Musisz zainstalować flash player pobierz instalator






Kwartalnik Przedszkola nr 6

W najnowszym numerze:



Przysłowia polskie..............s.3 Letnio, zdrowo, sezonowo?.......s.4 Letnie przepisy dla ciebie i twojego dziecka............s. 5 Wakacje nad morzem...........s. 6 A może wakacje w górach?...........s. 7 POLSKIE PRZYSŁOWIA O LETNICH MIESIĄCACH

CZERWIEC Gdy czerwiec chłodem i wodą szafuje, to zwykle rok cały popsuje. Czerwiec po deszczowym maju często dżdżysty w naszym kraju. LIPIEC Miesiąc lipiec musi przypiec i ostatki mąki wypiec. Jeśli upały w sianokosy i żniwa, to zima ostra i dokuczliwa, a jeżeli słota, to w zimie dużo błota. Jeżeli w żniwa mysz w polu gniazdo wysoko zakłada, znak to, że zima srogie śniegi zapowiada.

SIERPIEŃ Jak po lipcu sierpień się ochłodzi, to później zima twarda z wielkim śniegiem chodzi. Gdy z początku sierpnia skwar trzyma, zwykle bywa długa i śnieżna zima. Ostatni sierpnia zapowiada, jaka pogoda na październik wypada. Gdy w sierpniu z północy dmucha, nastaje zwykle posucha. Letnio, zdrowo, sezonowo



Wakacyjny obraz uzupełniają letnie owoce sezonowe. Łatwo je odszukać na targach, w supermarketach, osiedlowych sklepikach oraz przydomowych ogródkach. Są nie tylko smaczne, ale i zdrowe dlatego warto korzystać z tych darów natrury, aby zapenić sobie zastrzyć energii na kolejne nadchodzące miesiące. A jakie wartościowe składniki znajdziemy w tych owocach?Truskawki - zwierają błonnik, witamine E, C, potas, fosfor, żelazo, magnez. Maliny - witaminy A, B, C, E, PP, sole mineralne, żelazo, cynk, magnez, potas. Jest również źródłem kwasu foliowego. Jagody - zapobiegają chorobom oczu, wzmacniają pamięć i koncentrację. Korzystaj zatem z tego naturalnego zdrowia dla siebie i całej rodziny. A jak wykorzystać sezonowe owoce? Oto kilka prostych przepisów.

Koktajl truskawkowo-miodowy Składniki: 250 g truskawek, 250 ml jogurtu naturalnego, 1-2 łyżeczki miodu, 125 ml skruszonego lodu. Przygotowanie: Owoce wrzucić do blendera lub rozdrobnić mikserem. Dodać skruszony lód. Ponownie zmiksować. Jogurt zmiksować z lodem i miodem. Wlać jogurt, a na wierzch koktajl z truskawek, tworząc warstwę, można delikatnie zamieszać. Kubek z koktajlem udekorować przekrojonym kawałkiem truskawki. Koktajl malinowa rozkosz Składniki: •1 serek wiejski 200 ml •30 dag malin •garść poziomek •4 łyżki lodów waniliowych •3 łyżki cukru

Do miski blendera wsypać czyste i obrane z szypułek maliny, dodać serek wiejski, zmiksować, dodać czyste i obrane poziomki. Dodać lody i cukier, zmiksować. Samcznego! Nad morze, czy w góry? Przed rozpoczętym urlopem często zastanawiamy się w którym kierunku Polski ruszyć. Zarówno pobyt nad morzem jak i górach przynosi wiele korzyści naszemu organizmowi oraz organizmowi naszego dziecka.
Wczasy z dzieckiem nad morzem budują odporność dziecka ( i naszą ). Klimat morski to silny, bardzo pozytywny bodziec dla układu odpornościowego. Jest szczególnie polecany dzieciom z alergiami wziewnymi (mniejsze stężenie pyłków), astmą i nawracającymi infekcjami górnych dróg oddechowych, a także niejadkom. Dziecko na


wakacjach hartuje zarówno morskie powietrze, jak i kąpiele w morzu. W „morskiej bryzie” w formie aerozolu zawarte są między innymi jod, magnez, wapń i brom, które wdychane wpływają zbawiennie na cały organizm – nie tylkona układ oddechowy, ale również krwionośny czy nerwowy. Najwięcej tych cennych pierwiastków jest w powietrzu w czasie sztormowej pogody, kiedy są większe fale, rozbijające się o brzeg. Więc nie martwmy się, gdyby w czasie wakacji z dzieckiem nad morzem pogoda nie dopisała. Dla naszego dziecka spacery i zabawy na brzegu morza, nawet w wietrzny dzień są świetne dla zdrowia i dają dużo radości. Dowiedz się, jakie zalety mają wakacje z dzieckiem spędzone nad morzem, a jakie urlop w górach.
Wakacje w górach z dzieckiem to źródło zdrowia. Klimat górski jest silnym bodźcem dla organizmu. Jest bardzo korzystny zwłaszcza dla dziecka z astmą, alergią wziewną czy niedokrwistością. Czyste, ostre powietrze, zmiany ciśnienia, częste zmiany pogody doskonale hartują. Poprawia się apetyt i funkcjonowanie dróg oddechowych dziecka, zwiększa się ilość hemoglobiny we krwi. Piesze wędrówki usprawniają i dotleniają cały organizm. Od razu możemy założyć, że wędrówka szlakiem w górach z dzieckiem będzie trwała o wiele dłużej. Wybieramy krótkie, proste


trasy z których w razie potrzeby będziemy mogli szybko powrócić. Najlepiej, gdyby po drodze było schronisko. Z jednej strony - to kolejna atrakcja na trasie, z drugiej - miejsce, gdzie można się ukryć w razie zmiany pogody. Zarezerwujmy czas na buszowanie wśród jagodowych i malinowych krzewów, obserwację małego żuczka, motyla czy ptaszka. Na taką wyprawę przyda się lornetka i lupa. Piesze wędrówki poprawiają kondycję naszego dziecka oraz naszą. W góry najlepiej wybrać się ze starszymi dziećmi, które łatwiej zniosą trudy kilkugodzinnych marszów. Jednak malownicze górskie krajobrazy rekompensują nam wszystkie niedogodności. UDANEGO WYPOCZYNKU! WYŚLIJ POCZTÓWKĘ ZE SWOICH WAKACJI



Redaktor gazetki: Agnieszka Kulma Teksty opracowały: Agnieszka Kulma Renata Cierlicka Do zobaczenia w kolejnym, jesiennym wydaniu gazetki.