nastolatkach i ich okresie buntu. Postanowiłam sobie, że muszę ją przeczytać. "Hopeless" jest jedną z książek, które najszybciej przeczytałam. Znajdziecie w niej historię Sky, nastolatki, która jest wy-chowywana przez nadopiekuńczą adopcyj-ną matkę. Sky, namówiona przez swoją najlepszą przyjaciółkę Six, przekonała swo-ją mamę do pójścia do publicznego liceum. Six wyjeżdża na wymianę do Europy, więc Sky musi sobie radzić sama. Dziewczyna wreszcie wychodzi z domu, poznaje świat i swojego „najlepszego przyjaciela na całym Bożym świecie”. Pewnego dnia, robiąc za-kupy w supermarkecie, przez przypadek poznaje tajemniczego, beznadziejnego Holdera. Chłopak nie pozostawił na dziew-czynie dobrego wrażenia, lecz w efekcie wywrócił życie Sky do góry nogami. Na jaw wychodzą fakty z przeszłości dziewczyny. Na początku myślałam, że to zwykła, nudna historia skupiona wokół wątku ro-mantycznego. Jednak się myliłam. Książka wzbudza dużo emocji u czytelnika, np. nie-pokoju, współczucia. Jednak Colleen także poprzez „Hopeless” potrafi wzruszyć czytel-nika. Mimo że w książce brak oryginalnej fabuły, nie wyklucza to napisania cudownej historii dla nastolatków. Autorka pokazuje, że można kochać pomimo popełnionych błędów i raniącej przeszłości. Cieszę się, że ta książka została zaku-piona do naszej biblioteki. Bardzo mnie po-ruszyła. Mimo że nie wylałam przy nią mo-rza łez, to jednak jest jedną z najlepszych książek, jakie czytałam. Jak będę miała czas, to na pewno sięgnę po drugą część „Losing Hope”, a także po inne książki au-torki Colleen Hoover. Mam nadzieję, że spodobają mi się tak bardzo, jak „Hope-less”. Patrycja Mroczek II a T „Zostań, jeśli kochasz” Gayle Forman Niebywała historia o siedemnastoletniej dziewczynie mającej wiele powodów, by czuć się szczęśliwą. Bliskie relacje z rodzi-ną, cudowny chłopak, a do tego znakomity talent muzyczny otwierający przed nią bra-my wielkiej sławy. Niestety... wszystko się kiedyś kończy. Mia, główna bohaterka, w ciągu jednej chwili traci wszystko. Jej naj-bliższa rodzina ginie w wypadku samocho-dowym, ona natomiast zapada w dziwny stan. Coś pomiędzy śpiączką a odłączeniem jej duszy od ciała. Takie zawieszenie jest to jeszcze życie, czy jednak już śmierć? Dzie-wczyna w tym czasie prowadzi rozległe przemyślenia, wracają wspomnienia i wszystkie momenty z dotychczasowego ży-cia. Próbuje podjąć jakąś decyzję - czy zo-stać z tymi, którzy jeszcze żyją i walczyć o swoje dalsze życie, czy też odejść na zaw-sze razem z rodzicami i młodszym bratem? Musi znaleźć w sobie dużo siły, by wygrać tę wewnętrzną walkę. Przytoczony zarys opowieści dotyczy książki „Zostań, jeśli kochasz” autorki Gayle Forman. Treść tego dzieła ukazuje, jak wielką rolę w życiu odgrywa wsparcie ze strony najbliższych i jak bardzo jest ono pootrzebne. Co dzieje się w głowie człowie-ka, gdy dorwie go świadomość pustki po stracie tej bliskości i braku jakiegokolwiek

ZSE Krzyk

jej powrotu. W moim odczuciu Gayle Forman udało się stworzyć historię pełną emocji, która potrafi poruszyć serca, a nawet wywołać łzy. Skupia całą uwagę na swojej treści. Zaciekawia, tworzy swego rodzaju napięcie. To jest to, czego większość ludzi szuka. Nie jakaś nudna, banalna i oklepana opowiastka, lecz przedstawione wartości życia młodego człowieka, bo główna bohaterka miała przecież zaledwie 17 lat. Nie brak w tej historii również elementów ro-mantycznych, które bezpośrednio są związane z miłością dziewczyny. Ale czy będzie ona wystarczająco silna, by zatrzymać ją tu na ziemi? Katarzyna Ciochoń II a T „Księżyc w rynsztoku” David Goodis Ostatnio przeczytałam nową książkę pod tytułem „Księżyc w rynsztoku”. Jej autorem jest David Goodis. Opisuje ona wydarzenia kryminalne. Już na samym początku do-wiadujemy się o zdarzeniach, które powią-zane są potem z innymi sytuacjami. Książka nie jest gruba, ponieważ zawie-ra tylko 160 stron. Tytuł „Księżyc w ryn-sztoku” można różnie zinterpretować, lecz tutaj księżyc oznacza rzecz nieosiągalną, a rynsztok to brudna ulica. Głównym bohaterem jest William Kerri-gan, który nie pogodził się ze śmiercią sio-stry. Młoda dziewczyna o imieniu Catherine zostaje zgwałcona. Ofiara, w szoku, nie mogąc się z tym pogodzić i znieść wstydu, popełnia samobójstwo, podrzynając sobie gardło w ciemnym zaułku (tytułowym ryn-sztoku). Jej brat jest przekonany, że siostrę ktoś zamordował. Obiecał sobie, że odnaj-dzie sprawcę i to staje się jego obsesją. Dla brata Catherine, Williama, zemsta jest tak ważna, że chodzi wieczorami po ciem-nych zaułkach, szukając sprawcy. Przesia-dując w barze, spotkał bogacza. Uwielbia-ją przesiadywać razem. Główny bohater interesuje się nowym klientem, ponieważ myśli, że może on coś wiedzieć o gwałci-cielu jego siostry. Niedługo potem poznaje siostrę bogacza, która przypomina mu Catherine. Według mnie książka jest godna polece-nia. Napisana jest prostym językiem, bez problemu można zrozumieć, o co chodziło autorowi. Zawiera wiele szczegółowych informacji, które zagłębiają nas w śledzenie tej historii. Osoby, które lubią książki kry-minalne, powinny ją przeczytać. Anna Skrzyniarz II a T „Wielbiciel” Charlotte Link Ostatnio przeczytałam książkę pod tytu-łem „Wielbiciel”. Autorką tego bestsellera jest niemiecka pisarka Charlotte Link. Książka została przełożona na język polski przez Darię Kuczyńską - Szymalę i opubli-kowana przez wydawnictwo Sonia Draga. Książka ta jest kryminałem, ale ma w sobie też coś z dreszczowca i oczywiście z po-wieści psychologicznej. Książka opowiada o dwóch historiach. Jedna toczy się w małej miejscowości nie-daleko Augsburga, gdzie w pobliskim lesie zostają znalezione zwłoki młodej kobiety, która przed kilkoma laty zaginęła bez śla-du. Druga historia ma miejsce we Frank-furcie. Leona zostaje porzucona przez mę-ża, który wybiera życie z inną kobietą. Leo-na bardzo mocno przeżywa stratę ukocha-nego męża, zwłaszcza że niedawno była świadkiem samobójstwa. Uważam, że książka nie jest napisana tru-

ZSE Krzyk

dnym językiem. Akcja toczy się swoim tempem, raczej dość powolnym. Śledztwo dotyczące zabójstwa młodej dziewczyny z pierwszego wątku jest dość uciążliwe, poli-cja nie ma żadnych informacji na jej temat, wiadomo tylko, że uciekła i chciała wyje-chać do Ameryki Południowej. Nikt nie wie, skąd wzięła się z powrotem w Niemczech. A w drugim wątku akcja też nie przebiega za szybko. Leona widzi samobójstwo obcej kobiety, idzie na jej pogrzeb i mocno prze-żywa jej śmierć. Dość łatwo poczuć, co czuje bohaterka, jakie emocje nią targają, zwłaszcza gdy okazuje się, że mąż, którego kocha, zostawia ją dla innej kobiety i gdy do niej to powoli dociera. Nie znam całej treści tej książki. Mo-ment, w którym jestem, nie interesuje mnie aż tak, żeby przeczytać całą książkę w dzień (przeczytałam kilka książek w dzień, które były podobnej grubości). Owszem, historia wygląda na ciekawą, ale nie na tyle, żeby mnie wciągnęła. Oczeki-wałam czegoś, co sprawi, że z zapartym tchem będę czytać kolejną linijkę, stronę i kartkę. Niestety, stoję w miejscu i nie kusi mnie, żeby zgłębić historię. Ale kupiłam tę książkę na wypadek. gdybym kiedyś ze-chciała przeczytać do końca. Wierzę, że pozytywne oceny nie są za darmo. Dlatego przeczytam. Monika Skrzyniarz II a T „Wróć, jeśli pamiętasz” Gayle Forman Sięgając po drugi tom serii Gayle For-man, byłam przygotowana na kolejną po-wieść melodramatyczną, nasyconą wąt-kiem miłosnym i sentymentalnymi efekta-mi. Po przeczytaniu „Zostań, jeśli pamię-tasz”, miałam wrażenie, że dalsze losy A- dama i Mii są w stu procentach przesądzo-ne. Ona się budzi, on jest przy niej, wspie-ra ją i układają sobie przyszłe, wspólne ży-cie – nic bardziej mylnego. Już na samym początku książki „Wróć, jeśli pamiętasz” zostałam zbita z tropu. Mianowicie, dowie-działam się, że Adam i Mia nie są już ra-zem. Samo to wydarzenie dla osób, które czytają tę książkę jako kontynuację, spra-wia, że wręcz trzeba czytać dalej, aby do-wiedzieć się, co tak naprawdę się wydarzy-ło. Miłym zaskoczeniem jest fakt, że tym razem historia jest przedstawiona z punktu widzenia Adama Wilde'a. Poznajemy go też na nowo, takiego jaki był i jest, a nie takie-go, jakiego widziała go Mia. Wraz z każ-dym następnym rozdziałem odkrywamy prawdę na temat jego życia po rozłące z dziewczyną. Jesteśmy świadkami jego po-padnięcia w depresję i załamania, ale również narodzenia światowej sławy gwiaz- dy rocka – z jedną tylko różnicą. Muzyka bowiem, która była tak ważna, która sta-nowiła sposób na życie i porozumienie ze światem, stała się dla niego obojętna. Nie wiemy, jak skończyłaby się jego historia, gdyby życie ponownie nie postawiło przed nim przyczyny jego załamania. Niesamowite ukazanie pary spotykającej się po trzech latach rozłąki sprawia, że ta melodramatyczna powieść staje się praw-dziwa, zaczerpnięta z życia. Przedstawione w tej książce uczucia i emocje wywierają ogromny wpływ na czytelnika. Można się z nimi utożsamiać, w końcu każdy z nas kiedyś na pewno je odczuwał. Uważam, że „Wróć, jeśli pamiętasz” jest książką, która powinna znaleźć się na liście książek „tych koniecznie” do przeczy-tania. Powieść to dowód na to, że decyzje, które podejmujemy, wpływają nie tylko na nasze życie, ale także na czyjeś. Anna Żelasko, II a T

ZSE Krzyk Laureatom obu konkursów przeprowadzonych w związku z projektem serdecznie gratulujemy. Słowa uznania kierujemy również do naszych redakcyjnych koleżanek, Ani i Moniki, które zostały zauważone przez jurorów i nagrodzone za swoje prace.

Wszystkie recenzje zo-stały uważnie przeczy-tane przez panie Agnie-szkę Lorynowicz i Beatę Szędzioł, które postano-wiły wyróżnić autorów najciekawszych prac. Wyróżnienia otrzymali następujący uczniowie: Weronika Putaj, Mo-nika Mroczek, Anna Żelasko, Daria Pa-luch, Katarzyna Cio-choń, Monika Skrzy-niarz, Patrycja Mro-czek, Anna Skrzy-niarz – z II a Aleksandra Szot i Na-talia Kłoda – z II b Sylwia Rzeszutek, Emil Bajger - Ryba i Natalia Sołowska z II c. Wszystkim laureatom pamiątkowe dyplomy i symboliczne upominki (bruliony A4 z zabaw-nymi sentencjami i ko-lorowe ołówki) wręczyła pani dyrektor Marta My-sona. Może będzie to dla uczniów pretekst do sięgniecia po kolejną książkę i napisania jej recenzji.

ZSE Krzyk

ZADANIE 6. Przygotowanie wystawy prac plastycznych promujących czytanie W szkolnej galerii na drugim piętrze zawislo 27 prac plastycznych wykonanych przez uczniów, zawie-rających hasła zachęcające do czytania i projekty o-kładek wybranych książek. Popularnym elementem plakatów - jak widać - była sowa. Wygląda na to, że nasza młodzież doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że czytanie równa się mądrość. Niestety, nie wszystkie prace plastyczne zmieściły się na trzech dużych tablicach. ZADANIE 7. CZYTAM - POLECAM! PODSUMOWANIE
O to, co o zakończonym projekcie sądzą uczniowie, zapytaliśmy w klasie II a T. Okazało się, że nie ma osoby, której jakiś element tego projektu nie przypadłby do gustu.
ZSE Krzyk

Opublikowanie specjalnego numeru gazetki "Krzyk" Ostatnim zadaniem uczniów w związku z projektem było przygo-towanie i wydanie spe-cjalnego numeru gazet-ki. Jak widać, i to udało się zrealizować dzięki pracy zespołu redakcyj-nego pod kierunkiem pani Agnieszki Loryno-wicz i pani Beaty Szę-dzioł. Nie wszystkie materiały, które dotarły do redak-cji, zostały opublikowa-ne. Ten numer już i tak - w porównaniu z inny-mi - ma imponujące roz-miary. Mamy nadzieję, że z przyjemnością do-tarliście do tego miejs-ca, a opisane przez nas działania będą dla Was inspiracją do sięgnięcia po książkę. Chcemy jednocześnie zareklamować kolejny numer gazetki, w któ-rym znajdą się informa-cje o innych projektach. Najciekawszym elementem było robienie sobie zdjęć z książką. Była to ciekawa zabawa. Anna Projekt bardzo mi się po-dobał. Zachęcił mnie do czytania innych ksiażek. Mogłam przeczytać książ-kę, któa mnie zaintereso-wała. Paulina Bardzo podobało mi się pi-sanie recenzji oraz czytanie fragmentów książek. Weronika Część projektu związana z robieniem zdjęć z książką była bardzo ciekawa i roz-wijająca kreatywność. W bibliotece pojawił się więk-szy wybór książek. Klaudia W projekcie najbardziej spodobała mi się akcja z robieniem zdjęć, ponieważ dało mi to dużo zabawy i miło spędzony czas ze znajomymi. Wiktoria Uważam, że projekt był in-teresujący i próbował za-chęcić młodych ludzi do czytania. Dzięki niemu po-znałam wiele nowych ksią-żek. Anastazja Moim zdaniem projekt był dobrym pomysłem. Dzięki niemu uczniowie zajrzeli do biblioteki, a ciekawe okładki nowych książek za-chęciły do ich przeczyta-nia. Anita Było ciekawie i czasem za-bawnie. Przekonałam się, że warto czytać. Oby ten zapał pozostał we mnie na dłużej i przeniósł się także na czytanie lektur szkol-nych. Anonim